3180
Sök

Går bara på 2 burkar efter topplocks byte!

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#1
hallå dääär!

har nyligen bytt topplockspackningen på min kära volvo 740 b230E -88
och när jag slängde ihopp allt så startade bilen efter ett "tag" och när man stod på tomgång så skakade motorn nått så fruktansvärt och gick dåligt på lägre varv, och känndes ovanligt trött i kör stilen, så då tog jag förgivet att den måste ha blivigt av me minnst en burk och jodå visade sig att det var bara "1-2" som bara gick..

nu e frågan vad ska jag göra nu?
stifterna e kolsvarta på "3 - 4" och jag har nollställt motorn 4 gånger typ men ingen framgång..

tacksam för alla svar!

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

664 Inlägg
26 juli 2013
#2
Säker på att den är "nollad" rätt då?

144 Inlägg
26 juli 2013
#3
sitter tändkablar och det som det ska ?


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#4
Toddemannen skrev:
Säker på att den är "nollad" rätt då?

rätta mig om jag har fel men kammen ska stå mot markeringen på kam kåpan och svänghjulet ska stå på nollan rakt upp på kåpans nolla?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#5
racing245 skrev:
sitter tändkablar och det som det ska ?

jajamen! markerade kablarna innan för att underlätta så det kan det inte vara tror jag..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 juli 2013
#6
ta kompprov

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 230 Inlägg
26 juli 2013
#7
jag tror det är nåt med tänddelarna smile


144 Inlägg
27 juli 2013
#8
uteslut en sak i taget då, kolla att du får sås till alla burkar sen, tändning, och vill du så kompar du alla 4a först. sitter allt rätt i tändföljd ?


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#9
märkte direkt att han inte gick på alla 4a.. så jag började med att ta bort 4ans tändkabel och ingen skillnad vid start, prövade oxå ta bort 3ans tändkabel, men ingen skillnad vid start.. prövade ta bort 2 och 1 an men då ville han inte gå igång.. så 3an och 4an vill inte gå igång, och stifterna e koll svarta på 3an och 4an alltså inte nerblötta i soppa..

någon lampa som tänds där uppe? smile

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

604 Inlägg
30 juli 2013
#10
Saab_Guden skrev:
märkte direkt att han inte gick på alla 4a.. så jag började med att ta bort 4ans tändkabel och ingen skillnad vid start, prövade oxå ta bort 3ans tändkabel, men ingen skillnad vid start.. prövade ta bort 2 och 1 an men då ville han inte gå igång.. så 3an och 4an vill inte gå igång, och stifterna e koll svarta på 3an och 4an alltså inte nerblötta i soppa..

någon lampa som tänds där uppe? smile

byt plats på kabel 3 och 4 och testa.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#11
bronco_z skrev:
Saab_Guden skrev:
märkte direkt att han inte gick på alla 4a.. så jag började med att ta bort 4ans tändkabel och ingen skillnad vid start, prövade oxå ta bort 3ans tändkabel, men ingen skillnad vid start.. prövade ta bort 2 och 1 an men då ville han inte gå igång.. så 3an och 4an vill inte gå igång, och stifterna e koll svarta på 3an och 4an alltså inte nerblötta i soppa..

någon lampa som tänds där uppe? smile

byt plats på kabel 3 och 4 och testa.

hmmm..  systemet e ju uppbyggt på att alla kablarna e olika långa för att man ska sätta dom till rätt burk.. så låter det värkligen rimligt?
och jag har INTE!! rört tändplattan alls! så nått me tändningen ska det ju inte vara om det inte e stifterna eller tändkabeln som e slut ?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

Tvivlare
2 266 Inlägg
30 juli 2013
#12
Det GÅR att sätta fel, har själv gjort den tabben.

Snodde en bild som visar hur dom ska sitta:

http://farm5.staticflickr.com/4144/4975059065_109fbdbdbf_z.jpg

Från höger (i bilens färdriktning) 2-1-3-4

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

144 Inlägg
31 juli 2013
#13
fördelaren är väl märkt med siffror så det är ju bara dra 1 till ettan osv tongue


144 Inlägg
31 juli 2013
#14
eller tändföljden kanske det ska va tongue


...has left the building...
4 474 Inlägg
31 juli 2013
#15
Öh..."Vanlig" tändföljd på en R4 är väl 1-3-4-2, eller har Volvo en annan???

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Tvivlare
2 266 Inlägg
31 juli 2013
#16
det står på vissa lock ja, beror på tillverkare. tändföljden är 1342 ja men det innebär inte att anslutningarna är så på fördelarlocket för det.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 juli 2013
#17
Är ju bara att ställa rotorn så den står på "1", då ser man vilken anslutning som är "1". "3" blir då nästa anslutning i rotorns rotationsriktning...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fahlman Racing
39 Inlägg
6 augusti 2013
#18
kusin... Gör om gör rätt =P nä men håller med ovanstående talare om tändföljden faktiskt! Lycka till eller rimg om jag ska kika förbi wink

if you aint first,your last...
E du inte först, e du sist...

7 Inlägg
9 augusti 2013
#19
Ta isär fördelaren och titta ifall stiften är slitna, isåfall är det förmodligen det som är problemet! smile Mvh


Sök