3794
Sök

Volvo 760GLE -87 tdic "Hjördis" renovering.

Bilen införskaffades den 15/07-2013 för att motorn skulle sättas i min 740 -90 men jag blev mer och mer fäst vid henne allt eftersom så planerna ändrades och jag bestämde mig för att ge henne en andra chans i livet. Den var inte... Visa mer

Scania v8. Din dröm, min verklighet.
126 152 Visningar
Uppdaterades senast 1 oktober 2014
461 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Nää jag hittade en m90 d24 låda med allt som man behövde till den till ett bra pris som jag blev riktigt sugen på så jag försökte sälja usa fronten för att få råd med den men så sålde fanskapet lådan till någon annan.. sad Jag hade dessutom sagt att jag skulle ha den.. Menmen, jag och farsan ska hämta hem en 745 turbodiesel efter jul/nyår som ska få offra sin låda. En m46 od. Så Usa fronten blir kvar tills vidare smile

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan

405 Inlägg
7 december 2013
ok då vet jag , ska du ha kvar usa fronten ? big_smile

604 Inlägg
7 december 2013
Ha kvar usa fronten :-)

Dont fake it, flake it!
153 Inlägg
7 december 2013
Om du ska byta till manuell kan du ju sälja låda och automatgrejerna till mig smile

461 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Japp fronten blir kvar smile
Volvo_custom: Får fundera på det smile

Mvh Jonathan

604 Inlägg
7 december 2013
Bra de jonte :-)

528 Inlägg
7 december 2013
släng äckel automaten åt skogen late mans saker vet du =P

Outlaw
178 Inlägg
9 december 2013
Scania-Jonte skrev:
Nää jag hittade en m90 d24 låda med allt som man behövde till den till ett bra pris som jag blev riktigt sugen på så jag försökte sälja usa fronten för att få råd med den men så sålde fanskapet lådan till någon annan.. sad Jag hade dessutom sagt att jag skulle ha den.. Menmen, jag och farsan ska hämta hem en 745 turbodiesel efter jul/nyår som ska få offra sin låda. En m46 od. Så Usa fronten blir kvar tills vidare smile

Sen kan du kränga iväg d24an till nåon äcklig epafjant för en bra peng.

Diesel, pilsner & hemkört

461 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
Noisehero skrev:
Scania-Jonte skrev:

Sen kan du kränga iväg d24an till nåon äcklig epafjant för en bra peng.

Japp det blir nog så tyvärr.. Farsan som köper bilen och jag tar v-lådan och kanske lite andra grejer. Får se vad som finns på/i den smile

Mvh Jonathan

461 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
Får väl ta en uppdatering.
Monterade av hela fronten idag och kastade skärmarna i skrotbingen. huven kommer hamna där också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194446/194446-6be0fbaff953e0b469fa8f04edb63393.jpg
Tog även bort AC kylet då det är trasigt.. Hoppas det sitter AC på 745:an. Om inte så om någon har så hojta. Behöver även röret som ska sitta i anslutningen nere till vänster då det gick av när jag tog loss det.
Är upp och ner på på bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194446/194446-8feae05643e658b8037906148b90f73e.jpg
Sen så snodde jag en pall och ett par pallkragar av farsan till att lägga all skit i som låg i baksätet på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194446/194446-c1994ab6cd3f2c5bf49369d7f8f533c2.jpg
Fick dock inte va tomt så värst länge.. Han smet in och la sig när jag vände ryggen till smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194446/194446-426cab0bfeca57dc1a6f1fe58b82e57f.jpg

100 följare nu förresten.

Mvh Jonathan

514 Inlägg
12 december 2013
trognare kamrat kan man inte ha.

461 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
volvochefen skrev:
trognare kamrat kan man inte ha.

Nä det kan man inte tongue

Kommentera nu vafan! big_smile

Blir f.ö en motortvätt till helgen.

Mvh Jonathan

10 164 Inlägg
16 december 2013
Är bara och jobba på så kommer det nog den bli bra tillslut. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

461 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
Djo: Jajjamen smile

Någon som vet om man måste balansera om motorn när man byter till manuell? En klasskompis sa det så jag är lite kluven

Mvh Jonathan

10 164 Inlägg
16 december 2013
Scania-Jonte skrev:

Någon som vet om man måste balansera om motorn när man byter till manuell? En klasskompis sa det så jag är lite kluven

Hur menar du med balansera om (kanske d24orna är special på någe vis) men förstår inte vad du skulle balansera för att byta till manuell annars.

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

461 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
Djo skrev:
Scania-Jonte skrev:

Hur menar du med balansera om (kanske d24orna är special på någe vis) men förstår inte vad du skulle balansera för att byta till manuell annars.

Det är just det jag inte vet. Men han påstod att man var tvungen att balansera om den. Så lite tips om detta vore inte fel smile

Mvh Jonathan

10 164 Inlägg
16 december 2013
Scania-Jonte skrev:
Djo skrev:
Scania-Jonte skrev:

Det är just det jag inte vet. Men han påstod att man var tvungen att balansera om den. Så lite tips om detta vore inte fel smile

hm Ja jag kan bara svara på frågan generellt och då behöver man icke balansera om något. Skulle förvåna mig faktiskt om man skulle behöva balansera om hela motorn (d24an) bara för ett växellåds byte.

461 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
Djo skrev:
Scania-Jonte skrev:
Djo skrev:

hm Ja jag kan bara svara på frågan generellt och då behöver man icke balansera om något. Skulle förvåna mig faktiskt om man skulle behöva balansera om hela motorn (d24an) bara för ett växellåds byte.

Mjo men enligt honom så var den balanserad för automatare och att motorer med manuell låda är balanserade på annat sätt.

Mvh Jonathan

Varvstopparn
460 Inlägg
16 december 2013
Scania-Jonte skrev:
Djo skrev:
Scania-Jonte skrev:

Mjo men enligt honom så var den balanserad för automatare och att motorer med manuell låda är balanserade på annat sätt.

Enkelt svar är nej det behövs inte balanseras om. smile

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

461 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
kyngas skrev:
Scania-Jonte skrev:
Djo skrev:

Enkelt svar är nej det behövs inte balanseras om. smile

Är du säker på detta? Vill vara på den säkra sidan nämligen smile

Mvh Jonathan

Sök