Hej!
Du skall hyra ut huset, då antar jag att du bor någon annanstans och skruvar bara lite för kul skull, samt tar in lite jobb för att dryga ut hushållskassan.
Eller hur mycket verksamhet skall du ha där? 100%? Eller blir det bara på kvällar o helger?
Har det blaskats mycket med spillolja, farmartankar och dylikt på gården tidigare, kan du bli skyldig till sanering.
Och även skadeståndskyldig långt senare, även efter du eventuellt sålt fastigheten i framtiden också.
Bilverkstad. kolla upp det här med oljeavskiljare om det skall registreras som bilverkstad.
Alltså till golvbrunnen, (tvättar du bilar eller byter motorolja mycket kan miljökontoret sätta sig på tvären)
Avlopp med trekammarbrunn är helt okej, dock MÅSTE du ha en godkänd infiltrering, nya regler på alla fastigheter, hus eller sommarstugor i framtiden för dom som har eget avlopp, vissa kommuner har kommit längre med detta, det duger inte med stenkista.
Har du godkänd trekammarbrunn men behöver ny infiltrering kostar det från 50 000:- och uppåt om du låter någon med behörighet göra detta.
Se till att skriva en friskrivningklausul (stavning) på köpekontraktet om tidigare miljöansvar. Kan bli svårt att formulera detta, men ha det i åtanke.
Hade jag varit i din sits, hade jag haft kvar mitt nuvarande jobb, hyrt ut huset, städat tomten, hyrt ut uppställningsplatser för husvagn/båtar och kanske slagit upp några carportar/garage till för ythyrning.
Köpt någon liten lastare för att kunna ploga lite snö och få in en slant där, hyrt ut släpvagnar, skylift mm
Allt för att få in en liten extra slant och blir dödspolare med grannarna.
Jobbat i verkstaden kvällar och helger och sett om det går ihop sig rent ekonomiskt. Och om det finns tillräcklig med jobb. Fungerar detta så nästa steg blir väll att gå ner på halvtid på det vanliga kneget och se hur det funkar...
Äh va fan fega inte ut nu, köp fastigheten, du vet att du skulle ångra dig om några år om du inte tar chansen nu, vad har du att förlora. Går det åt pipan sälj skiten om några år och bli en vanlig svenne igen.
Lycka till!!