3228
Sök

Supra MKIV N/A goes turbo

Supra N/A som skall turbokonverteras och byggas om till manuell, Kommer även innefatta en total ombyggnation av inredningen och breddning av karossen.

Tatuerare
90 291 Visningar
Uppdaterades senast 22 mars 2015
4 663 Inlägg
2 oktober 2013
#41
sög lite skitigt ut vid topplockspackningen sad men men de kommer ju att ändras

Tatuerare
135 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
#42
Supra_robin skrev:
sög lite skitigt ut vid topplockspackningen sad men men de kommer ju att ändras

Toppackningen är fruktansvärt "sliten" och sen var de något klibbigt på vissa ställen där  såg ut som någon sorts klisterpackning tex Loctite.
Problemet är att denna Supra skall vara renoverad av en "känd" suprabyggare på denna sida som även haft verkstad mm och skruvat mycket åt andra och i detta fall då jag ser alla speciallösningar så blir jag fan mörkrädd över de han kan ha gjort i andra bilar......
Känd fel hittills.

Motorn:
*Feldragen topp.
*inga vanliga packningar i ventilkåporna (packningsklister loctite).
*samma sak gällande oljetråget (loctite) även där.
*Loctite i toppen.
*Fattades 3 skruvar på insuget på undersidan.
*felgängad oljeplugg.
*ihopskarvade tvinnade kablar till oljetryckskontakten och en av spridarna lagade med eltejp.
*endast vatten i kylsystemet.
*3 olika sorters tändstift.


Men de är bara att bita ihop och hoppas att jag inte hittar mer fel på bilen nu.
Beslutade idag att plocka ner bilen totalt för att gå igenom den till 100%

Projekttråd för Supran : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276449
Sponsorer för 2015*J-spec*timrå tattoo*Sundsvalls bildetaljer * www.l-m-r.se
Satsar på sveriges snabbaste och bredaste N/A-turbo

4 663 Inlägg
2 oktober 2013
#43
jp79 skrev:
Supra_robin skrev:
sög lite skitigt ut vid topplockspackningen sad men men de kommer ju att ändras

Toppackningen är fruktansvärt "sliten" och sen var de något klibbigt på vissa ställen där  såg ut som någon sorts klisterpackning tex Loctite.
Problemet är att denna Supra skall vara renoverad av en "känd" suprabyggare på denna sida som även haft verkstad mm och skruvat mycket åt andra och i detta fall då jag ser alla speciallösningar så blir jag fan mörkrädd över de han kan ha gjort i andra bilar......
Känd fel hittills.

Motorn:
*Feldragen topp.
*inga vanliga packningar i ventilkåporna (packningsklister loctite).
*samma sak gällande oljetråget (loctite) även där.
*Loctite i toppen.
*Fattades 3 skruvar på insuget på undersidan.
*felgängad oljeplugg.
*ihopskarvade tvinnade kablar till oljetryckskontakten och en av spridarna lagade med eltejp.
*endast vatten i kylsystemet.
*3 olika sorters tändstift.
ett o annat som behöver göras RÄTT va:D

Men de är bara att bita ihop och hoppas att jag inte hittar mer fel på bilen nu.
Beslutade idag att plocka ner bilen totalt för att gå igenom den till 100%

4 767 Inlägg
3 oktober 2013
#44
Varför kompsänker man en na-motor tro?

Hade inte oljereturen varit obefintlig hade jag trott att den motorn gått med överladd tidigare.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

4 767 Inlägg
3 oktober 2013
#45
Jag har lite ny info ang. sprut förresten!

AEM FIC6 fungerar INTE med Supra 2jz-ge JDM modeller. Det kan inte läsa triggersignalerna från vev och kammar. Fick detta bekräftat häromdagen från Garage Whifbitz i England som är en av Englands största Supra-trimmare..

Rekommenderat att använda är den uppdaterade versionen av Greddy Emanage Blue tillsammans med Greddys 3-bars mapsensor (för att slippa fuelcut vid 0,1+ bar).
Jag har beställt hem ett komplett sådant kit till Dan's Supra na-t nu som kommer om ca tre veckor, så följer du den tråden kan du se hur det går för oss med det sprutet istället smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Tatuerare
135 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
#46
Erick skrev:
Varför kompsänker man en na-motor tro?

Hade inte oljereturen varit obefintlig hade jag trott att den motorn gått med överladd tidigare.

Vet ej vad de har hållt på med men det sitter arp bultar på 4 stälen på ramlagrerna  sen vanliga bultar på resten hmm  klåpare är de enda jag kan säga....

Projekttråd för Supran : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276449
Sponsorer för 2015*J-spec*timrå tattoo*Sundsvalls bildetaljer * www.l-m-r.se
Satsar på sveriges snabbaste och bredaste N/A-turbo

Tatuerare
135 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
#47
Erick skrev:
Jag har lite ny info ang. sprut förresten!

AEM FIC6 fungerar INTE med Supra 2jz-ge JDM modeller. Det kan inte läsa triggersignalerna från vev och kammar. Fick detta bekräftat häromdagen från Garage Whifbitz i England som är en av Englands största Supra-trimmare..

Rekommenderat att använda är den uppdaterade versionen av Greddy Emanage Blue tillsammans med Greddys 3-bars mapsensor (för att slippa fuelcut vid 0,1+ bar).
Jag har beställt hem ett komplett sådant kit till Dan's Supra na-t nu som kommer om ca tre veckor, så följer du den tråden kan du se hur det går för oss med det sprutet istället smile

Perfekt  kommer kolla där och se hur det går för er  kommer bli spännande att se slutresultatet smile

Projekttråd för Supran : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276449
Sponsorer för 2015*J-spec*timrå tattoo*Sundsvalls bildetaljer * www.l-m-r.se
Satsar på sveriges snabbaste och bredaste N/A-turbo

4 767 Inlägg
3 oktober 2013
#48
Känns som att dom slängt ihop motorn i panik med överblivna delar dom hittat i lådorna ju..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Tatuerare
135 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#49
Skulle ju bara lyfta ur motorn för att kolla den innan turbokonverteringen men detta bara barkar iväg smile

Sen fick jag för mig att jag skulle köpa hoj mitt i allt så det blev en fzr 1000 som jag passar på att bygga om till streetfighter
https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96534/96534-973dd0822692e44049302fa6ab8e5d11.jpg
Framvagnen bortplockad
https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96534/96534-f879504b1886b13b6534d157d4651486.jpg
Sen började bilen tippa pga av att jag satt pallbockarna för nära så då var de dags att lätta bakdelen med så tanken rycktes bort
https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96534/96534-de456e141c96f25185a5ef28958754e2.jpg
Och sen åkte vxl lådan ur med
https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96534/96534-f1bc5fc8534bb82570b4934115d2dac7.jpg
Och till sist all el och bromssystemet är väck   bara iväg imorgon och köpa gas till svetsen och tennspackel sen blir de slätt och lent i motorutrymmet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96534/96534-56ec2aad19fc91680ad826e21169fe4f.jpg

Projekttråd för Supran : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276449
Sponsorer för 2015*J-spec*timrå tattoo*Sundsvalls bildetaljer * www.l-m-r.se
Satsar på sveriges snabbaste och bredaste N/A-turbo

529 Inlägg
8 oktober 2013
#50
Detta ska bli kul att följa!! smile


4 767 Inlägg
9 oktober 2013
#51
Det spårar ur det här, det gillar vi big_smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

94 Inlägg
9 oktober 2013
#52
Tycker att jag kan känna igen mig lite i denna tråden he he he Pren lagd bara att fråga om det är något så kanske man kan hjälpas åt lite smile

Har du samma planer på motorrummet som jag kör ?

Ser fram emot nästa uppdate !


Tatuerare
135 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#53
Nebelosa skrev:
Tycker att jag kan känna igen mig lite i denna tråden he he he Pren lagd bara att fråga om det är något så kanske man kan hjälpas åt lite smile

Har du samma planer på motorrummet som jag kör ?

Ser fram emot nästa uppdate !

Hahahaha  japp vi hade nog samma planer från början båda två ser jag nu smile
Rent och snyggt i motorutrymmet skall det vara,
Absolut frågor kommer att komma då jag ska börja slita i elen och bakvagnen   btw vilken strl är de på infästningarna i subframen på insex bultarna?

Projekttråd för Supran : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276449
Sponsorer för 2015*J-spec*timrå tattoo*Sundsvalls bildetaljer * www.l-m-r.se
Satsar på sveriges snabbaste och bredaste N/A-turbo

Tatuerare
135 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#54
Jaha då fick man 2 timmar i garaget ikväll med smile  Svårt att hinna med allt med en höggravid sambo, ett fritidshusbygge på 60kvm 35 mil härifrån, ett streetfighterbygge och sen min tatueringsstudio.
Man hinner inte med så mycket som man vill på dagarna  önskade att de var 10 timmar till på varje dygn nu så jag hinner med allt, och sen är de så sjukt tråkigt att vara nere i garaget sj på dagarna och skruva hmm

Men en liten uppdate hinner jag med nu innan det blir filmkväll med sambon smile

Subframen loss smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96534/96534-71b7a1d0be5143b2affb1b65f0ada419.jpg
Började även slipa rost och rensa de sista i motorutrymmet
https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96534/96534-1f84f905a244eb9fad4ee779da1b9297.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96534/96534-2825f2fccdfb9507e8646d3e4d02b8b8.jpg

Övrigt bra att ha kanske kasta hyllan smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96534/96534-c0380322813089e7e32fa60db4b41416.jpg

Förhoppningsvis så ska jag kunna lägga 3-4 timmar imorgon i garaget smile

Projekttråd för Supran : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276449
Sponsorer för 2015*J-spec*timrå tattoo*Sundsvalls bildetaljer * www.l-m-r.se
Satsar på sveriges snabbaste och bredaste N/A-turbo

Tatuerare
135 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#55
Erick skrev:
Det spårar ur det här, det gillar vi big_smile

Japp de kommer INTE bli som jag tänkt mig från början  dvs en liten simpel torbokonvertering och låta resten vara original smile

Projekttråd för Supran : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276449
Sponsorer för 2015*J-spec*timrå tattoo*Sundsvalls bildetaljer * www.l-m-r.se
Satsar på sveriges snabbaste och bredaste N/A-turbo

4 663 Inlägg
9 oktober 2013
#56
härligt big_smile

94 Inlägg
10 oktober 2013
#57
jp79 skrev:
Nebelosa skrev:
Tycker att jag kan känna igen mig lite i denna tråden he he he Pren lagd bara att fråga om det är något så kanske man kan hjälpas åt lite smile

Har du samma planer på motorrummet som jag kör ?

Ser fram emot nästa uppdate !

Hahahaha  japp vi hade nog samma planer från början båda två ser jag nu smile
Rent och snyggt i motorutrymmet skall det vara,
Absolut frågor kommer att komma då jag ska börja slita i elen och bakvagnen   btw vilken strl är de på infästningarna i subframen på insex bultarna?

Jag har för mig att det var 11mm, och ja jag håller med dig, det är så SJUKT tråkigt att åka ut och mecka rent själv, är i ett stadie just nu att jag har svårt att komma iväg till garaget, men till helgen kommer det att hända en del iaf, se om man inte kan få rätt på det mesta utav slipning/spackling !

och sen var det elen ja, HA KUL :p:d har rivit i majoriteten av den nu, man får ta det LUNGT och märka upp allt och lite till så kanske det reder sig smile

Någon spec anl till att köra AEM ? blir det 1 eller 2 ? tycker dom är lite för dyra gemnfört med vad man får.

Bara att köra på, kommer bli skitbra !


94 Inlägg
10 oktober 2013
#58
ps glömm nu inte att skrota ac n och att byta både motorfäste och vxl fäste smile
och föresten var trd mätaren jobbig att byta ? med tanke på att man skall hålla på att snurra mätaren osv osv :S min är fortfarande orginal och den bottnar man rent för snabbt jue :S


4 767 Inlägg
10 oktober 2013
#59
En anledning till aem v2 är att den kan styra automatlådan, vilket tex ett maxxecu inte kan.
Orginal sitter automatlådestyrningen i orginalecun nämligen.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Tatuerare
135 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#60
Nebelosa skrev:
ps glömm nu inte att skrota ac n och att byta både motorfäste och vxl fäste smile
och föresten var trd mätaren jobbig att byta ? med tanke på att man skall hålla på att snurra mätaren osv osv :S min är fortfarande orginal och den bottnar man rent för snabbt jue :S

Nä de va ganska enkelt att byta  enda problemet jag fick vara att efter jag plockat bort alla "visare" på alla mätere så kalibrerade jag in tempen, varräknaren och hastighetsmätaren   men tankmätaren visar ca 15 liter för lite hela tiden nu hmm

Ta god tid på dig så löser det sig
Erick gav svar på det med sprutet smile

Projekttråd för Supran : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276449
Sponsorer för 2015*J-spec*timrå tattoo*Sundsvalls bildetaljer * www.l-m-r.se
Satsar på sveriges snabbaste och bredaste N/A-turbo


Sök