2322
Sök

Polo 1.6I -98 dålig tomgång

213 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#1
Har en polo med 1.6 liters motorn som går lite sämre.
När man startar den och kallstarten är i går den bra i ca två minuter. Sedan när den stängs av så går den ojämnt och blöddrar något, samt vill tappa motorvarvet ner till 500varv för att sedan gå upp igen.

Har bytt tändkablar, tändstift samt dessa tre komponenter, som jag inte minns vad de heter:
http://forumbilder.se/CES8I/img-0286.JPG

Vad har ni för teorier angående vad som kan vara fel?


1 122 Inlägg
6 juli 2013
#2
har bara hört att gasspjällen är en hit på polosarna

gasa nu foer faen!

213 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#3
ValP2k skrev:
har bara hört att gasspjällen är en hit på polosarna

Justja, kom på det nu när du sa det.. har bytt även den.
Om det är en sån här du menar:

http://www.volkswagengolf.se/album_pic.php?pic_id=14024


1 122 Inlägg
6 juli 2013
#4
ja det är spjället. Jadu är d samma vinter å sommar? Skulle ju kunna vara tempgivarn får du nå felkoder övertaget?

Antar du gått lös med startgas över alla slangar för att hitta nå läckage?

ursäkta ser nu i efterhand du har bild på tempgivarn där
Senast redigerat av ValP2k (6 juli 2013)

gasa nu foer faen!

213 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#5
ValP2k skrev:
ja det är spjället. Jadu är d samma vinter å sommar? Skulle ju kunna vara tempgivarn får du nå felkoder övertaget?

Jag har nyligen köpt den för en tusenlapp, så jag har inte ägt den länge alls.

Är det inte tempgivaren jag har bytt, som ligger till vänster på bilden jag la upp?

Jag har inte läst några felkoder ännu, tänkte göra det på måndag. På instrumentpanelen står det "Service Inspection". Har bytt tändstift, och olja, filter och luftfilter är bra annars.
Senast redigerat av Zanderr (6 juli 2013)


Avstängd
10 388 Inlägg
6 juli 2013
#6
Läs ut felkoderna först. Du kan hålla på o byta ut halva bilen utan att hitta rätt annars. Har du inga felkoder, ja då kan man börja spekulera.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

213 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
Läs ut felkoderna först. Du kan hålla på o byta ut halva bilen utan att hitta rätt annars. Har du inga felkoder, ja då kan man börja spekulera.

Ja jag får ta och göra det på måndag, en arbetskompis har någon sådan dosa man kopplar in wink
hittils har de bara kostat ca 260kr för att byta kablar, stift, olika givare samt gasspjäll. Och bilen kostade en tusennlapp, så det är inga stora summor jag lågt ändå wink

Men var ute förut och gjorde en enkel felsökning genom att spruta startgas runtom på insuget. Då det är plast verkar det ha en tendens att spricka. Och när jag duschade mellan cylinder 2 och 3 så vart tomgången bättre, och när jag slutade så tappade den tomgången igen.

Så jag drar iväg på måndag och skruvar ur ett sådant insug från skroten och provar med det. Hoppas det är så enkelt smile


213 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#8
Kan det vara värt att köpa en ny packning till insuget, eller brukar det gå att återanvända gamla?


Avstängd
10 388 Inlägg
6 juli 2013
#9
Den lär väl inte kosta så många kronor? Och jag tycker nog det är "lika så bra" (jag hade gjort det iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök