2694
Sök

Obefintlig handbroms golf III

39 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Har en golf III -98 med trumbromsar bak. Handbromsen har krånglat länge och jag får inte ordning på den. Jag har bytt i stor sett allt: Bromsbackar, bromstrummor, hjullager, vajrar, renoverat hjulcylindern och gjort rent alla delar inkl självjusteringen och smort med kopparpasta. Inget fett/olja på beläggen. Allt ser perfekt ut, men jag utesluter inte att något har blivit fel i alla fall. Vajrarna är spända inne i bilen så långt det går. Bromsarna tar bra, men handbromsarna i stort sett ingenting. När jag rullar lite lätt och drar åt händer ingenting. Jag är nu helt utan idéer på vad som kan vara fel. Nu är det ombesiktning om några dar och jag börjar bli desperat. Vad kan det vara för fel? Har jag missat något?

Tacksam för alla tips.

688 Inlägg
27 juni 2013
du får nog ta o justera handbromsen. det gör du via ett hål på baksidan av trumman precis ovanför bromscylindern med en flat skruvmejsel.

39 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Va? Hurdå? Jag ser ingenting där som går att justera, men jag kan ju vara blind. Det finns t ex ingen ställskruv med kuggar som man kan skruva på. Menar du den lilla kilen i självjusteringsmekanismen? Den tryckte jag upp för att få dit trumman igen. Men sen åker den ner när man bromsar. Jag tror den åker ner tillräckligt i alla fall. Eller menar du nånting annat? Hur ser det ut i så fall?

688 Inlägg
27 juni 2013
du har väll en justerskruv som ser ut som ett kugghjul innanför trumman? den justerar du på på baksidan bromskölden liksom. sitter bakom en gummibit som du pillar bort. rätt bökigt att komma åt...

39 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Nånting jag har funderat på är om det är dålig passform på grejerna jag har bytt till. Allt är Biltema. Om t ex vajrarna är för långa borde det bli svårt att spänna tillräckligt. Är det någon som har erfarenhet av Biltemas handbromsvajrar?

39 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Nej, det finns inget sånt. Jag tror man har det på nyare modeller, eller GTI eller liknande.

688 Inlägg
27 juni 2013
konstit... ja. är vajrarna för långa så går det int att justera nej.

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 juni 2013
Du kanjustera den manuellt. lite bök men går.

släpp trumman,

peta ned justerings pinnen något hack

påmed trumman igen.

repetera tills trumman går trögt! givetvis med släppt krycka,

släpp den då lite typ ett hacksåden går lätt.

voila, den låser och det hårt wink

gör lika danpå båda sidor wink

39 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Tack, men det låter onekligen lite bökigt... Men borde inte detta ställa in sig själv? Det heter ju självjusteringsmekanism. Jag slipade delarna rena från rost och skit, men det kanske inte räcker? Man kanske behöver byta både krycka och kil?

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 juni 2013
Gjorde detta måndags,tog kanske 10 min per sida

39 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
OK, jag testar. Tack för tipset.

39 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Fixat! Åtminstone tillfälligt. Jag släppte på skruvarna inne i bilen så mycket det gick. Sen tryckte jag ner kilen i botten och lirkade tillbaka trumman. Spände sen vajern nästan så mycket det gick. Nu tar den på tredje klicket, men det nyper inte åt så mycket som jag skulle vilja. Jag kan nog inte göra någon handbromsvändning.... Den borde iaf gå igenom besiktningen, vilket är huvudsaken. Så tack igen för tipset!

klabbarpan
3 041 Inlägg
28 juni 2013
HakanH skrev:
Fixat! Åtminstone tillfälligt. Jag släppte på skruvarna inne i bilen så mycket det gick. Sen tryckte jag ner kilen i botten och lirkade tillbaka trumman. Spände sen vajern nästan så mycket det gick. Nu tar den på tredje klicket, men det nyper inte åt så mycket som jag skulle vilja. Jag kan nog inte göra någon handbromsvändning.... Den borde iaf gå igenom besiktningen, vilket är huvudsaken. Så tack igen för tipset!

vassego wink

30 Inlägg
6 november 2013
självjusteringen slits så dessa borde man byta med jag löste det på min golf genom att bygga på lite med svetsen både på H-pinnen samt lite på backarna i nederkant men då hade jag även haft problem med att bromsen tog långt ner när man inte bromsat på ett tag och ljusteringen var nere i max trots att backarna mar fräscha (biltemas så passformen kan varit sisådär)

Sök