2185
Sök

Saab 9-5 Aero -00 Steg 1 laddar ej fullt

34 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej, postade detta tidigare på STCS men tänkte att det kan finnas kunniga här också:)
Bilen är en 9-5 Aero -00 med Speedparts steg 1.
Lämnade in den på service och bad dem undersöka svajande ladd vid gaspådrag. Han provade alla tänkbara orsaker men hittade inget, det enda mekanikern kunde tänka sig var magnetventilen eller möjligen att något med styrboxen strular.
Enl. Honom ger bilen under 200hk nu och det ska ligga 280 med steg 1med mera och 230hk original.



Efter att jag postat ovanstående fick jag tips att rycka "R" slangen ur magnetventilen och prova, det gjorde ingen skillnad. En sak som dock skett över de 2 senaste dagarna är att den nu inte laddar in på det röda alls.

Veckorna innan jag lämnade in bilen kunde turbomätaren gå upp till mitten på det röda ungefär, och man kände  hur bilen "sögs iväg" i accelerationen, sedan kunde det svaja lite och bilen "ryckte" sig fram.

Nu går den helt jämt vid acceleration, men den laddar endast in på det gula, precis till gränsen på det röda, och accelerationen & "suget" är helt borta.

Några tankar kring vad det kan vara?
Vid servicen gjordes en felsökning och inga kassa vakumslangar eller dylikt hittades.

Någon som har en blekaste?
En lekman som jag tackar ödmjukast för tips.


Dr. Mörker
211 Inlägg
2 augusti 2013
#2
Det låter konstigt precis som om det skulle vara nått strul med boxen. Prvoa att mäta laddtrycket med en extern mätare och se vad den ger.


34 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#3
Får kika på det. Verkar så fruktansvärt random att styrboxen skulle börja krångla helt plötsligt dock..


Dr. Mörker
211 Inlägg
3 augusti 2013
#4
Hm ja Det verkar lite konstigt men nått är det som inte fungerar . Tala om vad det var som var problemet kan var intressant att veta.


1 Inlägg
5 augusti 2013
#5
Har liknande problem med min 93 aero -01 som turbon är bytt på till en 19T + att motorlampan tänds ibland och felkoden lyder något i stil med "magnetventil dumpventil". Har bytt både dumpen och magnetventilen och då funkade det runt 2 veckor men sedan kom felet tillbaka sad

34 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#6
Har fått mycket tips om att dubbelkolla EVAP-Ventilerna (de blåa) så skall försöka göra det denna vecka.



Sök