4135
Sök

Volvo-problem (elproblem eller??)

Greve
19 Inlägg
31 oktober 2006
Trådstartare
#1
Har en 240 Tic som inte går bra alls.
Bilen startar direkt men efter att man kört ca 5 sekunder börjar batterilampan att lysa och bilen rycker väldigt mycket, även temp-mätaren och varv-räknaren har slutat fungera. Blinkersarna och stereon fungerar heller inte. Dock är alla säkrningar hela konstigt nog.

Bilen dog helt plötsligt för ca 2 veckor sedan när jag skulle byta fil och använde blinkersen, kom fram till att strömmen fram till bensinpumpen under bilen av någon anledning inte fungerade så jag drog nya kablar direkt från batteriet med en switch inne i kupén. Efter det startade bilen igen, men nu har jag åkt på dessa jobbiga problem istället!


Någon som har en idé?


Mycket tacksam för svar!!!

Ride hard......die free!

666 Inlägg
31 oktober 2006
#2
är batteriet bra?


Greve
19 Inlägg
31 oktober 2006
Trådstartare
#3
Japp, batteriet är knappt 3 månader gammalt, ett underhållsfritt är det också!

Ride hard......die free!

Avstängd
196 Inlägg
31 oktober 2006
#4
generatorn

Service tekniker
5 Inlägg
31 oktober 2006
#5
Låter som ett jordfel.
Hadde liknande fel på min 745a en gång i tiden. Det var jordningarna som på 745 sitter i motorrummet på insidan bakom lysena.

Letade länge efter fel, kanske kan vara liknande på 240.
Senast redigerat av nicklask (31 oktober 2006)


311 Inlägg
31 oktober 2006
#6
Eller jordfel. Mät direkt på batteriet med voltmätare med bilen på tomgång. Du ska inte ha under 13,5V om generatorn laddar som den ska.
Kolla även alla jordanslutningar, även den mellan motor-chassi


Greve
19 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
#7
Tänkte börja med att berätta att det sitter en B23ET under huven från en 760 Turbo-84 så det mesta i den här bilen är lite special...... Dock är det den förra ägaren som gjort allt!
Kan tyvärr inte mäta av batteriet eftersom jag nu fick gäng-paj i adaptern mellan blocket och oljefiltret, det är anslutningarna till oljekylaren som jag inte kan täta ordentligt! Ska beställa ny adapter från Kg, men det tar ju ett tag innan man får grejerna hit till Island. Mitt batteri sitter i skuffen också men batterianslutningarna är kvar på batteriets riktiga plats under huven, där går det en kabel från minus-polen som jordar i servo-pumpens fastsättnings-anordning!? Är detta riktigt? Kan dock ej hitta jordningen mellan blocket och karossen, nån som har en idé var jag ska kolla nogare?

Ride hard......die free!

311 Inlägg
10 november 2006
#8
Har du ingen jordning därbak batteriet sitter? Prova att dra en extra jord direkt från batteri till chassiet


296 Inlägg
10 november 2006
#9
Det låter som ett jordfel


21 761 Inlägg
10 november 2006
#10
_Paddan_ skrev:
Mitt batteri sitter i skuffen också men batterianslutningarna är kvar på batteriets riktiga plats under huven, där går det en kabel från minus-polen som jordar i servo-pumpens fastsättnings-anordning!? Är detta riktigt? Kan dock ej hitta jordningen mellan blocket och karossen, nån som har en idé var jag ska kolla nogare?

Menar du att batterijordkablarna fram sitter kvar på samma plats?

I så fall ska det från batteripolskon gå en 10mm2 kabel till karossen och en 16mm2 kabel till fästet för servopumpen, så borde det vara kopplat som original på 240 med servo. Har själv en 240-86 och på den är det så iaf.

Det brukar alltså inte sitta någon kabel mellan kaross och motor på en 240 förutom en liten jordfläta mellan torpedvägg och ventilkåpa. På 140 däremot så sitter det en fläta ner till karossen och från en rambalk sitter en fläta till sprängkåpan eller växellådan har jag för mig.


Sök