3739
Sök

Novis behöver hjälp med startproblem för Volvo 850 GLT-92

12 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej,

Jag är helt novis på motorer och behöver hjälp!

Jag har startproblem med min Volvo 850-92. När den är kall får jag säkert vrida om nyckeln 5-7 gånger innan motorn går igång. Varje gång när jag vrider om är det bara startmotorn som låter, inget annat, tills själva motorn hostar till. Sedan får jag hålla på några gånger till tills motorn kör igång. När den väl är igång så funkar den bra, inga hack eller host. Stänger jag av den tillfälligt (upp till 1-2 timmar) är det inga problem att starta

Jag får ingen lampa för motor. Jag har bytt bränslerelä (i och för sig från skroten skroten) men ingen skillnad. Någon har antytt att det kan vara bränslepump, men borde jag inte i så fall ha ojämn gång eller att den stänger av sig själv, tex. Kan det vara tändstift? Jag köpte bilen i vintras och jag vet inte om förre ägaren har bytt dem.

Tack på förhand.

Mvh

* Voff voff *
10 749 Inlägg
23 juli 2013
#2
Kamlägesgivare är ju långt ifrån ovanligt på dom där. Provat att läsa ut felkoderna?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

12 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#3
Ursäkta en dum fråga, men hur/var gör jag det? Något jag gör själv eller på verkstad?

4 824 Inlägg
23 juli 2013
#4
Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.




Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.



Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6


Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
Detta är från början taget från FAQ på http://forum.turboperformanceclub.com

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

12 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#5
Hej,  Har kollat felkoder och den enda felkoden kom från socket A7, kod 1-2-2: "Motortemperaturgivarens period för lång" Vad kan det innebära?

12 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#6
Kompletterande undran: Termostat?

408 Inlägg
23 juli 2013
#7
concrete skrev:
Hej,  Har kollat felkoder och den enda felkoden kom från socket A7, kod 1-2-2: "Motortemperaturgivarens period för lång" Vad kan det innebära?

låter som att tempgivaren ger fel signal vilket i sin tur kan göra så att bilen tror att det är -50 grader. Å det i sin tur betyder att den chokear, gör bilen sur, trögstartad. Byt tempgivaren. Åtminstone kontroller kabeln. Vart det sitter vet jag inte men det kan någon annan hjälpa dig med smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

12 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#8
Tack Pompe90, ska testa. Temperaturmätaren hoppar ganska kraftigt, tycker du jag ska byta termostat också?

4 824 Inlägg
23 juli 2013
#9
tempgivaren sitter på undersidan av termostathuset, följ övre kylarslangen så hittar du den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

408 Inlägg
24 juli 2013
#10
concrete skrev:
Tack Pompe90, ska testa. Temperaturmätaren hoppar ganska kraftigt, tycker du jag ska byta termostat också?

termostaten är ju inte dyr direkt så det väljer du själv, men det känns lite som att tempgivaren gör det där felet du beskriver. Jag hade bytt termostaten mest för att jag är sådan, byter i onödan(mest i förebyggande syfte).

Så nä, om bilens kylarfläkt går igång eller du har känt på kylarvattnet om det är varmt efter en körning så öppnar  termostaten sig, värre om den inte skulle göra detta.
Senast redigerat av pompe90 (24 juli 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

* Voff voff *
10 749 Inlägg
24 juli 2013
#11
concrete skrev:
Hej,  Har kollat felkoder och den enda felkoden kom från socket A7, kod 1-2-2: "Motortemperaturgivarens period för lång" Vad kan det innebära?

Den vanligaste orsaken till den felkoden är defekt termostat. Men om din bil blir varm fort och mätaren ligger stabilt på mitten hela tiden så är sannolikt termostaten hel och givaren trasig.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

12 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
concrete skrev:
Hej,  Har kollat felkoder och den enda felkoden kom från socket A7, kod 1-2-2: "Motortemperaturgivarens period för lång" Vad kan det innebära?

Den vanligaste orsaken till den felkoden är defekt termostat. Men om din bil blir varm fort och mätaren ligger stabilt på mitten hela tiden så är sannolikt termostaten hel och givaren trasig.

//Brådhis

Men kan fel på  termostat orsaka startproblem där bara startmotorn går igång några gånger?
// Concrete

408 Inlägg
24 juli 2013
#13
concrete skrev:
Brådhis skrev:
concrete skrev:
Hej,  Har kollat felkoder och den enda felkoden kom från socket A7, kod 1-2-2: "Motortemperaturgivarens period för lång" Vad kan det innebära?

Den vanligaste orsaken till den felkoden är defekt termostat. Men om din bil blir varm fort och mätaren ligger stabilt på mitten hela tiden så är sannolikt termostaten hel och givaren trasig.

//Brådhis

Men kan fel på  termostat orsaka startproblem där bara startmotorn går igång några gånger?
// Concrete

termostaten i sig kan inte skapa detta problem, men om den kanske är pajj eller tempgivaren och det blir felsignal från tempgivare så blir det som jag skrev ovan.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

219 Inlägg
24 juli 2013
#14
Och jag tjatar om detta med oljefilter,vad har du för filter i bilen.När du kör på starten låter det som om du inte har någon komp i motorn?

Kostar att ligga på topp

12 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#15
AnderL skrev:
Och jag tjatar om detta med oljefilter,vad har du för filter i bilen.När du kör på starten låter det som om du inte har någon komp i motorn?

Vet ej (köpte bilen i vintras och har inte bytt olja än). Kan oljefilter orsaka felet? Förklara gärna närmare vad du menar. Det är ju lätt att byta, så det är värt att prova oxå

//Concrete
Senast redigerat av concrete (24 juli 2013)

12 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#16
pompe90 skrev:
concrete skrev:
Brådhis skrev:

Den vanligaste orsaken till den felkoden är defekt termostat. Men om din bil blir varm fort och mätaren ligger stabilt på mitten hela tiden så är sannolikt termostaten hel och givaren trasig.

//Brådhis

Men kan fel på  termostat orsaka startproblem där bara startmotorn går igång några gånger?
// Concrete

termostaten i sig kan inte skapa detta problem, men om den kanske är pajj eller tempgivaren och det blir felsignal från tempgivare så blir det som jag skrev ovan.

Ok, tusen tack. Ska prova och återkommer sedan om hur det har gått.
//Concrete

219 Inlägg
24 juli 2013
#17
concrete skrev:
AnderL skrev:
Och jag tjatar om detta med oljefilter,vad har du för filter i bilen.När du kör på starten låter det som om du inte har någon komp i motorn?

Vet ej (köpte bilen i vintras och har inte bytt olja än). Kan oljefilter orsaka felet? Förklara gärna närmare vad du menar. Det är ju lätt att byta, så det är värt att prova oxå

//Concrete

Ofta så är det fel i backventilen i dom billiga filtren,Då saknas ett oljetryck,och då slår han inte på bensinen.
Har haft det problemet på ett antal 850 och v70 som det har sutit pirat filter i,kör alltid med original filter problemet borta.

Kostar att ligga på topp

408 Inlägg
24 juli 2013
#18
AnderL skrev:
concrete skrev:
AnderL skrev:
Och jag tjatar om detta med oljefilter,vad har du för filter i bilen.När du kör på starten låter det som om du inte har någon komp i motorn?

Vet ej (köpte bilen i vintras och har inte bytt olja än). Kan oljefilter orsaka felet? Förklara gärna närmare vad du menar. Det är ju lätt att byta, så det är värt att prova oxå

//Concrete

Ofta så är det fel i backventilen i dom billiga filtren,Då saknas ett oljetryck,och då slår han inte på bensinen.
Har haft det problemet på ett antal 850 och v70 som det har sutit pirat filter i,kör alltid med original filter problemet borta.

orginal kostar heller inte mer än pirat, eller ja nästan. smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

* Voff voff *
10 749 Inlägg
24 juli 2013
#19
AnderL skrev:
concrete skrev:
AnderL skrev:
Och jag tjatar om detta med oljefilter,vad har du för filter i bilen.När du kör på starten låter det som om du inte har någon komp i motorn?

Vet ej (köpte bilen i vintras och har inte bytt olja än). Kan oljefilter orsaka felet? Förklara gärna närmare vad du menar. Det är ju lätt att byta, så det är värt att prova oxå

//Concrete

Ofta så är det fel i backventilen i dom billiga filtren,Då saknas ett oljetryck,och då slår han inte på bensinen.
Har haft det problemet på ett antal 850 och v70 som det har sutit pirat filter i,kör alltid med original filter problemet borta.

Det går utmärkt att starta utan oljetryck (även om det inte är bra för motorn). 850:in har ingen så´n säkerhetsfunktion.

Men ja, komp kan saknas om lyftarna hänger sig. Men då låter motorn annorlunda vid start så jag tror inte det är det som trådskaparen råkar ut för.

Eftersom det inte verkar finnas nå´n felkod på kamlägesgivaren lutar jag nog åt att det är tempgivaren som spökar (t.ex. genom att den tror att det är kallt och fetar på med soppa).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

219 Inlägg
24 juli 2013
#20
Brådhis skrev:
AnderL skrev:
concrete skrev:

Vet ej (köpte bilen i vintras och har inte bytt olja än). Kan oljefilter orsaka felet? Förklara gärna närmare vad du menar. Det är ju lätt att byta, så det är värt att prova oxå

//Concrete

Ofta så är det fel i backventilen i dom billiga filtren,Då saknas ett oljetryck,och då slår han inte på bensinen.
Har haft det problemet på ett antal 850 och v70 som det har sutit pirat filter i,kör alltid med original filter problemet borta.

Det går utmärkt att starta utan oljetryck (även om det inte är bra för motorn). 850:in har ingen så´n säkerhetsfunktion.

Men ja, komp kan saknas om lyftarna hänger sig. Men då låter motorn annorlunda vid start så jag tror inte det är det som trådskaparen råkar ut för.

Eftersom det inte verkar finnas nå´n felkod på kamlägesgivaren lutar jag nog åt att det är tempgivaren som spökar (t.ex. genom att den tror att det är kallt och fetar på med soppa).

//Brådhis

Nu har jag haft det på 2st 855 och 1 V70 problemen löste sig efter filter byte.Och så är det enligt volvomekaniker  på Skobes.

Kostar att ligga på topp


Sök