2888
Sök

Audi startar ej efter svajjig tomgång

94 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#1
Audi 1,9tdi -96 90hk

Körde hem från Stockholm i veckan och medans jag körde kunde jag konstatera att något var fel då jag kom upp i 140ca på 5an så ströp bilen sig å vägrade accelerera, höll jag däremot halvgas så kunde den accelerera lite, blev så på andra.växlar också, ibland funkade den bra ibland inte, dagen efter jag kom hem funkade den klockrent, startar alltid på första försöket,efter ca 1h körning stängde jag av bilen,  efter kanske 1-2h skulle jag starta den igen, hoppade igång som vanligt men låg på en väldigt lågt varvtal på tillgången åsvajjade mycket oroligt, sedan dog den å startar inte nu, har ca 20l i den så är inte soppatorsk, kollade filtret å dieseln såg fin ut, tömde den å kollade efter skit å blåste osv å satte tbx, dock va det knappt diesel o filtret efter senare försök, men hur kollar jag enklast om det är tätt i ledningarna?

Finns de en avtappningsplugg i  tanken någerst?
Kollat slangarna som går till filtret å gick blåsa i någon utav dom, i någon kändes det som de va pall, men vet inte hur.de.ska vara... Snabb hjälp uppskattas!! Tips på andra saker välkomnas.

18 Inlägg
6 augusti 2013
#2
Det kan eventuellt också vara dieselpumpen som har sett sina bästa dagar. Om du lossar lite på en spridare och kör runt motorn några varv kommer det diesel då?

18 Inlägg
6 augusti 2013
#3
En skiss över tanken. Nr 11 verkar vara en plugg av något slag. På min tror jag det sitter en lucka som man kan ta bort under mattan i skuffen och då komma åt tanken ovanifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144572/144572-b2760f741bfecc6e60b9a99b9a745bf4.jpg

94 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#4
Ska kika på det du skrivit! Kan,pumpreläet va trasigt?

Finns de något "filter" i tanken?

18 Inlägg
6 augusti 2013
#5
Vet inte exakt hur pumpen fungerar men den drivs iallafall mekaniskt och är en Bosch vp37 pump.

Det enda filter som jag har kännedom om är det som sitter under huven innan pumpen.

94 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#6
Okey, men om man drar ur slangarna vid filtret ska det pumpa där också? Eller är spridarna fösta hållplatsen?
Ska man kunna blåsa etc.i slangarna?

18 Inlägg
6 augusti 2013
#7
Jag skulle nog låssa lite på spridarna bara något varv och se om det skvätter lite runt rören.

18 Inlägg
6 augusti 2013
#8
Du kan ju prova att koppla ur luftmassemätaren också. Kan ju trots allt vara den som jävlas

94 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#9
Hade ej verktyg som passade till Spridaren men kollade i tanken å tankarmaturen va full av skit som va liknande med den dieselndunken jag tankade ifråns botten, rensade lite men gick ej igång efter. Ska kika mer imorgon på spridare, pumpen funkade (tack å lov) ,kan de vara så att de fastnat i slangarna? Om man ska.pröva nå lösningsmedel kanske, bara så jag fattar rätt så sugs dieseln upp i armaturen? Va som en kopp längst ner med filter å en slang till toppen sen en slang från en nippel ut under bilen.

18 Inlägg
7 augusti 2013
#10
Jo, dieseln sugs upp. Det är väl troligt att det är nå skit som sitter i ledningarna man skulle kunna skicka in en wire eller något som passar i slangarna och se om det är tätt. Såg att du tömt filtret? Dom brukar inte gilla när det är tomt så om du skulle prova ta lös det igen och fylla det med diesel och sätta tillbaka brukar det kunna gå. Annars kan man ta tryckluft i påfyllningshålet och täta runt med trasor och föröka tvinga fram diesel. Men försök att lossa lite på spridarna.

94 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#11
Ska kika på det, annars kan du få hjälpa wink

18 Inlägg
7 augusti 2013
#12
Jo, jag har torsdag och fredag fri till 15:00 ungefär! tongue

94 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#13
Vilken av spridarna är sista? Mot fronten eller baken?
Kommer int ett skit när jag sliter ut Alla jävla slangar som finns å försöker starta den

18 Inlägg
7 augusti 2013
#14
Jag tycker att det ska vara den närmast baken på bilen. Tror även att det står så i haynes manualen.
En sak som iof är bra är att det är säkert att den inte får bränsle iallafall. Men det är ju en klen tröst..

94 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#15
Okejokej tänkte om de är luft o systemet...

Jasi ny pump har jag fan inte lust att köpa, 4000 för en på bildelsbasen.....

Får hoppas att de är täppt slangar eller luftläckage elle nå..

Läste att plastventilen på filtret, om den spruckit kan den bli svårstartad etc, ska se över slangarna också då de flesta e lite spruckna osv..

18 Inlägg
7 augusti 2013
#16
Jo, tror att det är en kombination av dessa två problem. Efter som du har haft lös bränslefiltret blir det ofta luft i systemet. Kan eventuellt finnas kvar nått i någon slang eller rör.

Läste också om det tror det var på dieselclubsweden eller nordic audi. Kan vara värt att kolla där. En ny pump är nog inget man vill skaffa.. Dessutom brukar de ha gått runt 25-30 tusen mil. hmm

94 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
#17
Kollat en jädra mycket idag å nästan 100 att pumpen e trasig... Testade skriva bort skruven där dieseln kommer in i pumpen från filtret å prövade starta men sög ingenting där... Dock låter dn...hmm/ så blir nog kika på nå begagnad ...

94 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#18
Visst borde det suga från,pump om den funkar? Skruvade upp å kikade men allt såg,bra ut så.... Hur svårt är de att byta pump?

18 Inlägg
11 augusti 2013
#19
Låter nog klokt att prova å byta pump då..
Det är rätt bökigt. Man måste ju bort med kamremmen och sen ska man ställa in pumpen efter nån klocka. Har aldrig bytt pumpen själv då jag lämnade in bilen för det.

94 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#20
Sög ju... Funderar på köpa en motor å byta allt ist...


Sök