chrille10 skrev:
Problemet kommer ibland efter ett antal start och stopp på motorn. Speciellt vid varm väderlek. Efter ca 20-60 min går det att starta igen. Jag har bytt tändkasetten utan framgång. Bilverkstaden tog 10.000:- och böt till en (begagnad styrenhet) under batteriet ( tror att det är till växellådan ) samt ett antal felsökningstimmar men samma fel uppstår igen!!! Det går inte att läsa ut på deras instrument eftersom felet inte inträffar just då jag är där.
Är det någon som kan ge mig en hint om annat att forska vidare på?
Hej.
Kunde inte undgå dit problem här, har haft exakt samma problem fast på en 9-3 AERO år 2001 Automat.
Vevaxel givaren kan du glömma, för då hade den gått runt på startmotorn utan att starta.
Jag bytte nämligen min men utan resultat innan jag kom på bättre tankar.
Allt började med att jag tog bilen till affären en dag, kom ut från affären och hoppade in i bilen vred på nyckel bränsle pumpen hörde man och alla lampor lyser. Men helt död när man vrider nyckel till start läge hmmm.
Det här hände mig ett par gånger tills jag då trodde det var vevaxel givaren. Så nästa gång det händer tänkta jag att jag skulle spola kalt vatten på den då den kommer att krympa. Mycket riktigt det fungerade direkt när jag spolat kalt vatten på så startade den.
Jag bytte glatt givaren, men problemet kvar stod. Provade igen med kalt vatten och det fungerade hmmm.
Felet var att jag hade ju spolat lite hej vilt, så jag försökte lokalisera lite mer närmare vart det var som blev ner skylt. Och jag kom fram till att det är precis mellan eller under batteriet så sitter det en enhet som känner av växellägena på lådan om jag fattat det rätt.
Så varje gång det hände så tog jag en petflaska med vatten och hällde ner mellan batteriet och vips så startade den på en gång. Annars kunde det gå allt från tio minuter till en halv timme innan den startade.
På vinter mindre problem men hände, tog snö och slängde ner.
Det här är ingen lösning på problemet men en lösning på varifrån det kommer vart fall.
Jag bytte aldrig styrenheten som du för visso har, så om det inte är den då vet jag inte.
Men prova och se om det hjälper som jag gjorde och se om felet ligger där.