3525
Sök

Vart tar kylarvätskan vägen???

627 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
Hej jag har en Volvo 740 där kylarvätskan sjunker i behållaren ca 1 L på 10 mil, men jag hittar inte vart det läcker.  Kylaren, värmepaket, vattenpump och värmekran läcker inte och det är inget i oljan och det ryker inte vitt heller ur avgasröret. Även topppackningen är bytt. någon som vet vad det kan vara? kan locket på behållaren ha något med det här att göra det kanske avdunstar där?
Senast redigerat av volvo-93 (12 juli 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
12 juli 2013
volvo-93 skrev:
Hej jag har en Volvo 740 där kylarvätskan sjunker i behållaren ca 1 L på 10 mil, men jag hittar inte vart det läcker.  Kylaren, värmepaket, vattenpump och värmekran läcker inte och det är inget i oljan och det ryker inte vitt heller ur avgasröret. Även topppackningen är bytt. någon som vet vad det kan vara? kan locket på behållaren ha något med det här att göra det kanske avdunstar där?

Ingen erfarenhet från Volvo. Men på min förra A4, så gav "o-ringen" i locket upp, vilket resulterade i att man tömde expansionskärlet på 3-4 mil. Så omöjligt är det inte iaf smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

498 Inlägg
12 juli 2013
Luktar inte avgaser i expansionskärlet eller bubblar?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Faderator
228 Inlägg
12 juli 2013
Det där hände även på min 940 ltt, och det började lukta avgaser i exp kärlet, antog att det var topplockspackningen.. men efter att ha fyllt på det med vanligt vatten några gånger så hällde jag en gång i glykol/vatten blandning och helt plötsligt slutade det försvinna vatten och nu har det inte försvunnit vatten på 4-5månader.. och glykolen ser ut som vanligt och luktar heller inget länge.. mycket skumt det där.
Kan även tillägga att det inte heller läckte någonstans eller rök vitt ur avgaserna, varm som kall motor.

"Being second is to be the first of the ones who lose"

627 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
Det bubblar inte i kärlet och det är inget tryck i slangarna så det är helt normalt.

627 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
Hittade felet det var värmekranen ändå såg idag att det var glykol i bilen, så nu kör jag en slang från toppen till vattenröret som går till vattenpumpen. Det går väl göra så va?

Forummoderator
26 361 Inlägg
13 juli 2013
volvo-93 skrev:
Hittade felet det var värmekranen ändå såg idag att det var glykol i bilen, så nu kör jag en slang från toppen till vattenröret som går till vattenpumpen. Det går väl göra så va?

Ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök