3177
Sök

Vilken SAAB ska man satts på?

Dr. Mörker
211 Inlägg
2 augusti 2013
#21
9-5 och 9-3 har problem med motorer att dessa rasar eller att turbon ger upp ganska lätt (Garret GT17) se upp med chippade sådana. När man gör värre trimningar så brukar man använda 9000 ens block och kolvar istället för 9-5 och 9-3 då dessa håller bättre kvalitet.

Så helt klart en fin 9000 aero om jag fick göra om mitt köp


2 337 Inlägg
2 augusti 2013
#22
iron_angel skrev:
9-5 och 9-3 har problem med motorer att dessa rasar eller att turbon ger upp ganska lätt (Garret GT17) se upp med chippade sådana. När man gör värre trimningar så brukar man använda 9000 ens block och kolvar istället för 9-5 och 9-3 då dessa håller bättre kvalitet.

Så helt klart en fin 9000 aero om jag fick göra om mitt köp

9-3 och 9-5 Aero har ju Mitsubishi-turbo som är känd för att hålla väldigt bra. Och 9-3 finns ju med B204X (samma block som 9000). Det blir lätt fel om man generaliserar för mycket smile

Och de flesta bilar med B205-motorer borde ju vara åtgärdade eller havererade vid det här laget, kan jag tycka.

881 Inlägg
2 augusti 2013
#23
Så ska man köpa 9-5 ska man köpa Aero för att "slippa" turboras? tongue
Senast redigerat av PlumCrazy (2 augusti 2013)


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
2 augusti 2013
#24
andreas1 skrev:
CHEEVA skrev:
andreas1 skrev:
Hmm vad är där att orda om??
6500 kr är kaffepengar,  väl bara åka o kolla om du själv anser den bra..
Chippet har man väl knappast köpt för att ha på hyllan? Bilen har säkert fått gå hårdare än normalbil,
Säger bara prova bilen o bilda dig en uppfattning

inte behöver den ha gått hårdare för att den är chippad ? lägre förbrukning och ett trevligare register vid omkörningar osv är några utav fördelarna... kör man med huvet slits inte bilen mer när den är chippad, och kör man smo en idiot slits bilen utav bara fan även om den är ochippad. Bästa är att försöka läsa av säljaren

Hmm inte ofta man ökar från 150 hk till 230 hk för bränsleekonomin, men visst finns säkert nån som gör så.
Absolut finns det org bilar som har fått mer stryk än en chippad,
Sen känns det lite som en bil i den prisklassen bör man kolla om ens motorn finns kvar ha ha.

230hk är väl typ steg 1 tongue


1 020 Inlägg
3 augusti 2013
#25
Beror på vems
Nordic 210 maptun 225
Här var väl tom 235, aeron har 225 ..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
3 augusti 2013
#26
andreas1 skrev:
Beror på vems
Nordic 210 maptun 225
Här var väl tom 235, aeron har 225 ..

jaja men sen vet du väl att alla avrundar uppåt smile vill bara säga att bara för att bilen är trimmad/chippad behöver inte det betyda att bilen är sönder körd ! kör själv helt standard i dags läget


Dr. Mörker
211 Inlägg
3 augusti 2013
#28
Sarge skrev:
iron_angel skrev:
9-5 och 9-3 har problem med motorer att dessa rasar eller att turbon ger upp ganska lätt (Garret GT17) se upp med chippade sådana. När man gör värre trimningar så brukar man använda 9000 ens block och kolvar istället för 9-5 och 9-3 då dessa håller bättre kvalitet.

Så helt klart en fin 9000 aero om jag fick göra om mitt köp

9-3 och 9-5 Aero har ju Mitsubishi-turbo som är känd för att hålla väldigt bra. Och 9-3 finns ju med B204X (samma block som 9000). Det blir lätt fel om man generaliserar för mycket smile

Och de flesta bilar med B205-motorer borde ju vara åtgärdade eller havererade vid det här laget, kan jag tycka.

Det är inget fel på aggregaten i Aero bilarna utan det runt omkring som inte brukar hålla. Men visst dom nyare har säkert fått bättre grejer.

Jag bytte till ett Mitsubishi aggregat på min 9-5:a och det är mycket bättre kvalitet på det än Garret. Sedan kommer alltid prat om hur man ska eller inte ska låta bilen stå på tomgång ett tag efter man kört för att oljan och aggregatet ska hinna svalna lite . Jag har alltid gjort det och kommer alltid att göra det.
Senast redigerat av iron_angel (3 augusti 2013)


1 020 Inlägg
3 augusti 2013
#29
CHEEVA skrev:
andreas1 skrev:
Beror på vems
Nordic 210 maptun 225
Här var väl tom 235, aeron har 225 ..

jaja men sen vet du väl att alla avrundar uppåt smile vill bara säga att bara för att bilen är trimmad/chippad behöver inte det betyda att bilen är sönder körd ! kör själv helt standard i dags läget

Säger självklart inte att oj chipp då är bilen död..
Men ser det som överlag att chippade bilar används därefter.
Avrundar upp? Om man fått 210 är det starkt att påstå 235!!
Min är trimmad o japp kör oxå därefter,  men det är hobby bilen som ska funka var dag är org.
Som jag skrev innan är det skitpengar det handlar om o spekulera påanons med bild är väl ingen mening.
Bara o prova den sen kan den va fin o allt annat kasst el tvärtom.
Är absolut sjukt mycket bil för pengarna .
Hellre en trimmad 9000 än en org 9-5 idag när jag haft båda

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Aldrig nöjd
804 Inlägg
3 augusti 2013
#30
Saab 9-5 2.8T 2012

Livet är för kort för att äga Volvo.

Handledare
1 481 Inlägg
3 augusti 2013
#31
Masquerade skrev:
Saab 9-5 2.8T 2012

En bil som inte finns. Sista årsmodell 2011.... Nya 9-5 hade riktigt mycket elfel.  Vet av egen erfarenhet.


Aldrig nöjd
804 Inlägg
3 augusti 2013
#32
saab_sonett skrev:
Masquerade skrev:
Saab 9-5 2.8T 2012

En bil som inte finns. Sista årsmodell 2011.... Nya 9-5 hade riktigt mycket elfel.  Vet av egen erfarenhet.

Där ser man. Var helt säker på att 12:an var sista årsmodellen men tydligen inte, fortfarande en future classic.

Livet är för kort för att äga Volvo.

1 863 Inlägg
3 augusti 2013
#33
9-3an finns som 12a

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Handledare
1 481 Inlägg
5 augusti 2013
#34
Masquerade skrev:
saab_sonett skrev:
Masquerade skrev:
Saab 9-5 2.8T 2012

En bil som inte finns. Sista årsmodell 2011.... Nya 9-5 hade riktigt mycket elfel.  Vet av egen erfarenhet.

Där ser man. Var helt säker på att 12:an var sista årsmodellen men tydligen inte, fortfarande en future classic.

Dom hann visserligen tillverka några stycken men dessa är inte typade alltså kan man inte regga dom. Inte i Sverige i alla fall. Går säkert i mindre nogräknade länder en liten bit österut...
Jo en classic kanske, men eftersom det inte finns någon support på systemen i den så kommer dom flesta snart vara okörbara. Den jag hade var ett mörker.....


20 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#35
Saab 9-3 Vad har den för bränsleförbrukning? (2000 185 hk)
Är det en bra bil i det store hela eller är det stor risk att bilen drabbas av motorhaveri eller likande?
bilen ifråga har rullat 19000 mil.

1 196 Inlägg
6 augusti 2013
#36
Ang bränsleförbrukning, så räkna med en 0,7-0,8 blandad körning. Motorhaveri behöver du egentligen bara vara orolig för om bilen inte är servad enligt boken, eller om någon varit där och pillat där man inte skall pilla.

19000mil för en Saab är inte något högt miltal. 9-3 är en bra bil, men allt har med historiken att göra (som det gäller för alla beg bilar). Allt kan ändå gå sönder.

Det värsta med ng900/og9-3 är handbromsen konstruktion.


91 Inlägg
6 augusti 2013
#37
Det hela beror väl på hur mycket pengar du vill lägga på bil. Köper du en Saab 9000 för en billig peng så får du nog räkna med att diverse småfel kan dyka upp/redan finns. Lägger man ut mer pengar så får man ju "i regel" en bättre bil då säljaren verkar tycka att den är värd mer, men det är ju så klart inte alltid säkert att så är fallet. Åk och kolla på bilar som är intressanta och gå noga igenom för att hitta fel. Känns det inte bra så köp inte bilen. smile

Saab 9-5 årsmodell 2004 och framåt är relativt billiga nu om man nöjer sig med icke-Aeros. Visserligen får man 3-5st Saab 9000 för de summorna.

Måste flika in med detta också: Ett tips är att köpa ett carfax från carfax.se för att säkerställa att mätaren inte är skruvad/annat är mysko med bilen före du köper den. Jag har själv lyckats med konststycket att köpa en skruvad bil på en dag då allt gick fel från det att jag vaknade upp på morgonen.


12 Inlägg
6 augusti 2013
#38
Ingen!smile

Handledare
1 481 Inlägg
7 augusti 2013
#40
master_lars skrev:
Ang bränsleförbrukning, så räkna med en 0,7-0,8 blandad körning. Motorhaveri behöver du egentligen bara vara orolig för om bilen inte är servad enligt boken, eller om någon varit där och pillat där man inte skall pilla.

19000mil för en Saab är inte något högt miltal. 9-3 är en bra bil, men allt har med historiken att göra (som det gäller för alla beg bilar). Allt kan ändå gå sönder.

Det värsta med ng900/og9-3 är handbromsen konstruktion.

Den 9000 jag hade gick utan fel i 10 år. 9-5:an som jag bytte till gick i 4 år med alla tänkbara fel tills kamkedjan hoppade vid 15000 mil. Båda lugnt körda och välservade. Jag vet vad jag skulle välja.



Sök