3225
Sök

SAAB 9-5 2,3T Aero Automat År 2000 Startproblem vid värme. Allt fungerar utom startmotorn.

4 Inlägg
20 juli 2013
Trådstartare
#1
Problemet kommer ibland efter ett antal start och stopp på motorn. Speciellt vid varm väderlek. Efter ca 20-60 min går det att starta igen. Jag har bytt tändkasetten utan framgång. Bilverkstaden tog 10.000:- och böt till en (begagnad styrenhet) under batteriet ( tror att det är till växellådan ) samt ett antal felsökningstimmar men samma fel uppstår igen!!! Det går inte att läsa ut på deras instrument eftersom felet inte inträffar just då jag är där.
Är det någon som kan ge mig en hint om annat att forska vidare på?

6 630 Inlägg
21 juli 2013
#2
Är startmotorn bytt..?

De/Dem

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
21 juli 2013
#3
chrille10 skrev:
Problemet kommer ibland efter ett antal start och stopp på motorn. Speciellt vid varm väderlek. Efter ca 20-60 min går det att starta igen. Jag har bytt tändkasetten utan framgång. Bilverkstaden tog 10.000:- och böt till en (begagnad styrenhet) under batteriet ( tror att det är till växellådan ) samt ett antal felsökningstimmar men samma fel uppstår igen!!! Det går inte att läsa ut på deras instrument eftersom felet inte inträffar just då jag är där.
Är det någon som kan ge mig en hint om annat att forska vidare på?

Det är inte så att avgassystemet går för nära starten så du måste linda nåt värmeavledande på röret?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#4
Tack för råden men startmotorn är nyligen bytt och avgassystemet tror jag inte ligger för nära för då hade problemet varit oftare??? Efter att jag har läst massor av inlägg på nätet så börjar jag luta åt styrenheten växellådan och kanske vevaxelgivaren men jag vet inte riktigt var jag ska börja?

6 630 Inlägg
21 juli 2013
#5
Större risk att vevaxelgivaren har gått sönder, brukar hindra motorn från att starta när den är genomvarm och så kan motorn stängas av själv pga givaren lägger av.

De/Dem

4 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#6
Jag har också dragit en kabel från solenoiden på startmotorn upp till batteriets pluspol för att se om bilen startar när detta inträffar och ibland startar han och ibland inte????? Alla lampor, radio, larm och tester fungerar men startmotorläget är helt dött.

2 Inlägg
7 augusti 2013
#7
Jag har samma problem med min, samma modell och år som din. Problemet uppstår när det är varmt ute, aldrig på vintern. Verkstaden hittar inget fel när de söker.

Det jag har gjort så långt är att jag har bytt vevaxelgivare, tändkassett och batteri. Nästa sak jag ska prova är att byta startmotor och kolla (alla) jordkablar.

Funderar på om det kan vara något med immobelizern som spökar, men det verkar konstigt om den gör det bara när det är varmt...

Tittar in här då och då för att se du har hittat en lösning. Hittar jag på en lösning postar jag naturligvis. Verkar vara fler som har samma problem.

383 Inlägg
10 augusti 2013
#8
Antingen kontakten i tändningslåset, vevaxelgivaren eller så är strömkabeln som går mellan batteri-startmotor och generatorn kass.

2 Inlägg
19 augusti 2013
#9
chrille10 skrev:
Problemet kommer ibland efter ett antal start och stopp på motorn. Speciellt vid varm väderlek. Efter ca 20-60 min går det att starta igen. Jag har bytt tändkasetten utan framgång. Bilverkstaden tog 10.000:- och böt till en (begagnad styrenhet) under batteriet ( tror att det är till växellådan ) samt ett antal felsökningstimmar men samma fel uppstår igen!!! Det går inte att läsa ut på deras instrument eftersom felet inte inträffar just då jag är där.
Är det någon som kan ge mig en hint om annat att forska vidare på?

Hej.
Kunde inte undgå dit problem här, har haft exakt samma problem fast på en 9-3 AERO år 2001 Automat.

Vevaxel givaren kan du glömma, för då hade den gått runt på startmotorn utan att starta.

Jag bytte nämligen min men utan resultat innan jag kom på bättre tankar.

Allt började med att jag tog bilen till affären en dag, kom ut från affären och hoppade in i bilen vred på nyckel bränsle pumpen hörde man och alla lampor lyser. Men helt död när man vrider nyckel till start läge hmmm.

Det här hände mig ett par gånger tills jag då trodde det var vevaxel givaren. Så nästa gång det händer tänkta jag att jag skulle spola kalt vatten på den då den kommer att krympa. Mycket riktigt det fungerade  direkt när jag spolat kalt vatten på så startade den.

Jag bytte glatt givaren, men problemet kvar stod. Provade igen med kalt vatten och det fungerade hmmm.

Felet var att jag hade ju spolat lite hej vilt, så jag försökte lokalisera lite mer närmare vart det var som blev ner skylt. Och jag kom fram till att det är  precis mellan eller under batteriet så sitter det en enhet som känner av växellägena på lådan om jag fattat det rätt.

Så varje gång det hände så tog jag en petflaska med vatten och hällde ner mellan batteriet och vips så startade den på en gång. Annars kunde det gå allt från tio minuter till en halv timme innan den startade.
På vinter mindre problem men hände, tog snö och slängde ner.

Det här är ingen lösning på problemet men en lösning på varifrån det kommer vart fall.
Jag bytte aldrig styrenheten som du  för visso har, så om det inte är den då vet jag inte.

Men prova och se om det hjälper som jag gjorde och se om felet ligger där.

Dr. Mörker
211 Inlägg
31 augusti 2013
#10
Ta bort startmotorn och rengör den och prova den på bänk. Kolla jordningar och anslutningar från bilen till motorn.Mät även att du har en startimpuls till startsolenioden.


2 Inlägg
17 september 2013
#11
Efter att ha haft bilen på verkstaden igen så blev det en "ful-lösning". Tändningslåset är boven enligt verkstaden så det blev en startknapp, känns ju lite modernt så där big_smile

1 020 Inlägg
19 september 2013
#12
Såhär spontant gissar jag på växellådans lägesgivare.
Alla problembilar är automat,  har skruvat en del med 9-5 manuella o. Aldrig hört problemet.
Dom har problem med tändlåskontakten men det brukar vara halvljusproblem.
Ta reda på var kontakt/givare till lådan sitter o koppla förbi den.
Den gör att bilen bara går att starta i vissa lägen typ p-läge

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

4 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#13
Äntligen är problemet löst. Det var växelvajervivaren som sitter på automatlådan direkt under batteriet som Daniel mycket riktigt beskrev med att man kan kyla ner med lite vatten så funkar det. Nu har jag köpt ny och monterat den och kört ca 3 veckor med ett antal stopp utan några fel. Min bedömning är att felet är avhjälpt.
Efter många olika insatser såsom att byta startmotor, tändkassett, vevaxelgivare, dra kabel från solenoiden på startmotorn till en extra knapp mot batteriet, styrenheten för automatlådan, som slutligen ledde till att byta växelvajergivarn på automatlådan så är bilen igång igen.

Alla som har bidragit med råd o dåd ska ha ett stort tack för hjälpen.
Hälsningar / Chrille10;)winksmilesmile

Dr. Mörker
211 Inlägg
14 oktober 2013
#14
chrille10 skrev:
Äntligen är problemet löst. Det var växelvajervivaren som sitter på automatlådan direkt under batteriet som Daniel mycket riktigt beskrev med att man kan kyla ner med lite vatten så funkar det. Nu har jag köpt ny och monterat den och kört ca 3 veckor med ett antal stopp utan några fel. Min bedömning är att felet är avhjälpt.
Efter många olika insatser såsom att byta startmotor, tändkassett, vevaxelgivare, dra kabel från solenoiden på startmotorn till en extra knapp mot batteriet, styrenheten för automatlådan, som slutligen ledde till att byta växelvajergivarn på automatlådan så är bilen igång igen.

Alla som har bidragit med råd o dåd ska ha ett stort tack för hjälpen.
Hälsningar / Chrille10;)winksmilesmile

Ja forumet har hjlpt mig ett antal gånger så alla ska ha kredit för alla hjälp man får här. Lycka till med bilen nu då


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
14 oktober 2013
#15
chrille10 skrev:
Äntligen är problemet löst. Det var växelvajervivaren som sitter på automatlådan direkt under batteriet som Daniel mycket riktigt beskrev med att man kan kyla ner med lite vatten så funkar det. Nu har jag köpt ny och monterat den och kört ca 3 veckor med ett antal stopp utan några fel. Min bedömning är att felet är avhjälpt.
Efter många olika insatser såsom att byta startmotor, tändkassett, vevaxelgivare, dra kabel från solenoiden på startmotorn till en extra knapp mot batteriet, styrenheten för automatlådan, som slutligen ledde till att byta växelvajergivarn på automatlådan så är bilen igång igen.

Alla som har bidragit med råd o dåd ska ha ett stort tack för hjälpen.
Hälsningar / Chrille10;)winksmilesmile

är det du eller verkstan som taigt beslut att byta alla dessa grejer?
startmotorn förstår jag men rvarken tändkasettt eller vevaxelgivaren är grejer som har med att inte startmotorn går.  inte heller startspärren påverkar startmotorn.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök