DiwraZ skrev:Evildan skrev:DiwraZ skrev:
Grundregeln i trafiken är att du ska ligga väl till höger. Givetvis inte om det föreligger skäl att inte göra det.
Du har ingensomhelst rättighet att ligga intill mittlinjen. För övrigt har du INGEN rättighet i trafiken. Jag har full förståelse för att alla inte är lika duktiga och har samma förutsättningar i trafiken. Men behärskar du inte att köra skyltad hastighet och inte har vett nog att hålla undan så har du ej i trafiken att göra. Hoppas inte vi ses i trafiken!!
http://korkortonline.se/teori/placering/
Ja det står ju klart och tydligt att man vid goda förhållanden ska placera sig "något åt höger". Givetvis menar jag inte att du ska va ute i gruset. Om jag frågar såhär då: varför vill du inte släppa fram mig när jag närmar mig bakifrån i en högre hastighet? Om du har möjlighet att gå något åt sidan föratt underlätta omkörning. Varför ska det vara så svårt att ha uppsikt bakåt? Varför kan du inte gå in mella två långtradare för att släppa om mig när jag vill köra fortare och sedan fortsätta i din takt?
Nej, det står det absolut inte, det är en stor skillnad på kan som det står i texten och ditt ska.
Om sikten åt sidorna är god (ingen skog eller djupa diken) kan du ligga något åt höger i körfältet. Detta ger dig god marginal till mötande fordon.
Hur tänkte du nu med långtradarna?
Har denna av mig tidigare ponerade kurviga 80 väg med skymd sikt blivit tvåfilig nu?
Eller har vi nu åkt ut på en motorväg med tvåfiligt?
På en motorväg när jag (kan bara svara för hur jag gör) påbörjar en omkörning av en långtradare tittar jag först bakåt för att se om någon är på väg om eller närmar sig med betydligt högre hastighet, är så fallet väntar jag tills det blir fritt.
Under omkörningen håller jag den hastighet som jag med tanke på väglag och andra omständigheter finner lämplig, närmar sig en bil då fort bakifrån och luckan mellan dessa två långtradare är av ett sådant mått at jag kan gå in där på ett säkert vis gör jag det, är luckan för liten får givetvis den som kommer bakifrån vänta tills jag kommit om bägge ekipagen eller åtta ekipage om det nu är en konvoj som inte sällan förekommer.
0
0
0
0