3539
Sök

Golf 6 DSG låda paj för 2a gången. HJÄLP!

33 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej. Har en Gold 6 2011 DSG7 masters 1,4 TSI. 2011-11 bytte de ut kopplingen för den började rycka osv.

Nu är problemet tillbaka och jag pratade med Atteviks. Enligt dem gäller inte garanti på garanti. Alltså det de menar är att det som byts under nybilsgarantin finns det ingen som helst garanti på.

Hur går det ihop? Det låter helt sjukt, speciellt med tanke på att detta är ett känt problem. 2 ggr har kopplingen alltså pajat på 7000mil.

Är det någon som vet vad som gäller? Jag måste ställa dom mot väggen för jag misstänker att de absolut inte kommer ge någon garanti.

Dessutom bytte de ut höger baklykta för ca 8-10mån sedan för det bildades kondens/dagg. Även det är tillbaka nu så de ska byta. Vad gäller här?

Uppskattar hjälp något otroligt! Tack!

175 Inlägg
11 juli 2013
#2
Dessa nya bilar... Trodde du skämta först. Lider med dig! Men har ingen bra svar detta, har du kollat google?


177 Inlägg
11 juli 2013
#3
Hej, skall finnas reservdels garanti som gäller upp till 3 år fast under tredje året så är det upp till kunden att bevisa att felet är ifrån tillverkningen av delen.
Problemet är ju dock att när det gäller en slitage del såsom en koppling så är det ju troligen inte ett tillverkar fel utan att lammelen/lammelerna troligen är slut.
Detta kan ju uppstå olika fort beroende på körstil och även till kvalitén på grejerna som monteras.
7000mil på 2 kopplingar eller ca 3500mil per koppling känns ju dock lite i underkant på vad grejerna borde hålla. ( Har dock varit med om värre ca 1200mil på en dsg7 koppling.)

Varje enskild Vw verkstad kan ansöka om "Goodwill" ifrån tillverkaren efter att nybilsgarantin inte gäller längre men det är dock inget man direkt kan kräva som kund tyvärr även om man tycker att verkstaden borde vilja hjälpa kunden i största möjliga mån.
För goodwill gäller det att du har följt servicar till 100% hos auktoriserad verkstad ( Läs VW ej mekonomen el dyl.)

Om inte annat bör du ju ha en maskinskade försäkring som gäller upp till 10-15k mil beroende på bolag dock inte det roligaste att stå för kalast "själv" men det är betydligt billigare än att betala hela bytet.


Ang. baklyktan är det lite av en sjukdom på golfarna som till 90% inte beror på att själva lyktan är kass utan att det är felaktigt justerad baklucka, skadad gummilist osv.


33 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#4
Blir det på självrisken de drar hela skiten då eller?

Borde man inte kunna ta detta till konsumentverket eller nåt? I och med att det är ett så pass känt fel och att det hänt 2ggr på en bil som rullat 7000mil och körts av en 55åring.

5 127 Inlägg
11 juli 2013
#5
du skulle kunna lyssna med en andra verkstad och be dom söka goodwill. Men eftersom kopplingarna är en slitagedel så kan dom ha sina synpunkter då dessa lätt KÖRS sönder utan att det är fel på lådan.
Räcker i princip att man står på dragläget i uppförsbackarna lite för många gånger och då blir de så klart ett handhavande fel. Men de bör dom kunna se om dom läser av lådan vilka temeraturer som kopplingarna utsatts för och vilken koppling som är dålig.
Hade vart bättre om de var mekatroniken som krånglat, den kör man inte sönder smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

33 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#6
Brukar det vara lamellerna i detta fallet eller? Tänker på att detta är ett ganska känt fel

5 127 Inlägg
11 juli 2013
#7
p3trus skrev:
Brukar det vara lamellerna i detta fallet eller? Tänker på att detta är ett ganska känt fel

bra fråga, det är nästan omöjligt för mig att säga tyvärr.
Men om den rycker på jämna eller ojämna växlar så brukar det kunna vara en lamell, tex växel 1,3,6 eller 2,4,6.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

8 Inlägg
11 juli 2013
#8
Hejsan! jag såg va du har skrivit o det är ju hemskt o råka ut för det på en sån ny bil sad Men jag tycker du ska stå på dej, Ta kontakt med volkswagen sverige o berätta om problemet! Sådär får det faan inte gå till, 2 kopplingar på 7000mil! Hoppas allt ordnar sig för dej!


177 Inlägg
12 juli 2013
#9
p3trus skrev:
Blir det på självrisken de drar hela skiten då eller?

Borde man inte kunna ta detta till konsumentverket eller nåt? I och med att det är ett så pass känt fel och att det hänt 2ggr på en bil som rullat 7000mil och körts av en 55åring.

Problemet är ju att det faktiskt är en slitagedel det handlar om och det är ganska omöjligt att säga om det är handhavande eller fabrikationsfel.
Du kan ju alltid testa att dra det vidare men jag tror det är svårt att få ut något därigenom när det handlar om en slitage del. Det går ju att elda upp en manuell koppling på 3500 mil om man missbrukar den oxå.


...has left the building...
4 474 Inlägg
12 juli 2013
#10
Nu är det DSG vi pratar om, en form av "automat". Blir ju liiite svårt att åberopa handhavande fel kan man tycka. Jag har svårt att tänka mig att en 55-åring kör som en biltjuv, eller har använt LC om sådan finnes på DSG7. Nej, stå på dig, de får fixa detta. Om de nekar, så kan man alltid hota med badwill i form av att man informerar de att man kommer kontakta nån tidning. Ett annat sätt är att skriva till VW Tyskland direkt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 127 Inlägg
12 juli 2013
#11
dawwe skrev:
Nu är det DSG vi pratar om, en form av "automat". Blir ju liiite svårt att åberopa handhavande fel kan man tycka. Jag har svårt att tänka mig att en 55-åring kör som en biltjuv, eller har använt LC om sådan finnes på DSG7. Nej, stå på dig, de får fixa detta. Om de nekar, så kan man alltid hota med badwill i form av att man informerar de att man kommer kontakta nån tidning. Ett annat sätt är att skriva till VW Tyskland direkt...

Dsg lådan är ingen automat utan tvärt om. Det är en manuell låda som växlar åt dig smile
Problemet är att dsg lådan ska köras hårt. För då slirar den inte på kopplingarna smile
Det är när man ligger och smyger i backar och bilköer som kopplingarna går varm.
Det är tyvärr nackdelen med dsg lådan. Borde ingå en kurs hur man bör köra dessa lådor tyvärr.
Försvarar inte lådorna på något vis. Tycker dom är skräp men konstigt nog finns det bilar där lådorna håller.
Senast redigerat av mb_pucken (12 juli 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 juli 2013
#12
Mb: Det var därför jag skrev: "en form av "automat"...". DSG o DKG är båda "dubbelkopplingslådor". Men oavsett hur man kör skall kopplingen hålla minst 8000 mil, o då menar jag normal körning. Allt annat är katastrof. Att SMG3 lådorna i BMW M5 E60/E61 är rätt pigga på att käka koppling är ett faktum, men det är sällan de byts innan 5000 mil, normalt är mer mellan efter 10000 mil. VW får väl juster mjukvaran till lådan, så de växlar lite "hårdare" o inte slirar så mycker. Min gamla VW från -95 rullade 38000 mil med original koppling, o den funkade som den skulle även vid det miltalet. O jag är tveksam till att det aldrig har slirats mer än nödvändigt med den kopplingen, men den håller...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

33 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#13
Jag tänker mest på att detta är ett väldigt känt fel och ofantligt många lådor har bytts ut. Det måste ju ha att göra med dålig kvalité eller något annat som inte har med föraren/körsätt osv att göra.

Hade det varit enstaka fall hade det ju varit något annat eventuellt. Men när det är såpass mycket....

Någon som vet hur det gått för andra?

225 Inlägg
14 juli 2013
#14
ska du slita en lamell på så kort tid så får du ligga på med rivstarter ganska ofta det är ju en framhjulsdriven bil också så det är ju svårare att göra det själv men i såna där lägen kan du bara inte överbevisa dom efter som dom kommer ta upp om hur du kör även om du kör försiktigt så har ju du inte tillräckligt med bevis för att dom ska ta det men dom har ju en firma som stödjer dom att det är dom som har rätt tyvärr lider med dig men så är det

5 127 Inlägg
14 juli 2013
#16
Mestred skrev:
ska du slita en lamell på så kort tid så får du ligga på med rivstarter ganska ofta det är ju en framhjulsdriven bil också så det är ju svårare att göra det själv men i såna där lägen kan du bara inte överbevisa dom efter som dom kommer ta upp om hur du kör även om du kör försiktigt så har ju du inte tillräckligt med bevis för att dom ska ta det men dom har ju en firma som stödjer dom att det är dom som har rätt tyvärr lider med dig men så är det

Sen när sliter en rivstart på en koppling mer än vid själva starten?
Då skulle inte en enda äldre herre få byta kopplingar på löpande band i sina bilar.
Det är slirandet på kopplingen som sliter. Så länge en koppling driver så slits den ej.
Dsg lådan slirar på kopplingen vid lugn körning tex bilkö eller om man inte håller ner bromsen vid start i backe för då kommer dsg lådan hålla kvar bilen på kopplingen vilket ger stort slitage och en massa värme.

Lägg gärna in en punkt och komman i din text så kommer flera orka med att läsa den.
Senast redigerat av mb_pucken (14 juli 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

frihjula ibland annars hoppar kolvarna ur
23 Inlägg
14 juli 2013
#17
bara bråka med dom tillslut så kommer dom ge med sig, morsan har haft samma problem på våran passat 4 ggr


225 Inlägg
14 juli 2013
#18
rivstart när du inte släpper kopplingen riktigt då slirar den och slits svårare än så var det inte om någon kunde lära sig att att man inte måste ha en punkt för att få stanna när man läser så hade det gått hur bra som helst men skolorna är väl tydligen helt värdelösa

5 127 Inlägg
15 juli 2013
#19
Mestred skrev:
rivstart när du inte släpper kopplingen riktigt då slirar den och slits svårare än så var det inte om någon kunde lära sig att att man inte måste ha en punkt för att få stanna när man läser så hade det gått hur bra som helst men skolorna är väl tydligen helt värdelösa

Det var nått nytt. Man lär sig något varje dag. Har dock aldrig hört att det kallas rivstart när man slirar koppling. Brukar kallas att man slirar koppling då en sådan start inte medför så mycket "riv".
Då ska jag lägga på minnet att hela skolsystemet har fel som lär ut att man ska använda punkt. Synd för alla författare bara som inte förstått det ännu.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

225 Inlägg
15 juli 2013
#20
precis jag skrev inte heller att man inte behöver använda punkt jag skrev att man inte behöver en punkt för att kunna stanna i texten så enkelt är det


Sök