3779
Sök

Köpråd! Audi A4 eller Mazda 6

2 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#1
Vi ska köpa en begagnad bil och väljer mellan två alternativ. Eftersom min fru och jag är helt okunniga vad gäller bilar skulle jag vilja ha lite synpunkter på vilket av alternativen som är mest prisvärt. Vi har precis fått barn och vill ha en säker och stabil bil som man kan lita på i alla väder. Jag kör en del i jobbet också men vi kommer nog inte komma upp i mer än 1500 mil/år.

Alt 1. Audi A4 Quattro kombi (är inte helt säker på vad modellen heter men 2,0 TDI har jag för mig?) 170 hk. Årsmodell 2007, har gått 10 000 mil. Diesel, drar enligt säljaren ca 0,55 liter/mil. Manuell växel. Dragkrok. Pris: 120 tkr.

Alt 2. Mazda 6 Advance kombi. 147 hk. Årsmodell 2008, har gått 8 500 mil. Bensin, drar enligt säljaren ca 0,85 liter/mil. Automatväxlad. Dragkrok. Pris 100 tkr.

Är det någon som kan ge mig lite råd angående detta?

881 Inlägg
5 juli 2013
#2
Jag skulle tagit Mazdan i ditt läge. En bekant till mig hade en Mazda 6 kombi och han var helnöjd med den.

Audi och VW är ju inte kända för billiga reservdelar och servicekostnader direkt, inte heller för pålitlighet enligt min erfarenhet. Köper du Mazdan så har du ju 20 tkr över också, till annat. smile


Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2013
#3
PlumCrazy skrev:
Jag skulle tagit Mazdan i ditt läge. En bekant till mig hade en Mazda 6 kombi och han var helnöjd med den.

Audi och VW är ju inte kända för billiga reservdelar och servicekostnader direkt, inte heller för pålitlighet enligt min erfarenhet. Köper du Mazdan så har du ju 20 tkr över också, till annat. smile

Är man inte helt halfassed och skruvar själv så är inte delar mycket dyrare till vag-kärror än någon annan. Har dock inte ägt någon nyare Mazda, så gällande tillförlitligheten där kan jag inte uttala mig.

Däremot anser jag väl att 1500mil/år är för lite för att motivera ett dieselåk (rent generellt)

- - Edit - -

Nej jag menade inte att man är halfassed för att man inte skruvar själv.
Senast redigerat av it_mutt (5 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#4
Tack så mycket för snabba svar! Mycket värdefullt för oss. Är det någon mer som har någon synpunkt på saken?

Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2013
#5
Gällande dieselåkets värde på 1500mil/år så givetvis; skiljer det 3dl/mil, så är det ju trots allt en pengaskillnad (om vi räknar på samma peng för både bensin o diesel) på nog med pengar för att åtminstone kunna gå +- noll (jag orkar inte räkna ut vad skillnaden blir tongue )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 juli 2013
#6
awendin skrev:
Tack så mycket för snabba svar! Mycket värdefullt för oss. Är det någon mer som har någon synpunkt på saken?

Angående Audi så har jag haft två stycken Passat (Först en fram sedan en fyrhjulsdriven) med samma motor i jobbet, visserligen med automatlådan DSG men den har enligt tillverkaren ungefär samma förbrukning som en med manuell växellåda. Och 5.5L/100Km är inte en realistisk förbrukning på en sådan, de ovan drack 7-8L/100km blandad körning beroende på bil det skilde ändå lite i specifikation och ålder mellan dem.

En bekant har en Passat Alltrack med 170Hk diesel och även den vill ha 8L/100km, mitt tips är att du hellre räknar på en för hög förbrukning och blir positivt överraskad än att räkna med 0.55L/mil och bli besviken om den kräver mer.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

198 Inlägg
7 juli 2013
#7
Rquired skrev:
awendin skrev:
Tack så mycket för snabba svar! Mycket värdefullt för oss. Är det någon mer som har någon synpunkt på saken?

Angående Audi så har jag haft två stycken Passat (Först en fram sedan en fyrhjulsdriven) med samma motor i jobbet, visserligen med automatlådan DSG men den har enligt tillverkaren ungefär samma förbrukning som en med manuell växellåda. Och 5.5L/100Km är inte en realistisk förbrukning på en sådan, de ovan drack 7-8L/100km blandad körning beroende på bil det skilde ändå lite i specifikation och ålder mellan dem.

En bekant har en Passat Alltrack med 170Hk diesel och även den vill ha 8L/100km, mitt tips är att du hellre räknar på en för hög förbrukning och blir positivt överraskad än att räkna med 0.55L/mil och bli besviken om den kräver mer.

Mycket beror på hur man kör. Det går med normallätt gasfot att få ner en 2,0T (dvs bensin) under 0,7 på långkörning och runt 0,8 relativt blandat. Motsvarande diesel ska om den är frisk och körs på samma sätt dra en bra bit mindre, 1-1,5dl.

0,55 kanske är dock lite väl optimistiskt, men 0,65 vore det konstigt om det inte gick att köra på utan blyfot.


Sök