Köpte en 1996 XJ6 Sport på KVD, Förra ägaren har tyvärr inte gett bilen den omvårdnad den förtjänar, så det håller jag och min grabb på att åtgärda nu. Har börjat att blästra rosten, och målat lite. Skall bli en familje-hobbybil,... Visa mer
Blev en liten stund i kväll, Har lyft upp bilen och plockat av innerskärmen.
Skrapade bort några hekto sand innanför innerskärmen, när allt sånt är borta lär ju 0-100 tiden minska några tiondelar...
Har också slipat rent framkanten på tröskellådan, penslat på roststopp. När det har fått torka skall jag blästra rent det, grunda och måla.
Anledning till att jag gör så är att om det är någon liten vrå som jag inte kommer åt med blästern så har det ändå fått någon form av rostskydd. Rätt eller fel? jag vet inte och jag är idel öra om någon vet varför man inte skall göra så. Men jag vill måla på den blästrade ytan då jag tror att det fäster bättre där en på roststoppen. Har också tvättat hjulhuset, och skall torka med sprit, kolla om det finns några rostangrepp, och sedan lägga på ny underredsmassa.
Kvällens jobb blev blästring av den "roststoppade" tröskeln, och nu har jag precis grundmålat den, i morgon skall jag försöka att sprutspackla den, så att den blir klar för lackering till helgen. Måste säga att jag blev lite imponerad av roststoppare, den blev sjukt hård, och det var svårare att blästra bort den än originalfärgen.
Sprayade på lite grundfärg, för att skydda plåten, det rann utav h...vete men det spelar kanske ingen större roll. Jag skall ju ändå, våtslipa, sprutspackla och lacka det.
Förresten, börjar snart bli dags för att måla hjulupphängningar mm. och all kommer att målas i sidenmatt svart hammarlack. Men när det gäller bromsoken kan jag inte bestämma mig för vilken färg jag skall ha? Fälgarna är ganska öppna så dom kommer att synas en del.
Rött är snyggt, men är det rätt på en Jagga? Silver är väl närmast orginal. Svart är sobert, och lättskött
Blev inte så mycket gjort med bilen i helgen, var alldeles för fint väder. Hus och trädgård kräver ju sitt också.
Har i varje fall fått en leverans av lite servicedelar från Tyskland, sjukt mycket billigare... Det är billigare att köpa ett enda oljefilter och betala frakten, än vad det är att köpa samma filter i Sverige. Nu är jag i varje fall förberedd för service och bromsolje-byte.
CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Oj vad det var tyst här, ber om ursäkt för den usla uppdateringen.
Men det har faktiskt hänt en del.
Tröskeln är lackerad.
Hjulupphängningarna är målade med sidenmatt hammarlack.
Nu har jag börjat på rosten på A-stoplen, och under listen vid framrutan. Det är blästrat, rost-stoppat, renslipat och grundmålat. Skall sprutspacklas, och slipas, och sen få på sig lite ny fin färg.