2225
Sök

Jag har ingen antenn i min bil och får inte in kanalerna på stereon

45 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
En gång i tiden fanns det en antenn i skuffen på min bil men den antennen är borttagen. Från stereon går det faktiskt en antennkabel ända bak till skuffen men det räcker väl inte med att man endast har en antennkabel lös i bilen, man måste väl ha en antenn också?

Jag har hört att det finns osynliga antenner som man monterar inuti bilen, exempelvis jämsmed en a-stolpe innanför inredningen.

Osynlig antenn låter intressant. Var hittar jag sådana?

45 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
Det här var ni inte så haj på hmm

Dumpersförare.
970 Inlägg
2 juli 2013
Satt den inbyggd som är borta eller.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

45 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
OmegaCoffe skrev:
Satt den inbyggd som är borta eller.

Nepp, den som är borta satt på utsidan av bilen men personen som monterade bort antennen gjorde det förmodligen pga estetiska skäl då denne även förseglade hålet som blev kvar efter avlägsnaden av antennen.

Dumpersförare.
970 Inlägg
2 juli 2013
Vill du inte ha en på utsidan. lättare att sätta dit en där den satt från början

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

37 Inlägg
2 juli 2013
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … nline.html

Denna är dock inte osynlig, men den syns inte mycket när man sätter den i ett hörn på insidan av vindrutan.

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
2 juli 2013
Skaetamiddag skrev:
Det här var ni inte så haj på hmm

Det var 2 timmar sedan du la upp tråden, i fel forum dessutom.roll

45 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
OmegaCoffe skrev:
Vill du inte ha en på utsidan. lättare att sätta dit en där den satt från början

Det går inte att sätta dit den där den var från början!

45 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
Adam95 skrev:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilstereo/antenadapterar-antenner/glasantenn-funline.html

Denna är dock inte osynlig, men den syns inte mycket när man sätter den i ett hörn på insidan av vindrutan.

Ja, något sådant vore bra men jävlar vilket pris.

1 122 Inlägg
2 juli 2013
på mormors fin mazda har jag monterat en antenn längst in till höger på passagerar sidan så antennen går upp mot rutan.Självklart syns den inte alls men d funkar men mottagningen är väl inte 100% alltid
Senast redigerat av ValP2k (2 juli 2013)

gasa nu foer faen!

45 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
ValP2k skrev:
på mormors fin mazda har jag monterat en antenn längst in till höger på passagerar sidan så antennen går upp mot rutan.Självklart syns den inte alls men d funkar men mottagningen är väl inte 100% alltid

Okej, och det är bara någon vanlig skitantenn då eller?

270 Inlägg
3 juli 2013
Skaetamiddag skrev:
Adam95 skrev:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilstereo/antenadapterar-antenner/glasantenn-funline.html

Ja, något sådant vore bra men jävlar vilket pris.

Jag monterade en sån härom veckan.Utan att ens ha en antennsladd istoppad i stereon så gick det att få in radio,dock ganska kasst.Med denna antenn så är det fasen inte mycket bättre,jag måste lyssna i mono för att minska på bruset.
Jag har nån billigare modell av glasantenn i 2st andra bilar,dom funkar precis lika bra/dåligt.
Aldrig mer.

1 122 Inlägg
3 juli 2013
Skaetamiddag skrev:
ValP2k skrev:

Okej, och det är bara någon vanlig skitantenn då eller?

jo nån jävla biltema

gasa nu foer faen!

Forummoderator
17 996 Inlägg
3 juli 2013
Som svar på TS fråga så: Nej, det går inte att ha enbart sladden som antenn. Antennen i sig själv har ett motstånd på ca 60-70 Ohm och en öppen sladd har oändligt... Köper du en antenn och lägger i skuffen kommer det att låta skit. En antenn nyttjar för det mesta även bilens kaross som mottagning då radiovågor är precis som de låter: Vågor.

Antennen samverkar med kaross för att ta emot sändningar. Vissa antenner gör inte detta.

Min W210 har ingen antenn men utsökt mottagning. Jag misstänker elbakrutan... Googla på det och se om du finner något?

Husbilen min har en antenn modell "avlångt kretskort" i framrutan. Den fungerar ok. Syns inte så mycket utanför bilen heller. Har dock en liten dosa med en liten röd diod på som lyser. Misstänker förstärkning.

Flyttar tråden till rätt forum.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 705 Inlägg
45 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
Jag måste verkligen säga att ni är sämst på detta.

Det enda som krävdes för att få perfekt jävla signal var att trycka in en liten bit tråd i antennuttaget på stereon. Alltså en helt vanlig blank koppartråd. 50 cm koppartråd räckte gott och väl för att få bra mottagning.

Fuck antenn med impedans, resistans och skit hit och dit!

668 Inlägg
6 augusti 2013
Hahaha vilken kille alltså XD

45 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
henne_svenne skrev:

Att ingen föreslagit min lösning tyder verkligen på att alla som svarat i tråden är inkompetenta jävlar (inom antennsignaler) som bara gissar sig fram.

1 160 Inlägg
6 augusti 2013
duktig idiot.ts alttså

668 Inlägg
6 augusti 2013
Skaetamiddag skrev:
henne_svenne skrev:

Att ingen föreslagit min lösning tyder verkligen på att alla som svarat i tråden är inkompetenta jävlar (inom antennsignaler) som bara gissar sig fram.

Haha om dieselsmurfen är en "inkompetent jävel" inom bilel så kan lika väl Adolf Hitler leva.

Visst du kanske lyckades denna gången, antagligen så kommer du hitta kanaler inne i stan men inte när du åker utanför stan. Men varför i helvete tror du antenner finns för om det räcker med att sätta dit en koppartråd!?

Sök