2853
Sök

Två skadade i streetrace

JFfoto
30 juli 2013
gamlingen skrev:
jämföra en större cruising ( som med största sannolikhet har tillstånd) med ett olagligt race är som att jämföra kattskit med pizza.

Nej, isåfall är det du som är trångsynt, och det är så på alla crousingar, det blockeras oavsett. Tänk om en ambulans är påväg till sjukhuset efter att ett litet barn blivit påkörd, men kommer inte fram för alla står ivägen, det är bilar som står ivägen. Lika som på ett race, bilar som står ivägen, det är ju nästan värre på crousingar, ibland är det för trångt för att ens kunna flytta sig, omöjligt, men på race finns möjligheten att flytta sig och skulle tro att de flesta faktiskt flyttar på sig ganska fort.

Det jag försöker säga är att de flesta här har dubbelmoral, så min jämförelse är perfekt för det. Tror du inte Ragnar  42 som brukar vara på crousingar, kommer hem från jobbet och det är race, men blir stoppad i 2 minuter, Ragnar blir ju självklart förbannad? Men helgen innan var Ragnar på crousing där han var i kön när ambulansen försökte komma fram. Men det brydde han sig inte om. Fattar ni? (Ragnar och historien är påhittad.)

152 Inlägg
30 juli 2013
Rätta mig om jag har fel men; vid tillställningar såsom cruisingar, demonstrationer, festivaler, karnivaler, idrottstävlingar andra arrangemang som påverkar framkomlighet och/eller kräver avspärrningar för säkerhet avseende deltagare, åskådare och icke deltagande så krävs det tillstånd.

Tillståndet gör att det är lagligt. En bedömningar har innan tillståndet utfärdats säkerställts så att det går att genomföra arrangemanget säkert och att påverkan blir minimal för övriga samhället osv. Räddningstjänst vet om ev avspärrningar och har alternativa vägar förbereda.

Man får ju lätt för sig att tro att det faktiskt fungerar bättre när ett arrangemang genomförs på anvisat område med ett godkänt tillstånd samt att räddningstjänst och övriga människor påverkas så lite som möjligt. Men det kanske fungerar bättre när de sker lite "random" utan tillstånd vad vet jag?

Livsnjutare
1 707 Inlägg
30 juli 2013
Interlagos skrev:
Rätta mig om jag har fel men; vid tillställningar såsom cruisingar, demonstrationer, festivaler, karnivaler, idrottstävlingar andra arrangemang som påverkar framkomlighet och/eller kräver avspärrningar för säkerhet avseende deltagare, åskådare och icke deltagande så krävs det tillstånd.

Tillståndet gör att det är lagligt. En bedömningar har innan tillståndet utfärdats säkerställts så att det går att genomföra arrangemanget säkert och att påverkan blir minimal för övriga samhället osv. Räddningstjänst vet om ev avspärrningar och har alternativa vägar förbereda.

Man får ju lätt för sig att tro att det faktiskt fungerar bättre när ett arrangemang genomförs på anvisat område med ett godkänt tillstånd samt att räddningstjänst och övriga människor påverkas så lite som möjligt. Men det kanske fungerar bättre när de sker lite "random" utan tillstånd vad vet jag?

Host Powermeet host..

Det är jävligt stort.. men fungerar det bättre än natt race? mycket tveksamt.
Bara för att det är lagligt innebär inte per automatik att det är mycket säkrare ect.

JFfoto
30 juli 2013
Interlagos skrev:

Om någon blir påkörd, knivhuggen på själva crousingen bland alla bilar, så måste ju ambulansen i vilket fall följa ledet fram. Så finns inga alternativa vägar då. Precis så det hände på power meet, en ambulans var påväg till en i "publiken" längre fram.

Tror inte det blir sån skillnad på tillstånd eller inte, iallafall på crousingar, för det blir ju samma sak ändå. Men på race blir det ju annorlunda då man är på en "avlägsen" bana. Men ja, man får lätt för sig att tillstånd gör det säkert, men vet inte. Inte på crousingar iallfall skulle jag säga smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
30 juli 2013
HereComesTrouble skrev:
gamlingen skrev:
jämföra en större cruising ( som med största sannolikhet har tillstånd) med ett olagligt race är som att jämföra kattskit med pizza.

Eftersom du jämför bör du väl veta skillnaden och har förhoppningsvis smakat?

Powermeet, laglig cruising mm. Våldtäkter, mord, misshandel mm..
Det är bra, men jävlar den som kör streetrace :p hahaha

Interlagos skrev:

Nu när vi nämner Power Meet så har jag för mig att den s.k. finbilscruisingen dagtid och kvällstid nere på Sjöhagsvägen bredvid värmeverket är avspärrad och har tillstånd. Däremot det som sker inne i stan på som jag brukar kalla den: spontancruisingen. Den sker på allmän väg utan tillstånd och där finns det cruisingbilar, s.k. vanliga bilar, bussar i linjetrafik, taxi, polisbilar, ambulanser. Vad jag har sett igenom alla år så ges det luckor till nämnda fordon. Ja, nu kan jag inte vara på alla platser samtidigt men nu menar jag där jag befunnit mig. Detta är inget påhopp på någon utan bara en liten reflektion på inlägg från HereComesTrouble och Interlagos där det nämndes Power Meet samt tillställningar där det erfordras tillstånd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
30 juli 2013
Sen att man jämför en av världens största bilträffar med natt-race på gatan... Pust...

Ska man inte dra in festivaler, konserer och helt vanliga krogbesök där det inträffar misshandel, våld mot tjänstemän och så vidare,  varje helg trots att det är laglig tillställning från början.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

152 Inlägg
30 juli 2013
Ok.

Det var bara en gissning att tillställningar som arrangeras med tillstånd på anvisad plats är generellt bättre och säkrare genomförda än dess motsvarande som saknar det.

Problematiken är väl också att exemplet med Power Meet så skulle ju inte heller räddningstjänst komma fram snabbare än om det var ett arrangemang utan tillstånd. Så några konkreta exemplen på att det är bättre med arrangemang utan tillstånd har ju inte riktigt framkommit. Eller jag kanske missat det?

Just exemplet med Power Meet så är det ju flera tusentals människor som deltar på något sätt. Kan det vara tiotusentals? Tjugotusen? Jag vågar gissa att det i förhållande till antalet deltagare så genomförs Power Meet bättre än nattrace utan tillstånd.

Jag har inget emot att man tävlar på gatan. Så länge det inte påverkar övriga samhälleliga funktioner och andra människor negativt. Med andra ord vad som sker på en raksträcka i ett industriområde på natten är för mig ointressant. Kör så det ryker.
Senast redigerat av Interlagos (30 juli 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
30 juli 2013
Interlagos skrev:
Ok.

Det var bara en gissning att tillställningar som arrangeras med tillstånd på anvisad plats är generellt bättre och säkrare genomförda än dess motsvarande som saknar det.

Problematiken är väl också att exemplet med Power Meet så skulle ju inte heller räddningstjänst komma fram snabbare än om det var ett arrangemang utan tillstånd. Så några konkreta exemplen på att det är bättre med arrangemang utan tillstånd har ju inte riktigt framkommit. Eller jag kanske missat det?

Just exemplet med Power Meet så är det ju flera tusentals människor som deltar på något sätt. Kan det vara tiotusentals? Tjugotusen? Jag vågar gissa att det i förhållande till antalet deltagare så genomförs Power Meet bättre än nattrace utan tillstånd.

Jag har inget emot att man tävlar på gatan. Så länge det inte påverkar övriga samhälleliga funktioner andra människor negativt. Med andra ord vad som sker på en raksträcka i ett industriområde på natten är för mig ointressant. Kör så det ryker.

Där håller jag med dig och har nämnt det i tråden också. Det är trots allt stor skillnad mot att stänga av en genomfartsled där det förekommer mycket trafik eller som ibland till och med en riksväg!

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

JFfoto
30 juli 2013
RannerKing skrev:
Sen att man jämför en av världens största bilträffar med natt-race på gatan... Pust...

Ska man inte dra in festivaler, konserer och helt vanliga krogbesök där det inträffar misshandel, våld mot tjänstemän och så vidare,  varje helg trots att det är laglig tillställning från början.

Jag menade alla crousingar.

Du fattar inte vad jag menar, det finns en viss likhet i kvällscrousingar och kvällsrace. Vägarna är proppade med bilar, man blir blockad. Folk bränner däck på crousingar. Så att jämföra crousing och race är inte helt bortom flötet.

Men menar mest att folk har dubbelmoral, vet inte hur många gånger jag skrivit detta, folk har lässvårigheter tror jag.

Är inte detta scenario ganska lika varandra?

(Det är crousing, båda vägbanorna är fulla, det är kö och allt står stilla. Finns ingen väggren då det är bland hus, går folk på trottoaren. Längre fram ligger en och förblöder, ambulansen kommer bakifrån och ska fram, men går inte, eftersom dom längre fram i kön ser inget bak, den som förblöder dör)

(Det är race, båda vägbanorna är upptagna av två bilar som ska tävla, folk står bakom, ambulansen kommer med blåljus och folket skingrar sig? (Tror ingen står kvar  för att jävlas när en ambulans kommer tjutandes med blåljus) Då är det inget race, då är det en demonstration av något slag, och det händer väldigt sällan, och när det väl händer, ja då är det något fel och inte något VANLIGT race som vi pratar om här. Visserligen kan det ta någon minut extra. 

Och Rune som var med i kön på crousingen, där ambulansen aldrig kom fram i tid, går in här på garaget och skriver att race är idiotiskt eftersom man hindrar trafiken/ambulansen.

För antar att du "Vettemannen" kör ofta på crousingar utan tillstånd med din corvette? Scenariot kan likgärna hända dig. Men det är tydligen lugnt, men att ett race kan hindra ambulansen, ja då jävlar är det illa.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
30 juli 2013
Kalltkaffe skrev:
RannerKing skrev:

Jag menade alla crousingar.

Du fattar inte vad jag menar, det finns en viss likhet i kvällscrousingar och kvällsrace. Vägarna är proppade med bilar, man blir blockad. Folk bränner däck på crousingar. Så att jämföra crousing och race är inte helt bortom flötet.

Men menar mest att folk har dubbelmoral, vet inte hur många gånger jag skrivit detta, folk har lässvårigheter tror jag.

Är inte detta scenario ganska lika varandra?

(Det är crousing, båda vägbanorna är fulla, det är kö och allt står stilla. Finns ingen väggren då det är bland hus, går folk på trottoaren. Längre fram ligger en och förblöder, ambulansen kommer bakifrån och ska fram, men går inte, eftersom dom längre fram i kön ser inget bak, den som förblöder dör)

(Det är race, båda vägbanorna är upptagna av två bilar som ska tävla, folk står bakom, ambulansen kommer med blåljus och folket skingrar sig? (Tror ingen står kvar  för att jävlas när en ambulans kommer tjutandes med blåljus) Då är det inget race, då är det en demonstration av något slag, och det händer väldigt sällan, och när det väl händer, ja då är det något fel och inte något VANLIGT race som vi pratar om här. Visserligen kan det ta någon minut extra. 

Och Rune som var med i kön på crousingen, där ambulansen aldrig kom fram i tid, går in här på garaget och skriver att race är idiotiskt eftersom man hindrar trafiken/ambulansen.

För antar att du "Vettemannen" kör ofta på crousingar utan tillstånd med din corvette? Scenariot kan likgärna hända dig. Men det är tydligen lugnt, men att ett race kan hindra ambulansen, ja då jävlar är det illa.

Det händer ibland att man cruisar men oftast stannar jag och tittar. Men skitsamma, problemet finns där. Kanske inte på de små cruisingarna men kommer man till Power Big Meets format blir det problem liksom på nattracen. Spontancruisingen på Power Big Meet kan Harry Haffa stoppa om dom vill för där finns det inget tillstånd. Medans på Finbilscruisingen finns det tillstånd och där uppstår inte de igenkorkningar av gatan. Spontancruisingen tillhör inte "Eventet Power Big Meet". Det som tillhör "Eventet Power Big Meet" är det som sker på Johannisbergs flygfält samt nämnda "Finbilscruising".

Så ligger det till.

/Benny

Min youtubekanal!

Evildan
30 juli 2013
robzter skrev:
Evildan skrev:
Inte helt oväntat fick jag ingen respons på mitt tidigare inlägg.
Kan vidareutveckla det.

De gångr jag "fastnat" i race så har jag haft resenärer med mig i bilen
(nu tänker den inskränkte att det är bara bra för då tickar taxametern och föraren tjänar pengar. verkligheten är dock en helt annan)
som haft behov att komma till vårdinrättning, så kallade sjukresor som körs med TAXIbilar för att komplettera ambulans som kan ha fullt upp eller det antas att TAXI kommer fram fortare.
I ett av exemplen (utan att rucka på sekretessen) har jag haft med mig en dam med hjärtflimmer, då är det förbannat roligt att behöva bli stoppad av ett gäng muppskallar som inte begriper att det faktiskt kan vara deras egen curlande morsa som sitter där bak och håller på att mer eller mindre dö och faktiskt kan göra det om bilen blir sinkad för mycket.

En annan gång var det körning från akuten Nyköping till psykavdelningen Huddingesjukhus med en stor knivskadad västförsedd aggressiv man, när det tog stopp piggnade han till och ville ut och slåss lite med "snorungarna som stod på gatan", ni räkor som stod där kan tacka er lyckliga stjärna för barnsäkerhetslåset på V70N. Dock så sparkades mittkonsolen sönder (ni kan samla till en ny, dom är dyra)

Men de är väl så när man har huvudet upp i röven och ena handen i byxorna och dräglar över en plastraket att man inte förstår eller ser vad som händer omkring en "i den stora världen utanför Sundbyberg där man bor."

Sorry har svårt att visa sympati åt någon som har så dålig smak att man väljer att köra prius och som desutom kör taxi vilket är den sämsta yrkeskåren att köra bil.

du hade lika gärna kunnat bli stoppad av polisen när du körde din resa i en ren rutinkontroll och den hade tagit längre tid än du hade behövt vänta på ett race i sthlm iaf. och oddsen är större att bli stoppad av polisen än av slumpen att hamna i ett race.

1. varför plockade du ens upp honom? du såg ju att han var blodig och höll på. kanske är ett jobb för polisen att ta hand om det istället.

mycket plastraketer på race idag? tycker jag mest ser audisar och bmw smile och sen jänkare 1 kväll om året.

Det är omöjligt att i text argumentera med någon som har en sådan läsförmåga som du, vidare har knappast mitt bilval något över huvud taget att göra med tråden, likaså mitt tidigare yrke då jag skrev har jag kommit i det tidigare arbetsredskapet TAXIbil ,det visar snarare vilken nivå du befinner dig på diskussionsmässigt.

Men du, om Polisen stoppat mig hade jag eventuellt kunnat få eskort av dom vid ett sådant läge, har fått det en gång vid dylik brådskande körning.
Dessutom så gör inte polisen något olagligt när dom eventuellt fördröjer mig, även du måste väl någon gång kunna begripa skillnaden på de tu tingen?

Svar på din 1. Det ingår i det yrket att transportera sjuka (som jag skrev, så kallade sjukresor) till och från vårdinrättningar, dessa resor beställs nattetid direkt från vårdinrättningens personal eller dagtid från en beställningscentral.

edit, plockade bort ord som inte tillförde diskussionen något
Senast redigerat av Evildan (31 juli 2013)

10 287 Inlägg
31 juli 2013
Någonstans finns en gräns mellan rätten att uttrycka sin egen åsikt och påhopp. Jag säger inte att den gränsen är passerad men i sådana här trådar brukar det gå utmärkt att passera den.

Försök att respektera att det finns olika åsikter och att man inte alls behöver vara idiot om man inte håller med just dig och använd gärna kallvattenkranen och kyl av huvet en sväng innan man skriver ett svar.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Evildan
8 augusti 2013
Här är en lösning, fram med plånboken.
http://www.blocket.se/sodermanland/Bjor … .htm?ca=12

Livsnjutare
1 707 Inlägg
8 augusti 2013
Evildan skrev:

Dags att läsa igenom tråden igen?

Evildan
8 augusti 2013
HereComesTrouble skrev:
Evildan skrev:

Inte för min del, gör så om du vill.

5 198 Inlägg
8 augusti 2013
Där har ni ju en bana att köpa och köra på..

Livsnjutare
1 707 Inlägg
8 augusti 2013
Evildan skrev:
HereComesTrouble skrev:
Evildan skrev:

Du har uppenbarligen glömt allt som skrivits tidigare så därför uppmaningen att läsa igen..

Banan används även idag, men knappast gång avstånd från 08 mm.

Så har väldigt svårt att se meningen med ditt inlägg!

Livsnjutare
1 707 Inlägg
8 augusti 2013
gamlingen skrev:
Där har ni ju en bana att köpa och köra på..

Det körs för fullt på den hela tiden.. ni får uppdatera er lite innan ni tillför mer irrelevant svammel.

Evildan
8 augusti 2013
HereComesTrouble skrev:
Evildan skrev:
HereComesTrouble skrev:

Du har uppenbarligen glömt allt som skrivits tidigare så därför uppmaningen att läsa igen..

Nej då, jag har tråden i färskt minne.
Däremot har vi olika åsikter angående detta "tävlande" nattetid, jag vidhåller lämpligheten att köra på banor för ändamålet.
Gångavstånd, där är kanske problemet, det skall serveras under näsan, utan ansträngnng eller vilja att göra något på egen hand, vintertid spelas det curling?

Den går fortfarande att hyra, som jag länkade till tidigare tillsammans med gröndal, men det verkar inte vara något intresse fast det "gapas" återkommande i tråden om att det saknas platser att köra på.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
8 augusti 2013
Evildan skrev:
HereComesTrouble skrev:
Evildan skrev:

Nej då, jag har tråden i färskt minne.
Däremot har vi olika åsikter angående detta "tävlande" nattetid, jag vidhåller lämpligheten att köra på banor för ändamålet.
Gångavstånd, där är kanske problemet, det skall serveras under näsan, utan ansträngnng eller vilja att göra något på egen hand, vintertid spelas det curling?

Den går fortfarande att hyra, som jag länkade till tidigare tillsammans med gröndal, men det verkar inte vara något intresse fast det "gapas" återkommande i tråden om att det saknas platser att köra på.

Försök förstå att det är två helt olika smaker av samma sak.

Det körs där idag och det kommer köras där i morgon.
Kommer folk sluta gasa på gatan då? Nej..knappast.

Du kanske själv borde testa att köra en rolig bil istället för att spela allan?

Sök