3615
Sök

Audi a4 -00 Finns där någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

5 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#1
Anledningen till varför jag skriver här och inte frågar någon verkstad är för att ingen verkstad har någon aning om vad det är för fel på våran bil. Jag hade hemskt gärna köpt mig en ny bil men har för närvarande inte råd och har så heller inte haft de senaste åren.

Det är en Audi a4, årsmodell 00 och så heter den 1,6 tror jag?
Observera att jag är totalt okunnig när det gäller bilar och kommer därför att beskriva problemen utifrån hur jag upplever dem.

Bilen är helt original.

Fel nr 1: Detta felet har vi haft under längst tid och vi har lämnat in den på verkstäder men de kan inte lokalisera felet. Dessutom så är det svårt att beskriva vad som händer men jag skall ge det ett försök: Bilen verkar bli "sjuk" som att den tappar effect. Först kanske den går som vanligt och sen när man tex stannar innan en rondell och sen ska iväg så måste man trycka gasen i golvet för att den skall över huvud taget reagera.
I samband med detta så ´hör det inte till ovanligheterna att man får motorstopp och när man sen (i ren panik då det oftast inträffar mitt i stan) skall försöka starta bilen igen så startar den inte! Tillslut startar den men man kan få hålla på ca 5 min och så måste man trycka ned gasen samtidigt som man vrider om nyckeln.

Fel nr 2: Istället för att (som i det första felet) bli sjuk så blir bilen hyper. Man kan komma och köra (oftast har jag legat bakom någon bil som kanske kört väldigt sakta så att jag fått smyga efter med kopplingen nedtryckt mycket) och helt plötsligt börjar bilen varva upp mer och mer, utan att jag vidrör gasen så fortsätter den och varva (varvantalen ökar också) detta upphör inte förens jag stängt av bilen och startat om den.
Helt galet!

Fel nr 3: Den får ibland för asig att inte starta. Batteriet är det inget fel på men ändå så vill den helt enkelt inte starta ibland.

En teori: Nu är det såhär att jag och min sambo gärna vill skylla bilens fel på varandras körförmåga. Jag hade bilen ett bra tag innan jag träffade honom och då var den fel fri! Och sen när han började köra den för ca 3 år sedan så VIPS! Alla tänkbara fel på en och samma gång. En sak som jag stör mig på är att han heela tiden under färd har kopplingen liite nedtryckt (några cm) han lyfter aldrig foten därifrån och eftersom att han är väldigt lång och bilen väldigt liten så får han väl helt enkelt inte plats utan den stackars kopplingen måste tydligen vara nedtryckt under hela körningen.
Sen lyckas han alltid få till ett sånt där skrap när han skall växla.

Kan någon berätta vad som kan hända med bilen när man gör på det här viset så att jag kan komma med bra argument till varför han bör tänka på det. Om jag tar upp det nu men inte kan ge någon förklaring till varför man inte bör göra så, ja då blir han bara sur och då har jag hellre en trasig bil än en sur karl.

Hmm.. ja det var nog allt. Jag förstår att det är många som nu kommer att tycka att jag är den största sopan i hela Jämtland och att jag inte borde ha någon bil. Tro mig! Hade jag haft möjligheten att göra mig av med den här jäkla skithögen till åbäke (som kostar oss skjortan) så hade jag gjort det! Jag hatar bilen och den ger mig en konstant ångest. MEN, vi har ungar och skola/jobb, bor en bit från dagis/skola/jobb och är helt enkelt beroende av bilen.

Ber om ursäkt för en lång text, kanske några blir sur för att jag tränger mig på här, vad vet jag?

Jaja, hoppas någon kan komma med förslag på vad felen kan tänkas vara så att jag kan ge vår verkstadsgubbe några förslag.
Observera även att bilen för något år sedan blev inlämnad på Berners för att helt byta ut en dörr. Efter det så har en mängd el-fel uppstått, tex centrallås ur funktion, lampor som startar och stängs av, bagagelucka som måste låsas upp manuellt och sedan låser övriga dörrar, mm,mm
Detta är såklart inget som Berners kunde ta på sig. Eller som hon uttryckte sig - Vi har inte den kompetensen som krävs för att åtgärda detta.
Tack på förhand!

Evildan
16 juli 2013
#2
välkommen hit. Nu blir du antagligen bombad med teorier smile

Fel: 1/2/3 antar att den "eminenta" VW-verkstaden har läst ut felkoder?
Du är inte den första som har bekymmer med en WV märkesverkstad oavsett landsände.
Låter lovande när auktoriserad VWverkstad inte klarar av att felsöka sina egna produkter, alla som är överraskade kan räcka upp en hand (samtliga medlemmar har kvar händerna på tangentborden)


Min första tanke när du beskriver felet/felen är att er luftmassemätare krånglar alternativt spjällhuset som gör att bilen blir orolig i sin motorgång.

Ang kopplingen nedtryckt under färd....det är lika bra att ta bilnycklarna ifrån honom wink  er koppling kommer bokstavligen brinna upp med dyra reparationer som följd, det är under inga som helst omständigheter tillåtet att ens ha foten vilandes på pedalen under körning förutom i direkt samband med växling givetvis.
Skrapet kommer generera ett växellådsbyte med tiden, antagligen kopplar han inte ur ordentligt då kopplingen är överhettad pga att den används som fotstöd. roll
Senast redigerat av Evildan (16 juli 2013)

5 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#3
Evildan skrev:
välkommen hit. Nu blir du antagligen bombad med teorier smile

Fel: 1/2/3 antar att den "eminenta" VW-verkstaden har läst ut felkoder?
Du är inte den första som har bekymmer med en WV märkesverkstad oavsett landsände.
Låter lovande när auktoriserad VWverkstad inte klarar av att felsöka sina egna produkter, alla som är överraskade kan räcka upp en hand (samtliga medlemmar har kvar händerna på tangentborden)


Min första tanke när du beskriver felet/felen är att er luftmassemätare krånglar alternativt spjällhuset som gör att bilen blir orolig i sin motorgång.

Ang kopplingen nedtryckt under färd....det är lika bra att ta bilnycklarna ifrån honom wink  er koppling kommer bokstavligen brinna upp med dyra reparationer som följd, det är under inga som helst omständigheter tillåtet att ens ha foten vilandes på pedalen under körning förutom i direkt samband med växling givetvis.
Skrapet kommer generera ett växellådsbyte med tiden, antagligen kopplar han inte ur ordentligt då kopplingen är överhettad pga att den används som fotstöd. roll

Tack så mycket! Jag antecknar och hoppas att detta kanske kan vara ett alternativ!
Vad gäller min sambo och hans nedtryckta koppling så har jag aldrig vart argare!! Nu är det slutkört och cykel som gäller i fortsättningen!!

Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
#4
Som Evildan skriver så är detta ett ypperligt sätt att se till att få en helslut koppling på. Speciellt på en A4 B5 där kopplingen i sig tar "väldigt högt upp". Så antingen slutar han med det, eller så blir det, galet dyrt i längden.

Evildans fel är inte alls långt ifrån vad jag skulle gissa på själv. En taskig lmm ger, eller kan ge, bl.a de symtom du beskriver

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
Som Evildan skriver så är detta ett ypperligt sätt att se till att få en helslut koppling på. Speciellt på en A4 B5 där kopplingen i sig tar "väldigt högt upp". Så antingen slutar han med det, eller så blir det, galet dyrt i längden.

Evildans fel är inte alls långt ifrån vad jag skulle gissa på själv. En taskig lmm ger, eller kan ge, bl.a de symtom du beskriver

Okej, vad bra då tror jag ännu mer på att detta kanske kan vara problemet.
Jag ska visa min sambo vad ni skrivit, det brukar ta bättre om det kommer från någon annan eftersom att jag gnäller rätt mycket om allt möjligt och det då kan vara svårt för honom att "sålla" ut det som är mest viktigt.

Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
#6
Scs87 skrev:
it_mutt skrev:
Som Evildan skriver så är detta ett ypperligt sätt att se till att få en helslut koppling på. Speciellt på en A4 B5 där kopplingen i sig tar "väldigt högt upp". Så antingen slutar han med det, eller så blir det, galet dyrt i längden.

Evildans fel är inte alls långt ifrån vad jag skulle gissa på själv. En taskig lmm ger, eller kan ge, bl.a de symtom du beskriver

Okej, vad bra då tror jag ännu mer på att detta kanske kan vara problemet.
Jag ska visa min sambo vad ni skrivit, det brukar ta bättre om det kommer från någon annan eftersom att jag gnäller rätt mycket om allt möjligt och det då kan vara svårt för honom att "sålla" ut det som är mest viktigt.

Inte för att jag har så mycket med det att göra egentligen, men hur lång är han egentligen? Jag är iaf en 186-187cm och jag har inga som helst problem att använda A4:ans fotstöd som just fotstöd (kopplingspedalen sitter ju dessutom högre "upp" mot föraren än vad det avsedda fotstödet ute till vänster gör)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 127 Inlägg
16 juli 2013
#7
Lyser det några varningslampor i bilen?
Svårt att säga vad felet är då man varken sett eller kört bilen. Tror på något av följande fel.
1. Gasspjäll. Kan ge en massa konstiga symptom. Inte alls ovanligt på 1.6l motorn.
2. Luftlekage. Lyssna runt under huven efter pys eller väsande ljud. Kolla extra noga på en svart slang mellan motorn och en rund grej mot förarplatsen. Sitter innanför bromsvätskebehållaren. Trumman brukar vara svart och stor som en normal kakburk.
3. Luftmassemätaren. Ger många konstiga fel.
4. Egr ventil som kärvar. Även den kan släppa en tjuvluft som ger konstiga symptom.
Alla dessa fel bör dock kunna ge felkoder smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

9 Inlägg
16 juli 2013
#8
Jag har uppplevt liknande symptom på en Passt 1,8t detta berodde på att LuftMassaMätaren var kass. Och som det har sagts tidigare så är det ett fantastiskt bra sätt att elda upp kopplingen att använda pedalen som fotstöd, det borde nästan lukta bränt efter ett tag?

5 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#9
Jag ser vad ni skriver, tack!
Verkstan har inte jag en enda teori om vad som kan vara felet, men nu har vi flera. På måndag ska bilen lämnas in och då kommer jag att ta upp alla dessa möjliga fel som ni har nämnt.
cool

344 Inlägg
16 juli 2013
#10
Be verkstaden gör en "throttle body alignment" / gasspjälls kalibrering med vcds/vag-com.

detta brukar skumma till sig ibland dock borde det inte ge sånna symptom ni har bara ibland men konstigare saker har väl hänt...

5 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#11
it_mutt skrev:
Scs87 skrev:
it_mutt skrev:
Som Evildan skriver så är detta ett ypperligt sätt att se till att få en helslut koppling på. Speciellt på en A4 B5 där kopplingen i sig tar "väldigt högt upp". Så antingen slutar han med det, eller så blir det, galet dyrt i längden.

Evildans fel är inte alls långt ifrån vad jag skulle gissa på själv. En taskig lmm ger, eller kan ge, bl.a de symtom du beskriver

Okej, vad bra då tror jag ännu mer på att detta kanske kan vara problemet.
Jag ska visa min sambo vad ni skrivit, det brukar ta bättre om det kommer från någon annan eftersom att jag gnäller rätt mycket om allt möjligt och det då kan vara svårt för honom att "sålla" ut det som är mest viktigt.

Inte för att jag har så mycket med det att göra egentligen, men hur lång är han egentligen? Jag är iaf en 186-187cm och jag har inga som helst problem att använda A4:ans fotstöd som just fotstöd (kopplingspedalen sitter ju dessutom högre "upp" mot föraren än vad det avsedda fotstödet ute till vänster gör)

Min sambo är 2 meter lång och han har nog aldrig fått lära sig att ta bort foten från kopplingen och därav att den trycks ned :-)

Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
#12
fax110 skrev:
Be verkstaden gör en "throttle body alignment" / gasspjälls kalibrering med vcds/vag-com.

detta brukar skumma till sig ibland dock borde det inte ge sånna symptom ni har bara ibland men konstigare saker har väl hänt...

Nu använder väl kanske inte riktigt vagverkstäderna vagcom, men ja, det är inget dumt tips, även om jag i detta fall inte tror det är där det felar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

604 Inlägg
16 juli 2013
#13
fax110 skrev:
Be verkstaden gör en "throttle body alignment" / gasspjälls kalibrering med vcds/vag-com.

detta brukar skumma till sig ibland dock borde det inte ge sånna symptom ni har bara ibland men konstigare saker har väl hänt...

Detta fick mig på rätt spår en gång på en bil med lite skumma symptom, dog sporadiskt tomgång som svajade. Försökte göra justering men fick svar "åtgård misslyckades" (autocom). Mätte upp spjällhuset och fick helt fel värden. Bättre beg spjällhus och allt blev bra.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!


Sök