3722
Sök

Beg. audi a4 för 30-35k någon idé?

4 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
Tjena

Vill köpa en bil och fastnar hela tiden på a4or, gärna med quattro. Är det någon idé att köpa en a4 som gått 20.000mil eller rasar grejer bara efter det? Kommer användas till och från i vardagen, kör HÖGST 1000mil på ett år.

Tar gärna emot tips vad gäller modeller och vad man bör tänka på.

Kan tänka mig att betala 20-35 tusen.

MVH

236 Inlägg
22 juli 2013
Vilken a4? (b5,b6,b7....)
Vilken motor?

Power is measured in dB

Avstängd
10 388 Inlägg
22 juli 2013
luckyluk skrev:
Tjena

Vill köpa en bil och fastnar hela tiden på a4or, gärna med quattro. Är det någon idé att köpa en a4 som gått 20.000mil eller rasar grejer bara efter det? Kommer användas till och från i vardagen, kör HÖGST 1000mil på ett år.

Tar gärna emot tips vad gäller modeller och vad man bör tänka på.

Kan tänka mig att betala 20-35 tusen.

MVH

35k bör du ju få, utan några större problem, en B6:a för.

Och nej, Audi är, om man sköter bilen givetvis, ingen fara om den passerat 20k mil. Min gamla 100 närmar sig 40k mil. Min fars gamla A6 hade gått 35k mil när den blev klippt i sidan. Min A6 närmar sig 28k mil, min fars nuvarande 25k mil. A3:an har gått 30k mil.

Så nej, 20k för en bil som blivit omhändertagen är ingen fara.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
Tack för att ni svarar !
B5,6,7 antar jag är olika årsmodeller? Tkr de olika jag tittat på mellan 01-04 är snygga allihop så de kvittar, går hellre på lacken.

Motor har jag ingen koll på, hellre en som drar lite mindre än en som levererar några extra hästar. Körningen kommer mest vara stadskörning och jag är inte intresserad av hästkrafter och chiptrimm, Vet ni någon av motorerna som generellt är mer stabila?

MVH

236 Inlägg
22 juli 2013
1,8t motorerna är både starka och snåla. Dock är det viktigt att sköta oljebytena p.g.a. turbon!
Och köp inte en med quattro, du har ingen nytta av den. De drar lite mer bränsle och kostar mer att köpa.

Edit:
B5, B6 och B7 är olika versioner av A4an.
Senast redigerat av CustomSS1 (22 juli 2013)

Power is measured in dB

Avstängd
10 388 Inlägg
22 juli 2013
luckyluk skrev:
Tack för att ni svarar !
B5,6,7 antar jag är olika årsmodeller? Tkr de olika jag tittat på mellan 01-04 är snygga allihop så de kvittar, går hellre på lacken.

Motor har jag ingen koll på, hellre en som drar lite mindre än en som levererar några extra hästar. Körningen kommer mest vara stadskörning och jag är inte intresserad av hästkrafter och chiptrimm, Vet ni någon av motorerna som generellt är mer stabila?

MVH

B5= fram till 01

B6 = 01-04

B7 = 05 osv osv osv

Sitter inte på siffrorna på de senare modellerna, men tittar man på B6:orna så är 2.0 FSI billigast/snålast när det gäller stadskörning (och även resten; landsväg/blandat). Den är dock "något" slöare än 1.8T (1sekund 0-100), men, då detta inte är någon prio för dig skulle jag säga att det är en motor som räcker.

PERSONLIGEN har jag bara bra erfarenheter av både 1.8T och 2.4:orna, men, där finns det å andra sidan mängder med människor som har dåliga erfarenheter. Igen; mycket hänger på hur välskött bilen är
Senast redigerat av it_mutt (22 juli 2013)

4 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
Ok, b6 är lite snyggare tycker ja när jag kollar och nu lärt mig något nytt smile Quattro kanske är onödigt, men den funktionen ihop med intrycket och helhetskänslan är vad som gör att jag vill ha en a4. Skiljer det mycket i bränsleförbrukning på 1,8t och fsi motorerna?

236 Inlägg
22 juli 2013
fsi drar runt 0,1 liter mindre per mil enligt Audi.

Power is measured in dB

Avstängd
10 388 Inlägg
22 juli 2013
CustomSS1 skrev:
fsi drar runt 0,1 liter mindre per mil enligt Audi.

Mao en 1500:-/året med angivna mil (more or less)

2.0 FSI = Stad; 0,99 ... Landsväg; 0,54 ... Blandad; 0,71
1.8T = Stad; 1,13 ... Landsväg; 0,64 ... Blandad; 0,82

Ingen av modellerna är då quattro (kan väl hålla med om att med det miltalet och mestadels stadskörning är det onödigt)

Men, ska du ha quattro kan du lägga till, enligt Audi, YTTERLIGARE 1dl/mil på 1.8T:ns siffror;

1.8Tq = Stad; 1,25 ... Landsväg; 0,72 ... Blandad; 0,92

Och då är du uppe i ~ 2,5Dl extra per mil mot 2.0FSI:n på stadstrafik. Eller, 3-4000:- extra per år i soppapengar
Senast redigerat av it_mutt (22 juli 2013)

198 Inlägg
22 juli 2013
2,0FSI var dock inte vanlig i sverige så att hitta en bil som är "rätt" kan vara lite småknepigt. Tänk dock på att tidiga FSI-motorer helst ska ha 98-oktan för att gå som de ska (läs: snålt). Förmodligen så har de dock ratats av turbo-glada ungdomar vilket får ses som en stor fördel.

Titta gärna igenom broschyrerna i audis egna arkiv:
http://www.audi.se/se/brand/sv/used_cars/pris.html

Hade en A3 2,0FSI tidigare och den gick att köra riktigt snålt, under 0,6 långkörning i laglig hastighet och neråt 0,55 om man verkligen ansträngde sig att köra snålt.

Avstängd
10 388 Inlägg
22 juli 2013
OSkar000 skrev:
2,0FSI var dock inte vanlig i sverige så att hitta en bil som är "rätt" kan vara lite småknepigt. Tänk dock på att tidiga FSI-motorer helst ska ha 98-oktan för att gå som de ska (läs: snålt). Förmodligen så har de dock ratats av turbo-glada ungdomar vilket får ses som en stor fördel.

Titta gärna igenom broschyrerna i audis egna arkiv:
http://www.audi.se/se/brand/sv/used_cars/pris.html

Hade en A3 2,0FSI tidigare och den gick att köra riktigt snålt, under 0,6 långkörning i laglig hastighet och neråt 0,55 om man verkligen ansträngde sig att köra snålt.

Nej, det är ju inte den vanligaste kärran (1.8T måste väl ses som det vanligaste valet). Utan någon aning om var TS bor så fanns ju iaf dessa två vid en snabb titt på blocket och i "rätt" prisklass;

http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A4_ … 21&w=3

http://www.blocket.se/varmland/Audi_a4_ … 21&w=3

1.8T finns det ju en "drös" av i samma prisklass

4 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
Gillade den i göteborg, 60 mil bort dock. Det tråkiga är ju att de finns som ni säger flest 1,8t.. Hur är det med en turbo som snurrat 20k plus mil då, känns som den borde vara slut.

Har en till fundering, hur enkelt är det att koppla upp en iphone till stereon i a4or från -02 ? Och ljudet, de bilar som inte har stora stereon låter det som en ren diskant anläggning eller duger även originalljudet (är inte någon baslåde raggare men har gärna OK ljud)

MVH

Avstängd
10 388 Inlägg
23 juli 2013
luckyluk skrev:
Gillade den i göteborg, 60 mil bort dock. Det tråkiga är ju att de finns som ni säger flest 1,8t.. Hur är det med en turbo som snurrat 20k plus mil då, känns som den borde vara slut.

Har en till fundering, hur enkelt är det att koppla upp en iphone till stereon i a4or från -02 ? Och ljudet, de bilar som inte har stora stereon låter det som en ren diskant anläggning eller duger även originalljudet (är inte någon baslåde raggare men har gärna OK ljud)

MVH

Ingen fara, enligt min erfarenhet, med en turbo som snurrat 25 eller för den sakens skull 30k mil. Men visst, det är ju ett visst "orosmoment". Kan du skruva själv så är det inte "så hemskt" om den skulle rasa. Men åter så handlar det om hur bilen skötts (som i; hur den körts, servats osv)

Har inte lyssnat på ljudet från "lilla stereon" i en B6:a, men, då det "minsta" paketet innebär 2vägskit i fram och bakdörrarna, och jag hört "det" i andra bilar så skulle jag säga att det låter "ok". Det är givetvis svårt att säga för mig hur du kommer tycka det låter, och, det handlar ju i sin tur om vad man jämför med. Men, det är åtminstone inget man får skavsår i öronen av att lyssna på. Däremot så skulle jag nog rekommendera att antingen få tag i en som faktiskt har baslådan original, eller eftermontera den. Då får du "lite mer tyngd" (inget man väcker grannskapet med), och får den dessutom undangömd så man helt enkelt inte förlorar något lastutrymme.

Gällande iphone/aux/sd/usb osv, så finns det adaptrar för detta om man har en originalstereo. Nascom här i sverige säljer sådana, så det är "inga problem" att lösa med originalstereo smile
Senast redigerat av it_mutt (23 juli 2013)

Sök