21 juli 2013
Trådstartare
Nu har jag fått alla grejor på plats men behöver lite mentalt stöd i injusteringen...
Setupen är:
Volvo 343 -82
B230F botten, renoverad, polerade kolvar
B19 topp, portad och kompsänkt (urgröpt)
H-kam (vill få ner vridet men upp effekten, för drivlinan)
Dubbelfjädrar
SAAB turbo (TB25xx)
2,5" IC, 2" tryckrör
Biltema extern wastegate 50mm
Malpassi BTR för förgasare
Biltema bränslepump
B21ET turboförgasare (stromberg) med matchportat insug
JBR dumpventil
940 turbogrenrör med min egna adapter till turbon
3" avgassystem med två ljuddämpare, 2" avgas från wastegaten med en liten ljuddämpare
Dubbelverkande vacuum på fördelaren
Målet är att nå 0,8 bar
Jag har kunnat köra med ladd upp till 0,4, därefter har det spikat, så jag trodde i min enfald att jag skulle lösa det med att dunka ner munstycket lite vilket var helt fel då den nu inte går annat än på fullgas i princip! Jag monterade i samma veva en lambdasond med mätare. Lambdan visar nu 10,7 på fullgas men på jämngas står den på 20 (visar ej mer).
Tänker jag rätt när jag säger att justera höjden på munstycket påverkar mellanregistret (mellangas) och storleken på hålet påverkar fullgas?
Visar lambdan rätt oavsett spjällöppning även på en förgasarmotor?
Jag har rätt mycke tryck i vevhuset, jag vet med mig att turbon är slut i lagringen, kan trycket komma därifrån eller är kolvringarna färdiga?