3727
Sök

Missljud växellådan Volvo 855 T5 -97

1 253 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
Bytte koppling då den inte tog för fem öre och det lät illa när man körde. Kopplingen funkar nu men ljudet när man kör är fortfarande kvar.

Ett vevande ljud... Sakta vevande på 1:an sedan ökande ju högre växel man har i men slutar på Femmans växel. Låter/rasslar när man släpper gasen och den får motorbromsa, värst på 1,2 växel.

Är det lådan eller urtrampningslagret eller båda?

Lev livet nu innan det är för sent

4 670 Inlägg
13 juli 2013
Seriöst bytte du inte lådan samtidigt som dom rev kopplingen? Klant!

4 670 Inlägg
13 juli 2013
Dåligt urtrampningslager låter när man trycker in kopplingen, när det låter med kopplingen uppe så är det ingående lagret i växellådan som är dålig.

1 253 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
mickius skrev:
Seriöst bytte du inte lådan samtidigt som dom rev kopplingen? Klant!

Det var ju inte jag som bytte hmm Jag frågade om vi skulle byta lådan med men näää det räcker med kopplingen så blir det tyst sen... Men det gjorde det ju inte så 2000 kr åt helvete sad

1 253 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
mickius skrev:
Dåligt urtrampningslager låter när man trycker in kopplingen, när det låter med kopplingen uppe så är det ingående lagret i växellådan som är dålig.

Men det lagret snurrar väl inte när bilen står still och ingen växel i??

4 670 Inlägg
13 juli 2013
opeldrifter skrev:
mickius skrev:

Men det lagret snurrar väl inte när bilen står still och ingen växel i??

Nahe vart försvinner ingående axel då? När du inte har koppligen nere? Kanske dags o lyssna på råden du fått?

1 253 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
Var bara en fråga förlåt då

4 670 Inlägg
13 juli 2013
opeldrifter skrev:
Var bara en fråga förlåt då

Menar inge illa men jag har gett sig rådet/ förklarat åtskilliga gånger att din växellåda är slut. Varför då inte byta den när ändå allt är väck? Så mycke dög råden så nu får du ju skylla dig själv lite.

1 253 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
ja jag bad de också att byta lådan men de tyckte det räckte med kopplingen annars hade den varit bytt. Ja jag vet att du sagt lådan och jag har varit inne på det hela tiden men när kopplingen stack så var jag ju tvungen att byta den med och hade tänkt byta på den , lådan och lagret men så bidde det inte

4 670 Inlägg
13 juli 2013
opeldrifter skrev:
ja jag bad de också att byta lådan men de tyckte det räckte med kopplingen annars hade den varit bytt. Ja jag vet att du sagt lådan och jag har varit inne på det hela tiden men när kopplingen stack så var jag ju tvungen att byta den med och hade tänkt byta på den , lådan och lagret men så bidde det inte

Du får ta det som en lärdom! wink ibland får man bita i det sura äpplet!

1 253 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
jovisst men det var ju dock inte jag som sa nej det räcker med kopplingen. inte direkt glad på den som gjorde det

4 670 Inlägg
13 juli 2013
opeldrifter skrev:
jovisst men det var ju dock inte jag som sa nej det räcker med kopplingen. inte direkt glad på den som gjorde det

Du betala väl för ett arbete? Vill man få en sak utbytt då så är det väl ditt ansvar att förmedla detta? O vill inte personen/företaget byta denna del letar man vidare?

1 253 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
jo men det sa de ju efteråt att de inte bytte lådan eller lagret, bytte bara kopplingen

4 670 Inlägg
13 juli 2013
Så du menar att du bad om att få lådan utbytt? O dom sket i det? Och ändå betalade du?
Senast redigerat av mickius (13 juli 2013)

1 253 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
sa det efter betalningen skett och man kommit hem så mm...

Forummoderator
26 397 Inlägg
13 juli 2013
opeldrifter skrev:

Har man fortfarande oljud när man åker från verkstaden så brukar man vända om och påpeka detta..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 253 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
var en privat mek och han åkte precis när vi gjorde så... Men skitsamma det handlar inte om vad jag gjorde fel. Handlar om vad det är fel och uppenbarligen är det lådan så letar för fullt efter en nu. Måste ha tag i en till imorgon för det är enda dagen jag har ledigt och tid att meka

4 670 Inlägg
13 juli 2013
Jag får inte ihop dina inlägg? Först diskutera ni växellådsbyte vilket denna kille sa att det behövs inte. "Koppling räcker"

Sen i senare inlägg så har han sagt när du kommit hem att den ej byttes?

Men enligt dig har han ju sagt INNAN han rivit att lådan ej behövs bytas?

Citerat ifrån dig
Det var ju inte jag som bytte  Jag frågade om vi skulle byta lådan med men näää det räcker med kopplingen så blir det tyst sen... Men det gjorde det ju inte så 2000 kr åt helvete

O lite senare
Senast redigerat av mickius (13 juli 2013)

1 253 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
skrev fel! Fick veta allt efter betalning och ljudet upptäckte vi ju när vi åkte därifrån och då hade han åkt med

4 670 Inlägg
13 juli 2013
opeldrifter skrev:
skrev fel! Fick veta allt efter betalning och ljudet upptäckte vi ju när vi åkte därifrån och då hade han åkt med

Man provkör väl en bil så allt funkar så meken utfört jobbet rätt? Spec när det är en privatperson

Sök