2694
Sök

Köpråd: Bil 2k mil motorväg/år för lång person

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
17 juli 2013
#21
trippelturbo skrev:
Vettemannen skrev:
trippelturbo skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_S60_2_4t_48223477.htm?ca=9&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … =9&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_S6 … =9&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … =9&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V_ … =9&w=3

Rättvisare bild! Man kommer svår ner under litern med automaten, därför är dom billigare i inköp!
Och den vita som gått så lite o kostar så lite, är troligtvis import, från troligtvis Italien.

Ja, som begagnad kanske men som ny är det automattillägg!

/Benny

Men nu pratar vi begagnad! Dum är man om man köper en ny bil med manuell, det är min mening!

Dom flesta köper bil med spak som man rör om i bensinen när dom köper ny bil. Jo, jag vet att det gällde beg. bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
17 juli 2013
#22
trippelturbo skrev:
Evildan skrev:
trippelturbo skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_S60_2_4t_48223477.htm?ca=9&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … =9&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_S6 … =9&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … =9&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V_ … =9&w=3

Rättvisare bild! Man kommer svår ner under litern med automaten, därför är dom billigare i inköp!

Och den vita som gått så lite o kostar så lite, är troligtvis import, från troligtvis Italien.

Jag letade bara efter billiga "lågmilare" fanns några, priser i olika spann och mil går givetvis att frambringa.
ang den vita: togs I trafik: 2002-05-28 så den har rullat här ett tag om den är importerad.
det jag vill visa är att det finns billiga som inte rullat så långt även om många kostar mera och rullat längre, det gäller att hitta/leta efter rätt exemplar bara. wink
ska man under litern kan man glömma volvo med överladdning, 140/170 är rätt snälla på såsen lands/motorväg om man kör som folk.

Visst kan man hitta bra o billiga exemplar om man letar o har tålamod, men du kan inte jämföra automatare med manuell! Är det menat som pendlingsbil så rekommenderar jag en manuell då han inte behöver växla så mkt och den dricker mindre oavsett!

Gällande import/svensksåld: Jag nedvärderar inte importbilar på så sätt, att dom gått utomlands osv, inget fel med det, det är snarare så att det är bättre vägar utomlands än i Sverige och är det tyskimport så har den fått känna på autobahn, bara bra det! NACKDELEN med import är att det plötsligt blir så mkt dyrare o äga, just för att våra kontorsnissar "inte vet" vad bilen gått igenom utomlands! Som om den vore så mkt säkrare i Sverige..

Mvh

Han har ju tid på sig skrev han så ett bra ex hittas lätt på några månader smile
Man jo, det är ofta mer pengar begärt med mera mil, men varför leta sådana när det finns billigare alternativ.

TS vill gärna ha automat pga grus i ögonen i ottan skrv han, därav länkad automat, på landsväg har aut en fördel gentemot manuell dito när vi pratar V70/S60/S80, dom varvar mindre på högsta växeln vilket gör att förbrukningen är snarlik.

Jag ser inte heller någon nackdel med importbil, snarare tvärtom, oftast ingen hempulare som pillat på dom innan importen, inte saltkörd heller.
men som du skrev, svensson är rädda för import för det har dom hört på radion eller av ngn ikke bilkunnig individ på senasrte firmafesten.

mvh.

Trucker
2 710 Inlägg
17 juli 2013
#23
Håller med dig Evildan smile

Tycker fortfarande att han ska akta sig för äldre automatere. INte bara för förbrukningen utan automatlådan är känsligare än manuella, byter man inte automatlådsolja tex i rätt tid, så får man byta snart. Sen så är det 4 växlade automatlådor i S60/V70/S80 i den prisklassen, vilket gör att den dricker mer än den smakar!

Bästa tipset är alltså en Saab, helst Aero med få mil. 9-5 eller 9-3, mindre betydelse. 9-5an är förvisso större, men 9-3an har bara trångt bak, annars helt ok! smile Min är till salu smile

Fart missbrukare

Evildan
17 juli 2013
#24
trippelturbo skrev:
Håller med dig Evildan smile

Tycker fortfarande att han ska akta sig för äldre automatere. INte bara för förbrukningen utan automatlådan är känsligare än manuella, byter man inte automatlådsolja tex i rätt tid, så får man byta snart. Sen så är det 4 växlade automatlådor i S60/V70/S80 i den prisklassen, vilket gör att den dricker mer än den smakar!

Bästa tipset är alltså en Saab, helst Aero med få mil. 9-5 eller 9-3, mindre betydelse. 9-5an är förvisso större, men 9-3an har bara trångt bak, annars helt ok! smile Min är till salu smile

Jag är helt med på ditt tänk ang äldre automatlådor, jag har dock inte haft några problem med alla de som körts som taxi i över 40000mil, men det beror givetvis på som du skrev hur lådan är skött och körd.
(Det är 5-stegslådor på samtliga versioner av V70N S60 och S80 som hamnar inom budget, förutom de 6cylindriga S80modellerna, den lådan är 4-steg då en tillräckligt kraftig 5steg inte fick rum)

SAABarna är trevlig kamrater på väg, speciellt med Vector pkt? så man dessutom har vettiga stolar, jag har alltid upplevt de enklare tygstolarna ngt för smala över ryggen.
SAABger mkt bil för pengarna, sen är dom inte så törstiga herller, AERO versionerna av 9-5 är snålast på landsväg tack vare större respirator och högre utväxling.

13 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#25
Hej igen,

Nu har jag samrådit med chefen hemma (tjejen). Vi har bestämt oss för att leta efter en V70, då helst en D5, 140 eller 170hk. Planen var att sikta på en 02-04. Finns det ens möjlighet att fynda en 05 tror ni?
Vi satt imorse och lästa igenom alla era utförliga svar och kom överens om att Volvon känns rätt för oss. Hon vill definitivt inte att vi köper en Saab och det spelar egentligen ingen roll för mig så. Dessutom kanske det inte vore så tokigt med en kombi iaf, vi är precis i stadiet att... kanske bli fler i familjen om man säger så.

Ang. lådan så hade jag helst föredragit auto då jag alltid har haft svårt "att komma igång" på morrnarna. Men hittar vi en bra deal på en manuell så är inte lådan en "dealbreaker". Men trippelturbo diskuterade att man ska akta sig för äldre automater, det låter jo kort o gott men exakt hur gamla? Finns det andra problem med V70's lådor som inte har med slitage att göra också? Hört tex att xc70 kan 4-hjulsdriften brinna om man har obalans i däcken.

Har tittat igenom era blocket annonser och kommer nog att hålla ett vakande öga på den sidan närmaste 2 veckorna för att skapa mig en uppfattning om prisläget. Som sagt har definitivt inte bråttom hade funderingar på att ev satsa på bilköp i dec, då alla har så lite pengar resonerar jag att man kanske kan fynda smile

Bortsett från blocket, finns det andra bra ställen man kan hitta bilar på?
Spanat runt lite på kvd, netbil och fordonskammaren men tycker nästan att blocketpriserna verkar vara bättre än deras slutpriser. De bilar man sett i historiken på dessa sidor med bra deals har säkert haft allvarligare tekniska problem, iaf får jag den uppfattningen när jag kollar igenom bilarna som ligger uppe där nu.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 juli 2013
#26
säkert en massa här som kommer hänga mig men ... bmw 530d borde du kunna hitta för de pengarna ! enligt mig en bil i en annan klass jämte mot volvo och saab, allt känns mer och bättre ihopsat och bilen känns mycket lyxigare

tex http://www.blocket.se/varmland/BMW_530d … _8&w=3
Senast redigerat av CHEEVA (18 juli 2013)


Trucker
2 710 Inlägg
18 juli 2013
#27
Hur långt är du beredd o åka för att kolla på en bil? smile

Fart missbrukare

13 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#28
Beroende på, men skulle nog säga runt en 30mil. Som sagt, bor i Roslagen (området runt norrtälje för er som inte vet).

Trucker
2 710 Inlägg
18 juli 2013
#29
Förstod att Roslagen var kring 08land, men inte exakt vart.

Vet ej vad du tycker om skatten, men denna verkar helt ok

http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_V … =9&w=3

skatten ligger på 6600kr typ. Här får man dock mkt bil för pengarna, dricker heller inte mkt alls smile
Annars är svårt o hitta en diesel med låga mil för dom pengarna sad

Fart missbrukare

Evildan
18 juli 2013
#30
CHEEVA skrev:
säkert en massa här som kommer hänga mig men ... bmw 530d borde du kunna hitta för de pengarna ! enligt mig en bil i en annan klass jämte mot volvo och saab, allt känns mer och bättre ihopsat och bilen känns mycket lyxigare

tex http://www.blocket.se/varmland/BMW_530d … _8&w=3

Ingen som blir hängd på detta forum för att denna tycker om BMW, det rådande klimatet är precis tvärtom wink

En e39 diesel är väl däremot inte det mest ekonomiska valet, dyr skatt och inte särskilt snål heller som kompensation, men (jo det är jag som skriver detta) inte dumma att åka i alls det håller jag med om även om jag föredrar de något bredare och djupare stolarna i V70N och jag tror att ett fint relativt lågmilat exemplar kan vara svårt att hittat till den slanten.


En W220 med en 220d maskin i? dom rullar snålt, men för denna budget är det svårt att även av MB hitta ett friskt exemplar med moderata miltal.

13 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#31
Hej Trippelturbo,

Kollade på den bilen. Såg helt okej ut faktiskt. Några frågor bara, såg att enligt blocket hade den gått 30-35k mil. Börjar det inte bli dags för kamremsbyte? Sen beror ju priset på lite hur det ingår med däck och så, för ta och kolla. Något annat man bör tänka på?

Satt själv och sneglade lite mot den här:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 11&w=3
Vad tros om den? Vet inte hur jag ska tolka milen, vissa säger att det inte spelar så stor roll om allt är omskött och andra insisterar på att hitta låga mil. Hur långt orkar motorn gå tror ni?

Båda känns för tillfället som bra alternativ men, som sagt jag har inte bråttom och är villig att låta en bra affär glida ur fingrarna just nu för att bekanta mig lite med marknaden.

Evildan
18 juli 2013
#32
trippelturbo skrev:
Förstod att Roslagen var kring 08land, men inte exakt vart.

Vet ej vad du tycker om skatten, men denna verkar helt ok

http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_V … =9&w=3

skatten ligger på 6600kr typ. Här får man dock mkt bil för pengarna, dricker heller inte mkt alls smile
Annars är svårt o hitta en diesel med låga mil för dom pengarna sad

Dom där är inte dumma alls, jag har spenderat över 1000000km i dylika slädar, 360000km med en -05 D5 geartronic, det enda som behövde åtgärdas var högre främre hjullager på den tiden/sträckan förutom sedvanlig service och normala slitagedelar.
Landsvägsförbrukningssiffrorna som uppges på transportstyrelsen stämmer gott, 0.62 är inga problem att tangera med dom.
Årskatt 6133 som delas på tre gånger/år.

Evildan
18 juli 2013
#33
Megamatch skrev:
Hej Trippelturbo,

Kollade på den bilen. Såg helt okej ut faktiskt. Några frågor bara, såg att enligt blocket hade den gått 30-35k mil. Börjar det inte bli dags för kamremsbyte? Sen beror ju priset på lite hur det ingår med däck och så, för ta och kolla. Något annat man bör tänka på?

Satt själv och sneglade lite mot den här:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 11&w=3
Vad tros om den? Vet inte hur jag ska tolka milen, vissa säger att det inte spelar så stor roll om allt är omskött och andra insisterar på att hitta låga mil. Hur långt orkar motorn gå tror ni?

Båda känns för tillfället som bra alternativ men, som sagt jag har inte bråttom och är villig att låta en bra affär glida ur fingrarna just nu för att bekanta mig lite med marknaden.

Helu.
Jag har själv ägt en gasvolvo -03 med automat, den hade rullat 720000km när jag lät svärfar ta över den, (desvärre blev han ramponerad utav en SAAB9000 i en cirkulationsplats så hur långt den hade klarat vet vi inte)
fungerade ypperligt den tiden den var inom familjen fast det syntes att den tjänstgjort en del men var tajt och fin i chassit, det enda att anmärka på är räckvidden på de tu bränslena, ca 200km på gas och dito på bensin.
Låg årsskatt om 1020kr på dom.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 juli 2013
#34
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
säkert en massa här som kommer hänga mig men ... bmw 530d borde du kunna hitta för de pengarna ! enligt mig en bil i en annan klass jämte mot volvo och saab, allt känns mer och bättre ihopsat och bilen känns mycket lyxigare

tex http://www.blocket.se/varmland/BMW_530d … _8&w=3

Ingen som blir hängd på detta forum för att denna tycker om BMW, det rådande klimatet är precis tvärtom wink

En e39 diesel är väl däremot inte det mest ekonomiska valet, dyr skatt och inte särskilt snål heller som kompensation, men (jo det är jag som skriver detta) inte dumma att åka i alls det håller jag med om även om jag föredrar de något bredare och djupare stolarna i V70N och jag tror att ett fint relativt lågmilat exemplar kan vara svårt att hittat till den slanten.


En W220 med en 220d maskin i? dom rullar snålt, men för denna budget är det svårt att även av MB hitta ett friskt exemplar med moderata miltal.

dricker som en d5a ... 525tds som är en vanlig sugdiesel dricker lite mer ca 0,7 blandat

även mb är ett bra val, de är ju kända världen över för sina dieselar och automatlådor dvs mkt bra bilar

även skatten ligger ganska lika med en d5a även något under
Senast redigerat av CHEEVA (18 juli 2013)


Evildan
18 juli 2013
#35
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
säkert en massa här som kommer hänga mig men ... bmw 530d borde du kunna hitta för de pengarna ! enligt mig en bil i en annan klass jämte mot volvo och saab, allt känns mer och bättre ihopsat och bilen känns mycket lyxigare

tex http://www.blocket.se/varmland/BMW_530d … _8&w=3

Ingen som blir hängd på detta forum för att denna tycker om BMW, det rådande klimatet är precis tvärtom wink

En e39 diesel är väl däremot inte det mest ekonomiska valet, dyr skatt och inte särskilt snål heller som kompensation, men (jo det är jag som skriver detta) inte dumma att åka i alls det håller jag med om även om jag föredrar de något bredare och djupare stolarna i V70N och jag tror att ett fint relativt lågmilat exemplar kan vara svårt att hittat till den slanten.


En W220 med en 220d maskin i? dom rullar snålt, men för denna budget är det svårt att även av MB hitta ett friskt exemplar med moderata miltal.

dricker som en d5a ... 525tds som är en vanlig sugdiesel dricker lite mer ca 0,7 blandat

även mb är ett bra val, de är ju kända världen över för sina dieselar och automatlådor dvs mkt bra bilar

även skatten ligger ganska lika med en d5a även något under

nu har du snortat dragstergodis?

e39 525tds är en 105kW 280Nm stark turbodiesel.
har själv tidigare åkt e36 325tdsa så jag är bombsäker på dessa fakta wink

Trucker
2 710 Inlägg
18 juli 2013
#36
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
säkert en massa här som kommer hänga mig men ... bmw 530d borde du kunna hitta för de pengarna ! enligt mig en bil i en annan klass jämte mot volvo och saab, allt känns mer och bättre ihopsat och bilen känns mycket lyxigare

tex http://www.blocket.se/varmland/BMW_530d … _8&w=3

Ingen som blir hängd på detta forum för att denna tycker om BMW, det rådande klimatet är precis tvärtom wink

En e39 diesel är väl däremot inte det mest ekonomiska valet, dyr skatt och inte särskilt snål heller som kompensation, men (jo det är jag som skriver detta) inte dumma att åka i alls det håller jag med om även om jag föredrar de något bredare och djupare stolarna i V70N och jag tror att ett fint relativt lågmilat exemplar kan vara svårt att hittat till den slanten.


En W220 med en 220d maskin i? dom rullar snålt, men för denna budget är det svårt att även av MB hitta ett friskt exemplar med moderata miltal.

dricker som en d5a ... 525tds som är en vanlig sugdiesel dricker lite mer ca 0,7 blandat

även mb är ett bra val, de är ju kända världen över för sina dieselar och automatlådor dvs mkt bra bilar

även skatten ligger ganska lika med en d5a även något under

BMW dieslar, i synnerhet deras dieselsexor är kända för att hålla o dricka lita. det är INTE att jämföra med Volvo D5er!

Ska man köpa diesel så är det antingen BMW eller MB! Annars kan man lika gärna köpa Kia (ngt skit) smile

Fart missbrukare

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 juli 2013
#37
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:

Ingen som blir hängd på detta forum för att denna tycker om BMW, det rådande klimatet är precis tvärtom wink

En e39 diesel är väl däremot inte det mest ekonomiska valet, dyr skatt och inte särskilt snål heller som kompensation, men (jo det är jag som skriver detta) inte dumma att åka i alls det håller jag med om även om jag föredrar de något bredare och djupare stolarna i V70N och jag tror att ett fint relativt lågmilat exemplar kan vara svårt att hittat till den slanten.


En W220 med en 220d maskin i? dom rullar snålt, men för denna budget är det svårt att även av MB hitta ett friskt exemplar med moderata miltal.

dricker som en d5a ... 525tds som är en vanlig sugdiesel dricker lite mer ca 0,7 blandat

även mb är ett bra val, de är ju kända världen över för sina dieselar och automatlådor dvs mkt bra bilar

även skatten ligger ganska lika med en d5a även något under

nu har du snortat dragstergodis?

e39 525tds är en 105kW 280Nm stark turbodiesel.
har själv tidigare åkt e36 325tdsa så jag är bombsäker på dessa fakta wink

ja det är en turbodiesel ... men en sugkammar diesel wink  ingen direkt insprutning som 530in


Evildan
18 juli 2013
#38
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:

dricker som en d5a ... 525tds som är en vanlig sugdiesel dricker lite mer ca 0,7 blandat

även mb är ett bra val, de är ju kända världen över för sina dieselar och automatlådor dvs mkt bra bilar

även skatten ligger ganska lika med en d5a även något under

nu har du snortat dragstergodis?

e39 525tds är en 105kW 280Nm stark turbodiesel.
har själv tidigare åkt e36 325tdsa så jag är bombsäker på dessa fakta wink

ja det är en turbodiesel ... men en sugkammar diesel wink  ingen direkt insprutning som 530in

viss skillnad av de ordens betydelse, blev nästan orolig för dig ett tag wink

Så M57 finns alltså med olika insprutning, bla commonrail?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 juli 2013
#39
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:

nu har du snortat dragstergodis?

e39 525tds är en 105kW 280Nm stark turbodiesel.
har själv tidigare åkt e36 325tdsa så jag är bombsäker på dessa fakta wink

ja det är en turbodiesel ... men en sugkammar diesel wink  ingen direkt insprutning som 530in

viss skillnad av de ordens betydelse, blev nästan orolig för dig ett tag wink

Så M57 finns alltså med olika insprutning, bla commonrail?

motorkoder på dieselarna kan jag inte, men jag vet att 530d har samma motor som sitter i e46 330d och att det är en commonrail smile går att köra väldigt snålt i vilket fall + att där finns gott om kraftresurser... svensson klarar sig mer än nog. Tycker även att den motorn svarar mkt bättre än den gamle tds en


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2013
#40
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:

ja det är en turbodiesel ... men en sugkammar diesel wink  ingen direkt insprutning som 530in

viss skillnad av de ordens betydelse, blev nästan orolig för dig ett tag wink

Så M57 finns alltså med olika insprutning, bla commonrail?

motorkoder på dieselarna kan jag inte, men jag vet att 530d har samma motor som sitter i e46 330d och att det är en commonrail smile går att köra väldigt snålt i vilket fall + att där finns gott om kraftresurser... svensson klarar sig mer än nog. Tycker även att den motorn svarar mkt bättre än den gamle tds en

Det är två olika motorgenerationer M51D25 i 525TDS och M57D30 i en 530d där den senare använder Commonrail.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök