Nej, moderna billacker bleknar inte så det går att se med blotta ögat, nu pratar jag om klarlackade bilar, något som alla (??) bilar är från typ mitten av 90-talet, oavsett om det är "metallic" eller "solid". "Problemet" ligger i att det finns en mängd olika tillverkare av billacker (DuPont,Standox,PPG,Sikkens,Glasurit,Spies-Hecker mfl). Alla har "egna recept" på respektive kulör, dvs säg att din bil är lackad i BMW Diamantschwarz 181, den kulören fanns i 8-9 år i typ 6-7 olika nyanser, men alla hette "Diamantsvart". Får man en skada o lämnar då tex till någon som lackar med Glasurit så har de (om jag minns rätt) SEX olika varianter av den kulören, medan en annan lacktillverkare kanske bara har 2-3! Så för att få BÄSTA resultat skall man försöka luska ut vilket fabrikat bilen rimligtvis är lackad med, o sedan lämna till en lackerare som jobbar med det fabrikatet. Så det GÅR att få EXAKT rätt nyans, men då behöver man kanske byta lackerare till någon som lackar med ett annat fabrikat, där i ligger hemligheten. Då mina bilar är omlackerade så har jag noterat med vilket lackfabrikat de är omlackerade så jag vid en eventuell framtida skada sannolikt slipper nyansskillnader, skriver SANNOLIKT av den enkla anledningen att även tillverkarna av lack köper pigmenten från "någon" i regel, o det kan vara som så att man ändrar på pigmenten eller ersätter med nyutvecklade pigment...Så det allra säkraste vid omlack av en bil är att be lackerararen blanda 2 liter extra som man lägger undan till den dag olyckan är framme...Men kontentan är att det går att få exakt rätt nyans, men det kan vara som så att just den valda lackeraren inte klarar det pga att det lackfabrikat han använder inte har "bättre recept" än så...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure