Hej!
Som rubriken föreslår så är detta bilarna jag i två veckors tid provkört och läst in mig på framför andra.
Jag har testat både -12 och -13, framförallt eftersom både Audi och BMW fick en facelift precis. Detta har dragit ner priserna på både A3 och BMW 118d ännu mer då -12orna var de sista som rullade ut i 'gamla' utförandet. Bilfrima-bil ca 185k för en A3a som rullat ett par tusen, och liknande för 118d. Givetvis finns det prutmån här och Blocket att vända sig till dessutom.
Det var jämt länge, men Audin har vunnit mitt hjärta och därför lutar det nu åt en A3 2.0TDI Sportback. Golfen upplevde jag trött för mina ändamål, annars väldigt fin och gedigen, men de andra tyskarna var skönare att sitta i och hade piggare motor dessutom. En no-brainer med +40-50hk visserligen, men ändå.
Mitt dilemma: Den nya Audin har 10hk mer och ett snyggare utförande i mitt tyckte. Effekten märktes, även om den var försumbar i jämförelsen med -12an. Det som gör mig tveksam till att köpa en -12a nu för *betydligt* lägre pris än en -13 är att jag är osäker på hur prisraset kommer att se ut på -13. Det skulle kännas ytterst jobbigt om den kröp ner till 200k eller mindre om bara ett halvår, och så sitter jag med gamla utförandet (som, vad jag förstått, hängt med sedan minst -05, med smärre justeringar). Vad tror och tycker ni?
Jag har en budget på upp till max 200k, där är det rödmarkering. Helst hade jag hittat en bil för 170-180k, före prutning. Jag är ute efter en femdörrars med utstrustningspaket över basutförande (proline, m-sport etc). Det skall vara en bil i golfklassen, även om min budget tillåter många val, då det till nästan 90% är framsätet som kommer nyttjas, samt lastutrymmet. Jag vill också ha möjligheten att kunna montera en dragkrok för bla båt, och behöver därför en vridstark motor. Jag bryr mig inte nämnvärt om ifall den är begagnad eller helt ny, men den skall helst inte vara över 2 år gammal och ha rullat över 4000 mil.
Flera beg. bilar som säljs av firmor är f.d leasingbilar. Något särskilt att tänka på där, eller kan det tom vara en "garant" för att de åtminstone servats korrekt? Jag är alltid tveksam när nya bilar körts av personer som själv inte har något ägandeintresse i dem.
Bilarna jag alltså vägt mellan är Audin, BMW 118d och Golf TDI 1,5/105hk. Alla i antingen -12 eller -13års utförande. Givet är att jag vill ha en bränslesnål bil med rejält drag, utan racingprofil.
Ni som t ex köpt nyare A3or själva, vad är era erfarenheter av bilen och i vilka tankar gick ni när ni slutligen kom fram till ert val? Vilka golfklassare tyckte ni var värdiga utmanare?
Tack så hemskt mycket på förhand!
Som rubriken föreslår så är detta bilarna jag i två veckors tid provkört och läst in mig på framför andra.
Jag har testat både -12 och -13, framförallt eftersom både Audi och BMW fick en facelift precis. Detta har dragit ner priserna på både A3 och BMW 118d ännu mer då -12orna var de sista som rullade ut i 'gamla' utförandet. Bilfrima-bil ca 185k för en A3a som rullat ett par tusen, och liknande för 118d. Givetvis finns det prutmån här och Blocket att vända sig till dessutom.
Det var jämt länge, men Audin har vunnit mitt hjärta och därför lutar det nu åt en A3 2.0TDI Sportback. Golfen upplevde jag trött för mina ändamål, annars väldigt fin och gedigen, men de andra tyskarna var skönare att sitta i och hade piggare motor dessutom. En no-brainer med +40-50hk visserligen, men ändå.
Mitt dilemma: Den nya Audin har 10hk mer och ett snyggare utförande i mitt tyckte. Effekten märktes, även om den var försumbar i jämförelsen med -12an. Det som gör mig tveksam till att köpa en -12a nu för *betydligt* lägre pris än en -13 är att jag är osäker på hur prisraset kommer att se ut på -13. Det skulle kännas ytterst jobbigt om den kröp ner till 200k eller mindre om bara ett halvår, och så sitter jag med gamla utförandet (som, vad jag förstått, hängt med sedan minst -05, med smärre justeringar). Vad tror och tycker ni?
Jag har en budget på upp till max 200k, där är det rödmarkering. Helst hade jag hittat en bil för 170-180k, före prutning. Jag är ute efter en femdörrars med utstrustningspaket över basutförande (proline, m-sport etc). Det skall vara en bil i golfklassen, även om min budget tillåter många val, då det till nästan 90% är framsätet som kommer nyttjas, samt lastutrymmet. Jag vill också ha möjligheten att kunna montera en dragkrok för bla båt, och behöver därför en vridstark motor. Jag bryr mig inte nämnvärt om ifall den är begagnad eller helt ny, men den skall helst inte vara över 2 år gammal och ha rullat över 4000 mil.
Flera beg. bilar som säljs av firmor är f.d leasingbilar. Något särskilt att tänka på där, eller kan det tom vara en "garant" för att de åtminstone servats korrekt? Jag är alltid tveksam när nya bilar körts av personer som själv inte har något ägandeintresse i dem.
Bilarna jag alltså vägt mellan är Audin, BMW 118d och Golf TDI 1,5/105hk. Alla i antingen -12 eller -13års utförande. Givet är att jag vill ha en bränslesnål bil med rejält drag, utan racingprofil.
Ni som t ex köpt nyare A3or själva, vad är era erfarenheter av bilen och i vilka tankar gick ni när ni slutligen kom fram till ert val? Vilka golfklassare tyckte ni var värdiga utmanare?
Tack så hemskt mycket på förhand!
0
0
0
0