3229
Sök

Luciifer's Nissan 350Z - Fortsättningen

Fortsätter projektet med min 350z, med motoruppgraderingar!

DrivmedelsTekniker
58 953 Visningar
Uppdaterades senast 5 januari 2014
DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
#41
Helgens påhitt! nu kändes det att jag måste få i en tub fortast möjligt!


https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37032/37032-ba6eed62ffbcb9689a7e03ca34188f0a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37032/37032-53bb4cf1d716d0e8c9ca14baac9d8442.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37032/37032-4060175551844c3242dfb9128021b85f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37032/37032-ae2052a59226dee7f92e82f6d95777bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37032/37032-2cb3d35562483fe1a0081ac758261d57.jpg


German Engineering
9 083 Inlägg
27 juli 2013
#42
Fina bilder, Jocke smile Hur gick det?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
#43
CarpeDiem skrev:
Fina bilder, Jocke smile Hur gick det?

Helt okej, bilen är ju hel smile


270 Inlägg
27 juli 2013
#44
Kul att se att den används big_smile Men va kostar ett kit på gas?
Hade inte vart bättre att spara till turbo eller kompressor?? känns lite mer safe tycker jag


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
#45
Kommer inte dundra på med 100-1510 shots, kommer enbart lägga mig på 75hk. då slipper man ställa tändning osv. jo kompressor hade vart skoj men det är en väldans skillnad i pengar wink


270 Inlägg
27 juli 2013
#46
LuCiiifer skrev:
Kommer inte dundra på med 100-1510 shots, kommer enbart lägga mig på 75hk. då slipper man ställa tändning osv. jo kompressor hade vart skoj men det är en väldans skillnad i pengar wink

Aha okej, är sjukt dåligt insatt i de med gas tongue
Jaså de skiljer ändå såpass mycket eller? inte en aning om vad ett N2O kit går på


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
#47
Du kan hitta ett kit från 5000:- och uppåt. Jag var sjukt okunnig på gasen tidigare, men har läst på i flera månader om de, pratat med andra Z ägare som kör på de. Dessutom åker jag automat vilket gör att jag inte kan övervarva som en med manuell låda. risken är större om man åker manuellt med andra ord wink sen säljer ZEX ett bolt on kit som passar zan perfekt. sen är det ju val och kval om man ska köra med Wet eller dry, Dry sprutar du i insugsröret och Wet balndar du med soppan strax innan fuelrailen. Jag kommer köra Wet som också är mindre risk att köra sönder nått med då den också är kopplad till spjället och ser till att man får i gasen efter 3000rpm.
Sen SKA man ha en Air fuel ratio mätare så man direkt kan sen om bilen går för snålt.


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
#48
Dock vill man ju hellre åka kompressor, men eftersom jag har en 6 månaders dotter här hemma så går de först wink


270 Inlägg
27 juli 2013
#49
Aha då är ja lite med smile
Ja då kan jag tänka mig att de inte är att prioritera kompressor. Men fan va kul de är, vilken skillnad de blev big_smile


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
#50
Kan tänka mig det, föredrar Kompressor framför turbo alla gånger! de är sjukt kul med kompressor.


240 Inlägg
28 juli 2013
#51
Mjora, kan intyga att kompressor river loss rätt ordentligt när man kommer upp på höga varv smile


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#52
Haha, kul big_smile Finns de några nackdelar med kompressor på zan?

MPv6 skrev:
Mjora, kan intyga att kompressor river loss rätt ordentligt när man kommer upp på höga varv smile


240 Inlägg
28 juli 2013
#53
Själva kompressorn funkar fint, men på just min så upptäckte han på PBZ att den går lite snålt, får för dåligt med soppa. Vet inte om det kan vara för att kompressorn blåser in en jäkla massa luft och att den då behöver en bättre pump och bättre spridare för att matcha det. Pumpen är bytt och spridarna ska bytas imorrn, därefter en mappning. Jag hoppas allt går vägen!

Tanken med ProChargers kompressor+intercooler-kit är väl att det ska gå att montera på med andra grejer original, men jag är absolut ingen expert. Min fick för lite soppa som det var iaf, vet inte om det har med kompressorn att göra. Ska hur som helst bli intressant att se vad det blir för effekt med nya 600cc-spridare.

LuCiiifer skrev:
Haha, kul big_smile Finns de några nackdelar med kompressor på zan?

MPv6 skrev:
Mjora, kan intyga att kompressor river loss rätt ordentligt när man kommer upp på höga varv smile



26 Inlägg
29 juli 2013
#54
MPv6 skrev:
Själva kompressorn funkar fint, men på just min så upptäckte han på PBZ att den går lite snålt, får för dåligt med soppa. Vet inte om det kan vara för att kompressorn blåser in en jäkla massa luft och att den då behöver en bättre pump och bättre spridare för att matcha det. Pumpen är bytt och spridarna ska bytas imorrn, därefter en mappning. Jag hoppas allt går vägen!

Tanken med ProChargers kompressor+intercooler-kit är väl att det ska gå att montera på med andra grejer original, men jag är absolut ingen expert. Min fick för lite soppa som det var iaf, vet inte om det har med kompressorn att göra. Ska hur som helst bli intressant att se vad det blir för effekt med nya 600cc-spridare.

LuCiiifer skrev:
Haha, kul big_smile Finns de några nackdelar med kompressor på zan?

MPv6 skrev:
Mjora, kan intyga att kompressor river loss rätt ordentligt när man kommer upp på höga varv smile



Är det svårt att plocka av grejerna sen till besiktningen? Måste man ha en mappning till besiktning och en när man kör med kompressor? Kan tänka mig att bilen inte går igenom om man inte känner besiktningsmannen.

240 Inlägg
30 juli 2013
#55
Var och installerade nya spridare igår samt landsvägsmappning efter det. Gick kanon!

Mina erfarenheter är nu dock, att ett kompressor+intercool-kit som jag har på min tydligen kan resultera i att originalbränslepumpen samt originalspridarna inte riktigt levererar den soppa som behövs för den större mängd luft som kompressorn ger. Det kanske håller ett tag, men förr eller senare kan det nog bli en väldigt tråkig och dyr historia när nånting smälter. Nu är allting som det ska och den får soppa och luft så det räcker genom hela registret.

Vad gäller besiktning så är det en enda rem att plocka bort för att "inaktivera" kompressorn. Inte alls svårt, den sitter längst fram i motorn så man kommer åt den genom att ta bort fjäderbensstaget och kåpan. Vad gäller mappning ska det inte behövs nåt speciellt enbart för besiktning. Min är besiktigad 2 gånger med kompressorkitet på av tidigare ägare. Huruvida han kände nån besiktningsman vet jag inte men jag tror inte det. Ska besiktiga min själv för första gången inom 4 månader, återstår att se hur det går.

Lite tips jag har fått är att plocka bort remmen innan och om det frågas nåt så kan jag i mitt fall säga att det är en show-grej då bilen byggdes som en utställningsbil i USA. Kompressorn är bara för show och som synes så drivs den inte ens. Eller hävda att det är en specialutgåva av bilen kanske? :-)


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#56
Med tanke på att de är en sportbil, hamnar du hos en ointresserad besiktningsman så tror jag inte ens de lägger märkte till omde är kompressor eller ej. om de nu inte tittar nogrannt bland papprena.


270 Inlägg
30 juli 2013
#57
Hur min beesiktning går får veta nästa år. Jag har också hört att de bara ska vara att hänga av remmen och säga att de är för syns skull, så de blir till att försöka med de big_smile


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#58
Ska bli kul o se om de fungerar smile


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#59
Då var denna beställd och dimper ner i brevlådan inom ett par dagar.


Motordyne Plenum spacer. ger förhoppningsvis lite extra kraft smile

http://www.motordyneusa.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/resized/350Z_5_16__Iso_T_4ee1bea0302fb_225x225.jpg


Är även pågång en del andra grejjer också smile


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg

Sök