it_mutt skrev:
Vad bör du tänka på när du ska köpa begagnad TT?Återkallade bilar! Så här ligger det till. De första leveranserna av TTn led av viss instabillitet i höga hastigheter. Orsaken var bilens runda former vilket skapade negativa lyftkrafter. Negativa lyftkrafter gör att bilen pressas (sugs) uppåt i stället för nedåt vid högre hastigheter. Audi blundade först för problemet men när ett flertal bilar kört av Autobahn inom loppet av en helg och en av Audis chefer dött i en TT som tappat fästet var en återkallning av alla sålda TT ett faktum! Man tog fram ett paket som skulle monteras på alla sålda bilar! Detta paket såg lite olika ut för 180 respektive 225 hk versionerna.
På 180 hk versionen bultades en 60 kg tung vikt i bagagerummet plus vissa modifieringar i framvagnen med bl a ESP. Däremot behövdes det inte monteras en vinge! Alltså finns det modifierade 180 hk TT utan vinge.
På 225 hk versionen fanns fyrhjulsdriften som gav den extra tyngd som krävdes på bakhjulen. Däremot monterades vinge på bakluckan och modifieringar gjordes på både fram- och bakvagn med ESP som standard. Alltså, en modifierad 225 hk TT har vingen!
I samband med återkallelserna gjordes också förändringar i produktionen och bilar från –00 är garanterat åtgärdade! Bilar från –99 skall vara modifierade då alla erbjöds modifiering, men var uppmärksam! Det finns fortfarande några som inte är modifierade även om det är ovanligt.
Var speciellt vaksam på 180 hk –99:or som har monterat dubbla avgasutblås (225 hk ljuddämpare) då detta inte är möjligt så länge du har 60 kilos vikten kvar! En TT som inte är modifierad skall du absolut inte befatta dig med å framför allt inte köpa!
Vanliga felEftersom TTn fortfarande är en relativt ny bilmodell har det inte hunnit uppstå några större ålderkrämpor ännu. Tittar man på resultaten hos bilprovningen är de fel som kommit upp endast lampor och däck, alltså ägar-relaterade fel. Men det finns dock några saker man ska se upp med!
Dump/bypassventilenDet är mer vanligt att dumpventilen går sönder på TT. Felet upptäcker du genom att du får ett kvittrande ljud när du frikopplar vid växlingar. Bilen kan också få en ryckig och ojämn gång. Detta är något som du som ägare måste upptäcka då felet inte ger några felkoder i diagnostiksystemet hos verkstaden. En original ventil kostar numera 200:- och den är lätt att byta själv.
LuftmassemätareTrasig luftmassemäteren (LMM) är också ett av de vanligaste felen på TTn. Är denna trasig ger den felkoder i diagnostiken. Du upptäcker själv att LMM:en är trasig genom att du får en ryckig gång, framför allt på låga växlar och när motorn är kall. Dessutom känns bilen trött och allmänt slö då den inte får rätt luft/bränsle-mängd. Ofta kan varningslampan för ESP:n tändas när givaren är trasig men det är inte alltid den gör det. Priset för en ny LMM hos VAG är 1190 kr.
LjusreostatenAlltså den knapp som man ändrar instrumentsbelysningen med. Om den inte är inställd på maximal ljusstyrka kan ett mycket irriterande surr uppstå. Prova att sänka belysningen, uppstår det inget ljud är den ok.
KlimatanläggningenKlimatanläggningen fungerar felfritt i de flesta bilar, men på vissa har det hänt att expansionsventilen i kylsystemet har gett upp. Detta kontrollerar du enkelt själv genom att låta bilen stå på tomgång, lyssna efter oljud i systemet. Finns det oljud, tryck då på ECON-knappen på kontrollpanelen och ljudet skall upphöra.
BromsarSlitaget på bromsarna är lite olika beroende på hur långt bilen har gått och hur hårt den har körts. Vid normal körning ska bromsarna på TTn hålla minst 5-6000 mil. Eftersom bromsarna är relativy stora blir bytet lite dyrare än på en standardbil.
KombiinstrumentetInte så vanligt men det händer att tankmätaren eller temperaturmätaren slutar fungera och då är det hela kombiinstrumentet som måste bytas, dvs hela mätartavlan! Cirka 8000 kr kostar det, dock finns en goodwill hos VAG som kan få ner priset till drygt hälften.
Trimmade bilarTTn är en bil som är byggd för att köras och är en populär bil att chiptrimma. Detta är normalt inga problem då bilen är rejält byggd. Växellåda, styrning, hjulupphängning, etc tål några extra hästkrafter. 180-hästarsverisonen har dock något klenare hjulupphängning och växellåda jämfört med 225 hästarsversionen.
ServiceBilar från sent –99 och framåt innefattas av ”long life service” dvs de dehöver endast servas ungefär var 3000:e mil. På TTn görs en mer omfattande och dyrare service vid 6000 mil.
Till sist innan du bestämmer dig för att slå till på den pärla som du spanat in, ta registreringsnumret och ring till din VAG verkstad och be dem söka i sin databas på bilen. Då får du reda på allt som är gjort på bilen, allt från när service är gjord till reparationer som är gjord på såväl motor som kaross.