3290
Sök

Kopplingsbyte V70 - 00

193 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#1
Tja!

Ska nästa vecka byta lameller, tryckplatta och urtrampningslager (slavcylinder) på en v70 - 00, gamla modellen.
Är de nåt speciellt man bör tänka på eller är de samma princip som alla äldre bilar?

Ska man byta den bakre packboxen där innanför svänghjulet? Om ja går de bara rycka bort den gamla och banka i den nya försiktigt?
Svänghjulet är väl bara att märka (om ens de behövs) och sedan sätta tillbaka de åt rätt håll. Med ett visst antal Nm antar ja?

Oerhört tacksam för svar!


392 Inlägg
26 juni 2013
#2
Det va väldigt vad du håller på med bruksbilarna.
Rasar allt elle? smile

193 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#3
peterahlin skrev:
Det va väldigt vad du håller på med bruksbilarna.
Rasar allt elle? smile

Tjänar en hacka på att fixa andras bruksbilar :-)


466 Inlägg
26 juni 2013
#4
nja jag hade bytat packbox. kostar nog inte många kr. trist om den skulle läcka efter du har satt ihop bilen igen. jag bytade koppling på min i sommras men glömde byta packbox sad


193 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
#5
Vilket verktyg är de för att lossa svänghjulet? Ser ut som torx, nån som vet storlek isåfall?
Moment när man drar åt de igen?


Forummoderator
26 339 Inlägg
3 juli 2013
#6
All denna information står annars i en så kallad Haynesbok.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

193 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
#7
Mack skrev:
All denna information står annars i en så kallad Haynesbok.

Visst gör det de, i stort sett all hjälp finns i dessa böcker som är original på bilar.
Men ja trodde man fråga dessa frågor på dom här forumen ;-)


Forummoderator
26 339 Inlägg
3 juli 2013
#8
Asjohem skrev:
Mack skrev:
All denna information står annars i en så kallad Haynesbok.

Visst gör det de, i stort sett all hjälp finns i dessa böcker som är original på bilar.
Men ja trodde man fråga dessa frågor på dom här forumen ;-)

Jag står just nu i valet eller kvalet att leta fram min egen Haynesbok och titta efter vad för verktyg du behöver..frågan är om jag är så snäll..
Fast. Nån annan kanske hinner svara innan dess?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
1 418 Inlägg
3 juli 2013
#9
Mack skrev:
All denna information står annars i en så kallad Haynesbok.

om alla köpte böckerna och googlade sig fram till allt så skulle inte detta forum behövas mer än som bild sida:)

193 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
#10
Mack skrev:
Asjohem skrev:
Mack skrev:
All denna information står annars i en så kallad Haynesbok.

Visst gör det de, i stort sett all hjälp finns i dessa böcker som är original på bilar.
Men ja trodde man fråga dessa frågor på dom här forumen ;-)

Jag står just nu i valet eller kvalet att leta fram min egen Haynesbok och titta efter vad för verktyg du behöver..frågan är om jag är så snäll..
Fast. Nån annan kanske hinner svara innan dess?

Ja tror du är så snäll ;-)
Vore jäkligt tacksamt!


Forummoderator
26 339 Inlägg
3 juli 2013
#11
Asjohem skrev:
Vilket verktyg är de för att lossa svänghjulet? Ser ut som torx, nån som vet storlek isåfall?
Moment när man drar åt de igen?

Citerat ur boken:

Åtdragningsmoment:

Svänghjul/drivplatta
Steg 1: 45 nm
Steg 2: Vinkeldra ytterliggare 65 grader.

Svänghjul/drivplatta

Demontering:

1. Demontera växellådan enligt beskrivningen i kapitel 7A.

2. Demontera kopplingen enligt beskrivningen i kapitel 6.

3. Gör justeringsmarkeringar så att svänghjulet kan monteras tillbaka på samma position i förhållande till vevaxeln.

4. Lossa svänghjulets bultar. Förhindra att vevaxeln vrids genom att sticka in en stor skruvmejsel i krondrevets kuggar och i kontakt med en intilliggande styrhylsa i motorns/växellådans fogyta.

5. Stöd svänghjulet, ta loss bultarna och sänk ner svänghjulet till golvet.

Montering:

11. Rengör svänghjulets och vevaxelns fogytor. Ta bort alla rester av fästmassa från vevaxelhålens gängor, helst med en gängtapp av rätt dimension.

12. Fortsätt monteringen i omvänd ordning mot demonteringen. Applicera fästmassa på gängorna på den nya svänghjulsfästbultarna och dra åt dem till angivet moment.

13. Montera tillbaka kopplingen enligt beskrivningen i kapitel 6, och växellådan enligt kapitel 7A.



Det var det jag fann, efter en stunds läsande. Hoppas det gav nåt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

193 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
#12
Mack skrev:
Asjohem skrev:
Vilket verktyg är de för att lossa svänghjulet? Ser ut som torx, nån som vet storlek isåfall?
Moment när man drar åt de igen?

Citerat ur boken:

Åtdragningsmoment:

Svänghjul/drivplatta
Steg 1: 45 nm
Steg 2: Vinkeldra ytterliggare 65 grader.

Svänghjul/drivplatta

Demontering:

1. Demontera växellådan enligt beskrivningen i kapitel 7A.

2. Demontera kopplingen enligt beskrivningen i kapitel 6.

3. Gör justeringsmarkeringar så att svänghjulet kan monteras tillbaka på samma position i förhållande till vevaxeln.

4. Lossa svänghjulets bultar. Förhindra att vevaxeln vrids genom att sticka in en stor skruvmejsel i krondrevets kuggar och i kontakt med en intilliggande styrhylsa i motorns/växellådans fogyta.

5. Stöd svänghjulet, ta loss bultarna och sänk ner svänghjulet till golvet.

Montering:

11. Rengör svänghjulets och vevaxelns fogytor. Ta bort alla rester av fästmassa från vevaxelhålens gängor, helst med en gängtapp av rätt dimension.

12. Fortsätt monteringen i omvänd ordning mot demonteringen. Applicera fästmassa på gängorna på den nya svänghjulsfästbultarna och dra åt dem till angivet moment.

13. Montera tillbaka kopplingen enligt beskrivningen i kapitel 6, och växellådan enligt kapitel 7A.



Det var det jag fann, efter en stunds läsande. Hoppas det gav nåt.

Tack så mycket, jättebra beskrivning :-)
Och verktyget för att lossa svänghjulet är en Intolvhylsa xzn storlek M12, fast en torx storlek T-55 passar lika fint.


193 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
#13
45Nm och några drag med mutterknack fick de bli.
Att dra 65grader gick inte hur mycket ja än tog i :-P blir väl så när bilen står upp pallad på backen och inte har så mye utrymme.

Tog gänglåsning på bultarna också.


Forummoderator
26 339 Inlägg
4 juli 2013
#14
Det blev säkert bra!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

193 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#15
Nån som har lust att förklara lite om luftning av koppling? :-)


Forummoderator
26 339 Inlägg
5 juli 2013
#16
Asjohem skrev:
Nån som har lust att förklara lite om luftning av koppling? :-)

Kopplingens hydraulsystem
- Luftning

1. Fyll på oljebehållaren på bromshuvudcylindern med ren olja av angiven typ. (se veckokontroller).

2. Ta bort dammskyddet och montera på en genomskinlig slang över luftningsskruven på slavcylindern.
Placera den andra änden av slangen i en burk med lite hydraulolja i.

3. Lossa luftningsskruven och låt sedan en medhjälpare trycka ner kopplingspedalen. Dra åt luftningsskruven när pedalen tryckts ned. Låt medhjälparen släppa pedalen och lossa sedan luftningsskruven igen.

4. Upprepa proceduren tills ren olja utan luftbubblor kommer ut från luftningsskruven. Dra åt skruven när pedalen befinner sig längst ner och ta bort slangen och burken. Sätt tillbaka dammskyddet.

5. Fyll på hydrauloljebehållaren.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

193 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#17
Mack skrev:
Asjohem skrev:
Nån som har lust att förklara lite om luftning av koppling? :-)

Kopplingens hydraulsystem
- Luftning

1. Fyll på oljebehållaren på bromshuvudcylindern med ren olja av angiven typ. (se veckokontroller).

2. Ta bort dammskyddet och montera på en genomskinlig slang över luftningsskruven på slavcylindern.
Placera den andra änden av slangen i en burk med lite hydraulolja i.

3. Lossa luftningsskruven och låt sedan en medhjälpare trycka ner kopplingspedalen. Dra åt luftningsskruven när pedalen tryckts ned. Låt medhjälparen släppa pedalen och lossa sedan luftningsskruven igen.

4. Upprepa proceduren tills ren olja utan luftbubblor kommer ut från luftningsskruven. Dra åt skruven när pedalen befinner sig längst ner och ta bort slangen och burken. Sätt tillbaka dammskyddet.

5. Fyll på hydrauloljebehållaren.

Jättetack för snabbt svar, funka fint.
Nu till nästa problem, de kommer nu ren och fin olja, men kopplingen är jättemjuk och åker inte upp. Den stannar nere vid golvet.
Starta bilen och se om han bygger upp tryck ändå? Ska ju funka med avstängd bil men..


Forummoderator
26 339 Inlägg
5 juli 2013
#18
Asjohem skrev:
Mack skrev:
Asjohem skrev:
Nån som har lust att förklara lite om luftning av koppling? :-)

Kopplingens hydraulsystem
- Luftning

1. Fyll på oljebehållaren på bromshuvudcylindern med ren olja av angiven typ. (se veckokontroller).

2. Ta bort dammskyddet och montera på en genomskinlig slang över luftningsskruven på slavcylindern.
Placera den andra änden av slangen i en burk med lite hydraulolja i.

3. Lossa luftningsskruven och låt sedan en medhjälpare trycka ner kopplingspedalen. Dra åt luftningsskruven när pedalen tryckts ned. Låt medhjälparen släppa pedalen och lossa sedan luftningsskruven igen.

4. Upprepa proceduren tills ren olja utan luftbubblor kommer ut från luftningsskruven. Dra åt skruven när pedalen befinner sig längst ner och ta bort slangen och burken. Sätt tillbaka dammskyddet.

5. Fyll på hydrauloljebehållaren.

Jättetack för snabbt svar, funka fint.
Nu till nästa problem, de kommer nu ren och fin olja, men kopplingen är jättemjuk och åker inte upp. Den stannar nere vid golvet.
Starta bilen och se om han bygger upp tryck ändå? Ska ju funka med avstängd bil men..

Felsökning.

Koppling.

"Pedalen går i golvet, inget tryck eller mycket lite motstånd."

- Luft i kopplingens hydraulsystem
- Kopplingens slavcylinder defekt
- Kopplingens huvudcylinder defekt
- Trasig tallriksfjäder i kopplingens tryckplatta

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

193 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#19
Mack skrev:
Asjohem skrev:
Mack skrev:

Kopplhydraulsystem
- Luftning

1. Fyll på oljebehållaren på bromshuvudcylindern med ren olja av angiven typ. (se veckokontroller).

2. Ta bort dammskyddet och montera på en genomskinlig slang över luftningsskruven på slavcylindern.
Placera den andra änden av slangen i en burk med lite hydraulolja i.

3. Lossa luftningsskruven och låt sedan en medhjälpare trycka ner kopplingspedalen. Dra åt luftningsskruven när pedalen tryckts ned. Låt medhjälparen släppa pedalen och lossa sedan luftningsskruven igen.

4. Upprepa proceduren tills ren olja utan luftbubblor kommer ut från luftningsskruven. Dra åt skruven när pedalen befinner sig längst ner och ta bort slangen och burken. Sätt tillbaka dammskyddet.

5. Fyll på hydrauloljebehållaren.

Jättetack för snabbt svar, funka fint.
Nu till nästa problem, de kommer nu ren och fin olja, men kopplingen är jättemjuk och åker inte upp. Den stannar nere vid golvet.
Starta bilen och se om han bygger upp tryck ändå? Ska ju funka med avstängd bil men..

Felsökning.

Koppling.

"Pedalen går i golvet, inget tryck eller mycket lite motstånd."

- Luft i kopplingens hydraulsystem
- Kopplingens slavcylinder defekt
- Kopplingens huvudcylinder defekt
- Trasig tallriksfjäder i kopplingens tryckplatta

De kom mer luft när ja starta bilen och fortsatte lufta. Men fan hur mycket är de? Stått i en och en halv timme med "tryck, släpp. Tryck, släpp. Tryck, släpp.."
. Ska fortsätta imorn, tar de lika lång tid så ska ja låna/köpa ett sånt där verktyg som ja kan sätta tryck på systemet med.

Väldigt tackssm


193 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#20
Evigt tacksam Mack för dina snabba svar!
Nästa gång köper ja en haynes. ;-) hehe



Sök