3169
Sök

B5234T ryker vitt ur oljesticka och vevhusvent

70 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#1
När man startar motorn och lyfter på oljestickan så ryker det vitt, lika så när man lyfter på oljepåfyllnings locket det liksom puffar ut. Har även märkt att det kommer vatten stänk ur avgasröret. Någon som vet vad det kan vara? Har kollat oljefällan och den är inte tät likaså slangar och anslutningar in i blocket.

583 Inlägg
11 juli 2013
#2
Utav din förklaring är det svårt att avgöra. Det kan vara en av två saker.

1. Vatten som kondens i oljan och avgasröret då bilen varit avstängd. När bilen startas så kokar vattnet bort. Helt normalt.

2. Kylarvatten tar in i förbränningskammaren, antingen sprucken topplockspackning, spricka i topplock eller motorblock, (spricka i turbon ifall den är vattenkyld).


För att lätt avgöra vilket det är så kolla din mängd kylarvatten. Om motorn förbränner sin eget kylarvatten så kommer kylarvatten nivån att minska och missfärgas. Titta även på oljestickan samt oljepåfyllnings locket efter vit "gegga". Det är bra tecken på att motorn tar in vatten.

Motorolja blandat med vatten:
http://blownheadgasket.com.au/images/water%20in%20engine%20oil%202-680px.jpg

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

70 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#3
Hittade lite vitgegga i vevhusvent slangen som går till insugssidan, dvs innan turbon annars ser det normalt ut, har gjort markering på kylvätske burken för att se om den drar vatten

730 Inlägg
11 juli 2013
#4
Annars är de väl rätt normalt att de ryker när man öppnar oljepåfyllnings locket va jag vet.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

70 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
#5
YeahBitch skrev:
Annars är de väl rätt normalt att de ryker när man öppnar oljepåfyllnings locket va jag vet.

Jo det är sant, men det ska väll inte ryka ur oljestickan och vevhusventen?

730 Inlägg
12 juli 2013
#6
Heter väl vevhusventilation av en anledning tongue Men oljestickan har ja inte sett någon rök ur förr!

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

496 Inlägg
13 juli 2013
#7
om du inte finner något så är det väl oljetråget?. en klassiker. för då kommer det rök ur stickan.


225 Inlägg
13 juli 2013
#8
kondens lägger sig överallt det är inget att bry sig om det försvinner när motorn har varit igång ett tag

70 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
#9
Mestred skrev:
kondens lägger sig överallt det är inget att bry sig om det försvinner när motorn har varit igång ett tag

Det ryker lika även fast motorn är genom varm

8 250 Inlägg
15 juli 2013
#10
Andersson_673 skrev:
Det ryker lika även fast motorn är genom varm

Lite rök är inget att bry sig, det får man räkna med när motorn är igång. Däremot om det verkligen är en rökpelare (tänk ånglok) som kommer upp ur stickan så är det ett tecken på bekymmer.


70 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
Andersson_673 skrev:
Det ryker lika även fast motorn är genom varm

Lite rök är inget att bry sig, det får man räkna med när motorn är igång. Däremot om det verkligen är en rökpelare (tänk ånglok) som kommer upp ur stickan så är det ett tecken på bekymmer.

Det är någonstans mittemellan ånglok och lite, det är lite olika, ska göra ett kompprov i veckan och se hur det ser ut. Kan det vara för mycket olja i motorn?

8 250 Inlägg
15 juli 2013
#12
Har motorn gått långt? Om det är för mycket olja ser du ju på stickan?


70 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#13
Motorn är renoverad med nya stakar,kolvar, lager och packningar enligt ägaren innan. Såg igår när jag öppnade locket till expantionskärlet var nivån bra, helt plötsligt steg den så det rann över, noterade även luftbubblor när man höjde varvet på motorn

225 Inlägg
16 juli 2013
#14
samma sak hände för mig med en 850 och jag fick byta topp

730 Inlägg
16 juli 2013
#15
Andersson_673 skrev:
Motorn är renoverad med nya stakar,kolvar, lager och packningar enligt ägaren innan. Såg igår när jag öppnade locket till expantionskärlet var nivån bra, helt plötsligt steg den så det rann över, noterade även luftbubblor när man höjde varvet på motorn

Du får alltså tryck i sumpen.. Antingen så är din vevhusvent tät eller så har topplockspackingen gått. alt att toppen har spruckit men de händer ju inte så jätte ofta!

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

70 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#16
Jag har gått igenom hela vevhusventen, ska provtrycka cylindrarna imorgon så får se vad det ger för utslag

70 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#17
Kompprov gjort, mycket dålig komprition i 5ans cylinder

730 Inlägg
18 juli 2013
#18
Då har nog topppackingen gått eller dålig kolvring!

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

70 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#19
Topppackningen var hel, en kompis ska skära ut en platta så att jag kan provtrycka cylindrarna en och en utan topp, och sedan provtrycka toppen ifall det är någon spricka eller ventil som spökar smile

70 Inlägg
20 juli 2013
Trådstartare
#20
Har nu rivit ur kolvar och stakar ut motorn, Spruckna kolvringar på 1-3-5 cylindrar


Sök