sisu1986 skrev:
tjena..
tänkte kolla med er som håller på mycke med billjud att hur stor skillnad gör tjockleken på kablarna?
har en kicker zx1000.1 som driver en ganska fet Ground zero 12a
och högtalar kabeln är medel tjocklek och ström/jord är 20mm2 tjock och har bara ett bateri..
så frågan är blir det stor skillnad på trycket om man skulle satsa på 50mm2 samt en kondensator eller ett till bateri?
bilen är en v70 2002 så bateriet är där bak som om man skulle sätta dit ett bateri till så räcker det bara att dra 50mm2 kablar mellan batrierna?
Hej!
Här är en mycket bra tabell:
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.phpSkriv vilken spänning du har (lämpligtvis 12V) och hur mycket steget är avsäkrat. Du kan även skriva i effekt, men tänk på att lägga till 20-50% mer då eftersom verkningsgraden på ett typiskt A/B steg är ca 50% och ett typiskt klass D steg ca 70-80%.
Om du i ditt fall kalkylerar med att steget är avsäkrat 100A (eller anger 1200W i effekt som är max förbrukning) och skriver in 12V så får du fram att en 2meter lång 20mm2 kabel ger 0.36V spänningfall vilket är helt okej. Detta relativt låga spänningsfall beror på att kabeln är ganska kort (jag har räknat på 2 meter eftersom du har batteriet i bak. 35mm2 kabel ger ännu mindre spänningsfall (0.2V) vilket aldrig är fel. Jag hade nog absolut kunnat rekommendera att åtminstone byta ut originalbatteriet mot ett bättre och "snabbare" batteri som exempelvis Tudor Maxxima, Optima, XSPower eller liknande. Det viktiga är att batteriet har ett högt CA (Cranking Amps) värde. Eller på ren svenska: Det lämnar ström snabbt. Annars kan du såklart sätta i ett till men tänk på att det bör ha samma kapacitet som det du har. Att koppla ihop dem med 50mm2 fungerar utmärkt. Om kablarnas längd mellan dessa batterier överstiger 30cm så måste du avsäkra i båda ändar på plusmatningen.
Mvh Mattias
Senast redigerat av Hedde (16 juli 2013)
DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer