Nu tänker jag fixa ordning kilremmen på 850:n.
På 850 är det en automatisk spännare. På just GLT 1992 så ska man ta en 1/2 tums spärrskaft och sticka in i spännaren och trycka det från framrutan. Man klär av remmen underifrån. Då måste man hissa upp bilen och ta lös en plastskruv som håller i en lucka.
Så här ser remmen ut. GoodYear för 198 kr...not bad
![cool](img/smilies/cool.png)
![http://img18.imageshack.us/img18/9370/uao3.jpg]()
Man börjar med att ta loss slangar och plaströr som går till styrboxen.
![http://img543.imageshack.us/img543/3824/52kc.jpg]()
Sen öppnar man en lucka bakom passagerardäcket fram. Det är en plastmutter som man skruvar bara fast den för hand och tar loss den för hand.
![http://img153.imageshack.us/img153/9663/2cpu.jpg]()
Jag tar 1/2 tums spärrskaftet och drar det från framrutan. Sen börjar jag klä av remmen underifrån.
Om det är 1623 mm rem så ska den klä sig som vänster bild visar.
Om det är 1750 mm rem så ska den klä sig som höger bild visar.
![http://imageshack.us/a/img546/9529/xo8b.png]()
Då har jag fått fast den.
![http://img853.imageshack.us/img853/7023/tm4d.jpg]()
Nu när remmen är så här
![http://img18.imageshack.us/img18/5083/jubz.jpg]()
och nu när jag släpper spärren så kommer remmen se ut så här.
![http://img15.imageshack.us/img15/5821/wrk6.jpg]()
Så där ja! Då var det klart!
Här är gamla remmen. Kletig och lite sprickor i.
![http://img845.imageshack.us/img845/7737/qpmx.jpg]()
Jag vet...jag brukar också skruva med foppatofflor på fötterna
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Totalkostnad: 198 kr
[X] Byta ny kilrem