3856
Sök

Trimmning av en nissan 300zx

20 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
Hej jag undrar vad jag kommer behöva? Vill ha ca 500hk i bilen tänkte.
Byta till 2 garret t28 Turbos ny intercooler pysventil nya spridare och chip.
Vad behöver jag byta mer? Måste man byta växellåda vevstakar m.m?
eller håller orginalmotorn för 500hk? hur mycket kan jag tänkas få ut av denna setupen?
tongue

Föresten var kan jag beställa Nismo trim och delar? Mvh//

1 283 Inlägg
30 juli 2013
Avgassystemet, pre-catsen som sitter på är t.ex. en rejäl prestanda-dödare.
Kopplingen kommer du behöva uppgradera om du ska satsa så högt. Redan vid 320 hk börjar det rekommenderas.

Tips är att kolla på bilar med den effekten du vill ha och se vilka mods dom har gjort.
Senast redigerat av Vita_Vargen (30 juli 2013)

20 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
Vita_Vargen skrev:
Kopplingen kommer du behöva uppgradera om du ska satsa så högt. Redan vid 320 hk börjar det rekommenderas.

Tips är att kolla på bilar med den effekten du vill ha och se vilka mods dom har gjort.

Glömde skriva avgassystemet, Håller inte orginal kopplingen då?

Du råkar inte veta någon bra sida man kan handla prylarna på?
Senast redigerat av Tomfisk (30 juli 2013)

1 283 Inlägg
30 juli 2013
Tomfisk skrev:
Vita_Vargen skrev:

Glömde skriva avgassystemet, Håller inte orginal kopplingen då?

Du råkar inte veta någon bra sida man kan handla prylarna på?

Livslängden förkortas markant över 320 hk har jag läst. Min bil är helt original men har läst på en del om olika trimbyggen osv. så kan inte prata från egen erfarenhet tyvärr.

Sidor med delar till just 300ZX tycker jag det finns dåligt av i Sverige. Antagligen då 300an är relativt ovanlig, rullar nog runt 200-250 st i Sverige skulle jag gissa.

Kollar du på andra sidan pölen så finns det dock mycket att gotta sig i till våra bilar. Kollar t.ex. på http://www.conceptzperformance.com/ så hittar du massor av godis roll

347 Inlägg
30 juli 2013
500hk klarar du kanske några gaspådrag med orginal koppling men knappt det,

jag kör  6puckad steg 1 sinter på en nästan orginal bil (Jag kör 2.5" dual downpipes och 2.5" testpipes som går vidare med 2.5" till 2st 3" jappsare och sportluftsfilter och ett chipp som är anpassat efter tidigare nämnda saker och höjt ladd till 0.95bar)

att ta bort alla 4a kattar ger sjukt mycket faktiskt, och vid 500hk måste du nog ta bort alla..

z1motorsports.com har det mesta i trim väg och även färdiga "paket" för olika xxxhk

t.ex behöver du vid 500hk:
luftfilter med friare flöde
avgasrör med bättre flås (nästan ett måste med downpipes och testpipes)
omlödd ECU (tror jag) för att snabbt kunna byta "chip" och då även ett chip
2st lite bättre turbosar (satsa på något som varken är jätte stor men inte heller bara så att du knappt klarar 500hk ifall du vill ha mer senare)
615cc spridare
nytt chipp
gärna nya intercoolers
laddtrycks styrning,

och sedan är det enda utöver tidigare nämnda saker du behöver för 600hk är ju snäppet värre turbosar än för 500hk och ett "dual intake kit" + ett nytt chip och samma sak vid 700hk men då behöver du 740cc spridare och efter 700 menar z1 att motorn inte längre hänger med..(vid 600-700 är det nog ett måste med nya intercoolers också)

sen när man börjar hamna runt 500+ så bör man även fundera på bättre bromsar och fjädring runtom..

543 Inlägg
30 juli 2013
Jag skulle dock satsat på ett Nistune istället för ett "chip"..
Nistune löder du helt enkelt in i din databox sen är det bara att den som ska mappa koppla upp datorn och ställer in det, finns flera firmor som fixar det.

Chip är väl helt ok att köra med, men dom är inte flexibla och lika bilar kan betee sig helt olika även med liknande trim-delar.

Trött och bitter?? javisst!

20 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
fax110 skrev:
500hk klarar du kanske några gaspådrag med orginal koppling men knappt det,

jag kör  6puckad steg 1 sinter på en nästan orginal bil (Jag kör 2.5" dual downpipes och 2.5" testpipes som går vidare med 2.5" till 2st 3" jappsare och sportluftsfilter och ett chipp som är anpassat efter tidigare nämnda saker och höjt ladd till 0.95bar)

att ta bort alla 4a kattar ger sjukt mycket faktiskt, och vid 500hk måste du nog ta bort alla..

z1motorsports.com har det mesta i trim väg och även färdiga "paket" för olika xxxhk

t.ex behöver du vid 500hk:
luftfilter med friare flöde
avgasrör med bättre flås (nästan ett måste med downpipes och testpipes)
omlödd ECU (tror jag) för att snabbt kunna byta "chip" och då även ett chip
2st lite bättre turbosar (satsa på något som varken är jätte stor men inte heller bara så att du knappt klarar 500hk ifall du vill ha mer senare)
615cc spridare
nytt chipp
gärna nya intercoolers
laddtrycks styrning,

och sedan är det enda utöver tidigare nämnda saker du behöver för 600hk är ju snäppet värre turbosar än för 500hk och ett "dual intake kit" + ett nytt chip och samma sak vid 700hk men då behöver du 740cc spridare och efter 700 menar z1 att motorn inte längre hänger med..(vid 600-700 är det nog ett måste med nya intercoolers också)

sen när man börjar hamna runt 500+ så bör man även fundera på bättre bromsar och fjädring runtom..

Vad ligger standard kopplingen på då?
Föresten någon som har gjort allt detta redan som kan ge mer information?

347 Inlägg
31 juli 2013

Vad ligger standard kopplingen på i vad? den pallar kanske runt 350hk om det ska hålla ett tag..
du får nog ta och räkna med att byta till sinterlamell+ bättre tryckplatta (varför verkar du så emot att byta koppling?)

20 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
fax110 skrev:

Vad ligger standard kopplingen på i vad? den pallar kanske runt 350hk om det ska hålla ett tag..
du får nog ta och räkna med att byta till sinterlamell+ bättre tryckplatta (varför verkar du så emot att byta koppling?)

Jävlar massa jobb bara smile
Vet inte heller hur det ska sitta. tongue

Hur är det med ny kylare då?
Är det bara köpa ett trimchip och trimma sen?
Hur mycket kostar nistune? Borde vara bättre sen när man ska mappa den tongue
Hur vet man vilken styrka chippet ska ha?
Hur vet man vilka spridare man ska ha?
Senast redigerat av Tomfisk (5 augusti 2013)

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
5 augusti 2013
Tomfisk skrev:
fax110 skrev:

/facepalm

du ser ut att vara väldigt ny i bilvärlden..!? men inte ska man titta ner på dig för det.
gå in på denna länk
http://www.japs-jens.se/Grundlaeggande-trimteknik/

å läs lite om allt möjligt där. hoppas den sidan hjälper dig på traven lite.

347 Inlägg
5 augusti 2013
Tomfisk skrev:
fax110 skrev:

har du en 300zx just nu? är det jobbigt för dig att få ner lådan och montera en helt vanlig koppling (med sinter lamell men det är så gott som samma sak) så har du tyvärr valt fel bil.. ska du byta turbosar så måste du ändå ner med lådan så att du kan lyfta upp/ur motorn, en turbo går orginal att byta men då till en orginal och redan då är det mer jobb än att lyfta upp motorn, (lyft motorn rakt upp till du kan komma åt å göra det du ska) sen bör du montera bort alla avgasrenings grejer dom har ett par stycket t.ex en egr som sitter bak på motorn sen finns det lite övriga moddar man ska göra med insug och sådant för att få motorn så bra som möjligt,
ska du sen montera nya intercoolers så har vi en hel historia där också då dessa inte ens går se under huven utan man måste troligtvis bort med framskärmar och massa sådant,

läs på om nistune och andra alternativ att ha som insprutning så får du en bättre bild om hur det fungerar,
ska du köra med chip så måste du inte mappa men du måste antingen följa en list på trim från t.ex. z1motorsports.com som är anpassat efter moddarna du gjort enligt deras sida alternativt trimma på och hitta någon som är säker nog på sin grej att dom gör ett chip åt dig efter dina specifikationer,

kolla z1motorsports.com så vet du vilka spridare dom rekommenderar och till vilka HK.

20 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
Bra sida! Blev redan sugen på ett kitt! Okej så hela motorn måste bort vid byte av turbos och koppling? Har inte tillgång till motorlyft nämligen.

347 Inlägg
5 augusti 2013
Tomfisk skrev:
Bra sida! Blev redan sugen på ett kitt! Okej så hela motorn måste bort vid byte av turbos och koppling? Har inte tillgång till motorlyft nämligen.

det är jobbigt att göra med en vanlig motor då du vill näst intill rakt upp, jag lyfte min med ett vajerspel rakt upp i taket, motorn måste inte upp för ett kopplings byte men absolut för ett turbo/intercooler byte (dom nya turbosarna och intercoolern'a måste ju fås ihop också och det är troligvis inte bara att skruva på utan att lyfta motorn)

exempel på hur det ser ut under huven = inte kommer man åt några turbosar inte wink

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1nkJjaDVczKYYdJpU6o1tFDM4LGkMm32zq8Yuu6kP7RymuQ5j

här är en guide om hur du lyfter ut motorn http://diy.icydesigns.com/article/170/Nissan/300ZX/Z32_(1990-96)/Engine/Engine:_Removal/ finns fler om du googlar,

ett tips är att om det inte är väldigt nyss allting med kamrem byttes så gör det om du lyfter ur motorn wink

20 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
Någon som har gjort detta man kan få snacka med lite smile?
Japp blir o fixxa motorlyft smile

20 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Är portning ett måste eller kan man bara köpa dessa kit så får man ut effekten?

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
20 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
barenhoff skrev:
portning av vad? topp?

Är det ett måste att porta eller kan man trimma bara genom större turbos m.m??

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
7 augusti 2013
det är absolut inget måste på dem hästarna du söker dig till.

20 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
Är Turbosarna bolt on någon som vet?
http://www.z1motorsports.com/product_in … ts_id=1081

543 Inlägg
13 augusti 2013
Om du läser på sidan så står det bolt on, dock så står det även -

The 600 HP Twin Turbo Z Power Package is sold based on the assumption that basic upgrades are already be in place (ECU Upgrade, Intake, Exhaust, etc.). If not they should be purchased before moving forward with the 500 HP Package. These basic upgrades can be found in our 400 HP Twin Turbo Z Power Package or sold separately here on 300ZX.com

Dvs att du behöver uppdatera ECU, insug, avgas osv innan du slänger på 600 kitet.

Trött och bitter?? javisst!

Sök