Hej på er alla!
Har grejat med min bil nu ett tag och tänkte dela med mig av vad som har hänt och vad som kommer hända framöver!
Börjar först med bilen, en Ford Mustang 1995 GT som jag har ägt sedan 2006, köptes helt original...
Bilen har haft en hel del olika utföranden genom åren...
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/Orginal012.jpg]()
Första åren fixade jag till väghållningen med andra fjädrar och dämpare, polyretan bussningar i hela bilen. Större frambromsar, nya fälgar etc.
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/P6020076.jpg]()
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/P3110018.jpg]()
Därefter så blev det lite annat avgassystem, luftfilter.. Ja ni vet sånt som alla monterar på sina bilar
Blev less på effekten så jag monterade lustgas, laddade väl en ca 125hk gas i en 220hk grundmotor och det gick fint... Kan säga man fick grym mersmak för mera effekt men då det varken är billigt eller långvarigt så såldes lustgasen och ett nytt koncept togs fram...
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/765383_4kjbun.jpg]()
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/765388_sp25u5.jpg]()
Planen var att bygga turbo.. Sagt och gjort så började jag leta delar, läste mycket på amerikanska forum där detta har gjorts tusen gånger!
Version 1: Motorn fick nya toppar och insug, även växellådan byttes mot en kraftigare Tremec TKO.
Detta baserades forfarande på original motorblock med original kolvar, stakar etc...
Turbon var en Masterpower T70 med 0.96A/R avgashus.
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/DSC00147.jpg]()
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/DSC00855.jpg]()
Körde en höst och en hel sommar med denna setupen, blev kanske en 500mil
Bromsade bilen till 507hk och 730nm på hjulen vid 0.77bar
Mycket vill ha mera som dom säger så nu håller jag på med
Version 2:
Nytt eftermarknads block, DART SHP
Bottendel byggd av Woody på Fordstrokers.com med H-profil stakar, Wiseco kolvar, smidd vev. Fina bitar
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/DSC_0401.jpg]()
Blev även nya toppar, insug, kam, vippor, turbo etc...
Topparna är AFR 185 Competition. Titanretainers, Inconel avgasventiler och lite annat smått å gott
![smile](img/smilies/smile.png)
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/P1010197.jpg]()
Ny turboinstallation krävdes så den nya turbon skulle få plats!
Den gamla växellådan såldes och en ny beställdes från Astro Performance i USA, blev en T56 Magnum med polerade och cryo behandlade drev.. Ska klara av ca 1100hk
![cool](img/smilies/cool.png)
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/DSCN0453_zpsb2562701.jpg]()
Har lagt igen en massa hål i motorrummet och lackat!
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/DSCN0482_zpsdffd25b0.jpg]()
Nya motorn är också snart klar!
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/DSCN0514_zpsf456d4d2.jpg]()
Här är en bild när jag har mockat upp det mesta på originalmotorn.. Här ser ni att det inte är lackat eller nåt men man får en liten uppfattning hur det kommer bli!
![smile](img/smilies/smile.png)
![http://i888.photobucket.com/albums/ac85/freddan302/DSCN0369_zps9f9a678a.jpg]()
Och det är väl ungefär här jag är idag!
Jag tänkte att ni skulle få följa med när jag ska försöka få ihop den här bilen...
Säger inte att det kommer gå fort men klar ska den bli!
Saknar turbovinet under huven!
Kommer uppdatera när det händer nåt och fråga om ni vill veta något!
![smile](img/smilies/smile.png)