3175
Sök

Vilka krav kan man ställa vid omlackering? (blev olika nyanser)

517 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej,

Köpte en ny Golf nyligen. Noterade vid köpet att det fanns lite nyansskillnad mellan vänster framskärm och vänster dörr. Ägaren berättade att han hade precis hämtat bilen från lackeraren pga det hade börjat kolla lite rost vid hjulhuset. I starkt solljus syns nyansskillnaderna ganska tydligt och tidigare ägare hade inte sett det när han hämtade ut bilen. Så nu har jag två frågor:

1. Kan jag som ny bilägare begära omlackering?

2. Om det varit jag som beställt omlackeringen, kan man kräva att de gör om det med ny färg även om lackeringsfirman skulle säga "vi använde rätt färgkod"?

Tack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-a55e5ffd30632a9dd859662865ab3089.jpg

/Martin

/Martin - Wolfsburg GTI

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
4 augusti 2013
#2
MawE skrev:
Hej,

Köpte en ny Golf nyligen. Noterade vid köpet att det fanns lite nyansskillnad mellan vänster framskärm och vänster dörr. Ägaren berättade att han hade precis hämtat bilen från lackeraren pga det hade börjat kolla lite rost vid hjulhuset. I starkt solljus syns nyansskillnaderna ganska tydligt och tidigare ägare hade inte sett det när han hämtade ut bilen. Så nu har jag två frågor:

1. Kan jag som ny bilägare begära omlackering?

2. Om det varit jag som beställt omlackeringen, kan man kräva att de gör om det med ny färg även om lackeringsfirman skulle säga "vi använde rätt färgkod"?

Tack!

http://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-a55e5ffd30632a9dd859662865ab3089.jpg

/Martin

1. Nej
2. Tror nog jag säger nej där också. Tänk på att färgen bleknar med åren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

119 Inlägg
4 augusti 2013
#3
Privat eller företag du köpt bilen av?

517 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#4
Köpte den privat.

Borde man inte kunna ställa några krav på att gammal lack och ny lack ska vara något så när lika?

Den är nyligen vaxad så färgen borde inte vara speciellt blek hmm

/Martin - Wolfsburg GTI

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
4 augusti 2013
#5
MawE skrev:
Köpte den privat.

Borde man inte kunna ställa några krav på att gammal lack och ny lack ska vara något så när lika?

Den är nyligen vaxad så färgen borde inte vara speciellt blek hmm

Färger bleknar ändå.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Team Breehäng
1 623 Inlägg
4 augusti 2013
#6
Kanske skulle bli bättre om man polerar det som inte är omlackerat med grovrubbing -> finrubbing och sen vaxar igen, gjorde det på mina bakskärmar efter att ha bytt baklucka och ser mycket bättre ut än innan, inte alls stor nyansskillnad nu smile

R1 3 &#12484;
&#9492;&#9532;&#9508;
2 4

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 augusti 2013
#7
Satt och läste ett tag innan jag fick ihop det. Bilen är ju inte ny? Det är en gammal bil.

Tyvärr som de tidigare varit inne på så bleknar färgen med tiden, alltså blir det en annan svag ton på en eventuellt omlackerad detalj.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

517 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#8
Ja kanske vore en ide att lämna in den för specialvaxning av vissa områden så att nyansskillnaderna jämnas ut. Ska höra mig runt med lite olika firmor om möjligheterna!

Tack!

/Martin - Wolfsburg GTI

119 Inlägg
4 augusti 2013
#9
Har du köpt den privat kan du inte kräva något av säljaren! du har ju själv "godkänt" bilen när du köpte den

517 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#10
Tanken var inte att kräva något av säljaren, utan från lackeringsfirman!

/Martin - Wolfsburg GTI

450 Inlägg
4 augusti 2013
#11
MawE skrev:
Köpte den privat.

Borde man inte kunna ställa några krav på att gammal lack och ny lack ska vara något så när lika?

Den är nyligen vaxad så färgen borde inte vara speciellt blek hmm

lackeraren lackerar väl efter färgkod. därav nyans skilland då de är gammal lack och ny lack. men en duktig lackerare löser väl sånt utav att man ska behöva tänka på det.
Senast redigerat av Henrik-N (4 augusti 2013)

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 augusti 2013
#12
Nej, moderna billacker bleknar inte så det går att se med blotta ögat, nu pratar jag om klarlackade bilar, något som alla (??) bilar är från typ mitten av 90-talet, oavsett om det är "metallic" eller "solid". "Problemet" ligger i att det finns en mängd olika tillverkare av billacker (DuPont,Standox,PPG,Sikkens,Glasurit,Spies-Hecker mfl). Alla har "egna recept" på respektive kulör, dvs säg att din bil är lackad i BMW Diamantschwarz 181, den kulören fanns i 8-9 år i typ 6-7 olika nyanser, men alla hette "Diamantsvart". Får man en skada o lämnar då tex till någon som lackar med Glasurit så har de (om jag minns rätt) SEX olika varianter av den kulören, medan en annan lacktillverkare kanske bara har 2-3! Så för att få BÄSTA resultat skall man försöka luska ut vilket fabrikat bilen rimligtvis är lackad med, o sedan lämna till en lackerare som jobbar med det fabrikatet. Så det GÅR att få EXAKT rätt nyans, men då behöver man kanske byta lackerare till någon som lackar med ett annat fabrikat, där i ligger hemligheten. Då mina bilar är omlackerade så har jag noterat med vilket lackfabrikat de är omlackerade så jag vid en eventuell framtida skada sannolikt slipper nyansskillnader, skriver SANNOLIKT av den enkla anledningen att även tillverkarna av lack köper pigmenten från "någon" i regel, o det kan vara som så att man ändrar på pigmenten eller ersätter med nyutvecklade pigment...Så det allra säkraste vid omlack av en bil är att be lackerararen blanda 2 liter extra som man lägger undan till den dag olyckan är framme...Men kontentan är att det går att få exakt rätt nyans, men det kan vara som så att just den valda lackeraren inte klarar det pga att det lackfabrikat han använder inte har "bättre recept" än så...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Dieselgypsy
538 Inlägg
4 augusti 2013
#13
Som djävul som låtit omlackera delar av alla VW-bilar jag har ägt så kan jag säga följande:

-Lackerare är "bekväma" personer som bara gör det minsta möjliga. Nyansskillnader skylls ALLTID på ålder. Inte pga lathet.  Så där får du inget gehör.

-För att få bästa resultat får man därför ALLTID strippa och förbereda området som ska lackeras själv(dvs: tvätta, ta bort saker osv som du vet att lackeraren endast kommer att maskera). Rostlagning osv kan du låta lackeraren göra.

-För att minska nyansproblem: Begär ALLTID en utsprutning på intillliggande karossdelar. Detta gör att det kommer en relativt osynlig övergång till gamla lacken.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 augusti 2013
#14
Dorkster: Att "dimma ut lacken" är lathet! Justera kulören så den stämmer istället! Om inte så får lackeraren handla lack av ett annat fabrikat. I regel brukar Glasurit stämma bra med originallacken på BMW från typ 1990 fram till tidigt 2000-tal...
Sen skall man komma ihåg, även om man hittar EXAKT rätt nyans så kan det se ut som det är en "annan nyans" i vissa ljus/vinklar, det beror på hur pigmenten (lacken!) är lagd, dvs lackerarens skicklighet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

517 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#15
dawwe skrev:
Nej, moderna billacker bleknar inte så det går att se med blotta ögat, nu pratar jag om klarlackade bilar, något som alla (??) bilar är från typ mitten av 90-talet, oavsett om det är "metallic" eller "solid". "Problemet" ligger i att det finns en mängd olika tillverkare av billacker (DuPont,Standox,PPG,Sikkens,Glasurit,Spies-Hecker mfl). Alla har "egna recept" på respektive kulör, dvs säg att din bil är lackad i BMW Diamantschwarz 181, den kulören fanns i 8-9 år i typ 6-7 olika nyanser, men alla hette "Diamantsvart". Får man en skada o lämnar då tex till någon som lackar med Glasurit så har de (om jag minns rätt) SEX olika varianter av den kulören, medan en annan lacktillverkare kanske bara har 2-3! Så för att få BÄSTA resultat skall man försöka luska ut vilket fabrikat bilen rimligtvis är lackad med, o sedan lämna till en lackerare som jobbar med det fabrikatet. Så det GÅR att få EXAKT rätt nyans, men då behöver man kanske byta lackerare till någon som lackar med ett annat fabrikat, där i ligger hemligheten. Då mina bilar är omlackerade så har jag noterat med vilket lackfabrikat de är omlackerade så jag vid en eventuell framtida skada sannolikt slipper nyansskillnader, skriver SANNOLIKT av den enkla anledningen att även tillverkarna av lack köper pigmenten från "någon" i regel, o det kan vara som så att man ändrar på pigmenten eller ersätter med nyutvecklade pigment...Så det allra säkraste vid omlack av en bil är att be lackerararen blanda 2 liter extra som man lägger undan till den dag olyckan är framme...Men kontentan är att det går att få exakt rätt nyans, men det kan vara som så att just den valda lackeraren inte klarar det pga att det lackfabrikat han använder inte har "bättre recept" än så...

Hade någon teori om att det kunde vara så. Bäst hade varit att ta reda på vilket fabrikat av färg originallacken var av. Ska prata med lackeringsfirman och höra vad de gör för att säkerställa lacken.

/Martin - Wolfsburg GTI

Dieselgypsy
538 Inlägg
4 augusti 2013
#16
dawwe: Det må vara lathet, men som du säkert vet finns det 100-tals olika anledningar varför en kulör inte kan stämma. Det kan vara pga kvantiteten som blandas, hur man håller pistolen, vilken grundfärg som används,  osv..

För att göra det bekvämt är det enklast att göra en utsprutning och se glad ut smile Man kommer själv knappt att en sak (i detta fall framskärmen) är omlackerad.

Kalla det lathet, men efter ha haft bilar med mardrömslacker (som inte ville stämma in med vilken lack man än använde (gjorde 4 försök med kulörer från PPG som glasürit), så funkade det endast efter en utsprutning. Resultatet var att det tog nästan 2 veckor och 4 försök att lackera om 1 dörr! Utsprutning syns knappt, och minimerar synliga nyansövergångar, samt gör att du slipper låta dom göra om jobbet flera gånger.

Av den anledningen väljer jag alltid att lackerarna ska göra en utsprutning på intillliggande karossdelar.

Förövrigt är t.ex. min 850 lackerad i Glasurits lösningsbaserade lack (volvo var på den tiden väldigt vänlig och skrev alltid vilken lackleverantör det var på just den bilen, och vilken typ av lack som användes). Jag har testat få en likadan nyans av min lokala glasuritblandare, men han lyckas inte sad Nu är det ju tyvärr bara vattenbaserad lack sad Det kan bero på den beställda kvantiten, men det kan också vara att det skiljer sig pga att originallacksorten inte längre tillverkas i Europa.
Senast redigerat av TheDeadDorkster (4 augusti 2013)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 augusti 2013
#17
Dorkster: Då får man testa med Spies-Hecker och Standox med, stora leverantörer till "tyska bilar". I mina ögon är "dimmning" en nödlösning, INGET som hör hemma på mina bilar, punkt big_smile .
Senast redigerat av dawwe (4 augusti 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Dieselgypsy
538 Inlägg
4 augusti 2013
#18
la till lite i mitt sista inlägg, som är lite halvt intressant wink  Sen är en utsprutning en bra metod att skapa motivation att man lackerar mer av bilen vid ett senare tillfälle smile

VW är ju förövrigt rolig, eftersom dom inte anger vilken leverantör dom använder. Det kan ju även skilja sig på 2 bilar med samma lackkod som lämnade fabriken samma dag. VW köper ju in lack till dagspris. Den som är billigast och kan leverera vid rätt tid, är den som får leverera just den lacken som sprutas på bilen som planeras att sprutas en viss dag.
Senast redigerat av TheDeadDorkster (4 augusti 2013)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 augusti 2013
#19
Dorkster: Det är inte säkert att pigmenten som användes i lösningsmedelsbaserade lack var/är identiska med de som används i vattenbaserad, eller rättare sagt jag är rätt säker att det är olika pigment. Sen skall man komma ihåg, för att få exakt rätt nyans gäller det ju att man har en väl-kalibrerad våg o väger upp exakt...Som sagt det går att få EXAKT (för ögat osynlig nyansskillnad!) rätt nyans, men det är en massa jobb, något som inte hinns med så att säg, så de flesta kör på med "standard" varianten o håller tummarna. Sedan finns det mer seriösa som provsprutar de olika varianterna, jämför dels genom att hålla plåtarna mot bilens oskadade lackering men kollar även med spektrometern...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 augusti 2013
#20
Dorkster: Kan stämma det där med "dagspris" men i regel har de ett "fåtal" (3-5??) godkända OEM leverantörer, vem som helst får inte leverera, kan inte tänka mig att det är så, inte ens hos VW...
Finns exempel på en viss BMW lack där pigment-tillverkaren helt enkelt "gjorde om pigmenten" o den nya pigmenten var inte alls likadana, så det finns minst en BMW kulör som kommer bli knepig värre att få till exakt...Men i det fallet beror ju på pigmentleverantörens "utveckling"...Jippie!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök