2974
Sök

Hjälp mig justera in förgasarturbon! Volvomotor...

139 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#1
Nu har jag fått alla grejor på plats men behöver lite mentalt stöd i injusteringen...

Setupen är:
Volvo 343 -82
B230F botten, renoverad, polerade kolvar
B19 topp, portad och kompsänkt (urgröpt)
H-kam (vill få ner vridet men upp effekten, för drivlinan)
Dubbelfjädrar
SAAB turbo (TB25xx)
2,5" IC, 2" tryckrör
Biltema extern wastegate 50mm
Malpassi BTR för förgasare
Biltema bränslepump
B21ET turboförgasare (stromberg) med matchportat insug
JBR dumpventil
940 turbogrenrör med min egna adapter till turbon
3" avgassystem med två ljuddämpare, 2" avgas från wastegaten med en liten ljuddämpare
Dubbelverkande vacuum på fördelaren

Målet är att nå 0,8 bar

Jag har kunnat köra med ladd upp till 0,4, därefter har det spikat, så jag trodde i min enfald att jag skulle lösa det med att dunka ner munstycket lite vilket var helt fel då den nu inte går annat än på fullgas i princip! Jag monterade i samma veva en lambdasond med mätare. Lambdan visar  nu 10,7 på fullgas men på jämngas står den på 20 (visar ej mer).

Tänker jag rätt när jag säger att justera höjden på munstycket påverkar mellanregistret (mellangas) och storleken på hålet påverkar fullgas?

Visar lambdan rätt oavsett spjällöppning även på en förgasarmotor?

Jag har rätt mycke tryck i vevhuset, jag vet med mig att turbon är slut i lagringen, kan trycket komma därifrån eller är kolvringarna färdiga?


27 januari 2015
#3
Hur har du gjort med fördelaren?

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

smurfidunder
327 Inlägg
11 mars 2015
#4
Din lambdamätare visar afr och 10 är jättefett, 20 är jättesnålt. Du behöver till att börja med ge den mer soppa på lågfart. Sedan när lågfarten funkar och mätaren visar runt 14 vid just lågfart kan du börja testa fullgas. Då ska mätaren ej visa snålare än 12. Ställ ner tändning lågt medans du justerar in soppan. Sedan kan du börja höja lite, men låt den inte spika.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

3 april 2015
#5
Gör som jag gjorde. Få tag i en vacuumklocka till fördelaren som är dubbelverkande (dom är lite större och har två anslutningar) har för mig dom sitter på B21 som är från 1980 och äldre.

På dom sitter det då en stopp på som gör att den inte kan röra sig mer än 2-3mm utåt (medurs). jag tog och vinklade undan den så nu kanske den går 5-6mm istället, sen tog jag en skruvmejsel och knackade två jack mot vacuumklockan så "armen" kunde röra sig inått 1-2mm till. Sen sätter du bara anslutningen på vacuumklockan som blir att peka bakåt på insuget, då får du vacuum på låg gas och sen laddtryck in där på full gas. Den andra anslutningen behöver du inte ens använda.

Detta gjorde att jag kunde köra med 1.5Bar utan spikningar med en enkel SU. wink
Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (3 april 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!


Sök