Idag började jag att ta bort toppen. Ska fixa topplockspackningen.
För att ta bort toppen så räcker det bara att man lossar insugningsbultarna och de två bultarna som håller samman grenrör och avgasrör. Man måste också montera ner kamaxlarna, insprutsspridarna och luftboxen. Sen är det bara skruva upp. Jag rekommenderar Heynes boken för att se vilken order man dra dem i. Jag råkade dra alla fel, men det gör faktiskt inget. Det blev bara tyngre men jag är så stark så jag klarade mig
Viktiga är att man skruvar ner toppen med rätt moment och rätt fördelning. Man måste ALLTID använda nya bultar. Alltid, spelar ingen roll om bultarna är bra.
Man skruvar bara bort de två stycken skruvarna, rycker bort spridarna och sen börjer man dem uppåt lite försiktigt. Rören går inte av.
Så ser toppen ut
Här har den suttit
Rengöra toppen kanske?
Oftast får många för sig att man ska plana toppen. Helt FEL! Det är bara verkstäderna som vill plana toppen åt dig för att tjäna pengar. Det är så här att om en topp är skev så finns det alltid en tolerans man skall följa.
Ta en linjal, servicebok, bladmått och sedan mäter man. På min är toleransen 0.5 mm på längden och 0.2 mm på bredden. Jag lade en linjal och tog 0.5 mm bladmått och försökte peta under den. Men det gick inte. Alltså inom toleransen. Gjorde även det på bredden och tog 0.2 mm bladmått och försökte peta under. Gick inte det heller. Alltså är toppen helt OK. Behövs inte planas. Toleranserna skiljer sig på olika modeller och bilar. På volvo 850 GLT så är det en sådan tolerans.
Oftast har man problem med just topparna på 850, men det är ingen konst att fixa till en sådan. Hur enkelt som helst.
Efteråt så ska man bryna toppen. Först tar man bort övrig packning som sitter kvar och sen så brynar man toppen med ett NYTT bryne och sen häller man rinnande fotogen eller diesel på den för att smörja. Vatten är OK...men en olja är mycket bättre då det smörjer. Fördelen med detta är att man tar bort alla ojämnheter runt toppens förbränningsrumshålen. Man tar bara bort hundradelar när man brynar så det är en lämplig arbetshastighet.
Jag funderar samtidigt på renovera toppen helt. Byta kamaxelpackboxar och ventilpackboxar, slipa ventilerna.
För att göra det så tar man bort ventillyftarna och placerar dessa i nummerordning i enskilda påsar, tillsammans med ventilerna och knastret. Men för att få bort ventilerna så måste man pressa ut dem. Jag hade biltemas ventiltving som jag skruvade på 4 stycken slipade spikar med stålklammer. Då sitter det bra.
Jag börjar med att slipa ventilerna. Slippasta på!
Före
Efter
Efter slipningen så var det bara att plocka dit nya packboxar till ventilerna.
Man tar en plattång och sen nyper man på metallen precis ovanför gummit. De brukar sitta ganska hårt så man måste helt enkelt förstöra den. Nyp hårt och pressa den oval horisontalt och sen pressa man den oval på vertikalen. Sen vrider man och då går dem lös.
Nya och gamla ventilen
För att få fast den nya ventilen så tar man bara 10:an 6-kants hylsa med förlängare. Sen tar man en hammare av metall, inte av gummi. Sen hamrar man in den lite försiktigt tills man hör ett hårt metalliskt ljud. Då sitter den. Kling kling ska det låta.
Efter man har fått fast alla packboxlar så är det bara dit med ventilerna igen. Man gör exakt samma sak att man pressar fast dem. Denna gång kan det vara lite bökigare men med hjälp av platt mejsel och pincett så är det inga problem. Glöm inte att olja in ventilerna och knastret. Det är bra för ventilen och knastret får en liten klisereffekt.
Var noga med att inte ripa loppet där lyftarna ska gå. Lyftarna ska snurra för dem sitter inte centralt med kamaxelns "axlar".
Efter jag har fixat ventilerna så ska man bara skruva ihop grenröret med nya packningar. Köpte en hel sotningssats på skruvat.se för ett bra pris. Ca 1100 kr.
Nu tog jag inte bild på exakt allt för jag hade kletiga fingrar samt att jag har en 6 tums telefon i fickan. Nej det är ingen Note 2
Jag dränerar ut all olja i vattnet inkl vattnet i motorn.
Jag lägger på en ny packning för toppen. Oljar de nya bultarna och gängan där bultarna ska gå. Jag oljar även bultskallens yta som glider emot toppen. Allt detta för att minska skjuvspänningen, dvs friktionen.
Jag skruvar ner alla bultar för hand och sen drar jag dem i ordningsföljd med 20 Nm. Sen blir det 60 Nm och sist blir det 130 grader. För varje operation så är det samma ordningsföljd igen. Glöm inte att sätta toppen rätt i alla styrstift och torka rent om det är något spill. Se Heynes bok för mer info.
Efter jag har dragit åt toppen så är det kamaxlarna jag ska lägga på. Olja in dem lite försiktigt med en fin olja. Sen ventilkåpan på 850 har ingen packning. Den har ett klister man ska klistra på. Det blir nästan som gummi.
Alla bultar på ventilkåpan ska dras med 17 Nm. Tro mig, det räcker gott och väl.
För att ställa in kamaxlarna så ska man göra så här.
Insugskamens baksida så finns det ett spår. Det spåret är förskjutet. Spåret ska ligga horisontellt över linjen som går mellan toppen och ventilkåpan, på ventilkåpans zoon. Avgaskammen ska ha sitt spår horisontellt så långt ifrån ventilkåpan som det går, dvs motsvarighet till avgaskammen.
Efter man har gjort det så ger man på sig dreven.
Notera att det SKALL alltid finnas ett märke på dreven. Det kan vara lite dåligt men det finns alltid.
Notera bultarna också. Ena är en triangel och andra är en upp och nerväd triangel.
Kamaxelns position får inte vara ett kugg fel för då går inte motorn att starta och då kommer kolven ta i toppen.
Så va noga på det!
Kolla där nere på drevet som driver kamaxeln. Det ser ut så här.
Här lånar jag en bild för bättre zoom.
Märkningen ska vara parallella med varandra. Lyckas du inte med detta så har du gjort fel där uppe. Oftast så talar vi bara om någon grad eller så. Det är väldigt känsligt detta så man måste vara fin på handen.
Efter man har fått kamremmen på plats så är det bara släppa upp sprinten, om man har nu kommit ihåg att rinna den.
Den ser ut så här:
Efter man har fått kamremmen på plats och det snurrar fint så har man fixat topplockspackningen!
Det är faktiskt inte så svårt. Det tar en dag eller två om man inte vet riktigt hur man gör. Men boken förklarar en del också än fast den inte är det bästa.
[X] Byta topplockspackning
Totaltkostnad: 1100 kr.