3320
Sök

Brummande ljud i baslådan samt tomgångsljud ur baslådan, volvo 945

3 Inlägg
11 augusti 2013
Ska man byta stereo kanske eller går de ha så i längden?

5 131 Inlägg
11 augusti 2013
podliver skrev:
Det fett skumma är att jag testa med 2 olika stereos, med samma resultat!? hmm
Testade idag att koppla in slutsteg och baslåda i en volvo s60 med samma jäkla oljud där med!

Alltså så måste det nästan vara slutsteget det är fel på, ska göra lite mer efterforskningar innan jag är helt säker på vad fel källan är smile

Mvh

Vet inte om det är så men du kanske lyckats bränt någon form av jord i steget när du tog ur jordkabeln med steget igång. prova att sätt en kabel mellan chassit på steget och yttre delen av signalkabeln samtidigt som du har kontakten i steget smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

15 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
Okej, detta var oväntat men har nu tagit reda på att det var själva steget jag hade det var fel på smile

Underbartskönt att veta att det inte är något sjukt invecklat inuti bilen som var orsaken som framöver skulle strypt alla ljud planer wink

Tack för hjälpen ändå!

Mvh

47 Inlägg
13 augusti 2013
Skönt att felet är löst. Tråkigt att behöva köpa nytt steg. Lycka till med bygget! smile

Mvh/Henrik

15 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
EvilKalle skrev:
Skönt att felet är löst. Tråkigt att behöva köpa nytt steg. Lycka till med bygget! smile

Aa, rätt underbart faktiskt, visst steget var inte det dyraste som fanns och planerade att behöva byta steg inom en snar framtid faktiskt smile
Skönare att bara byta steg istället för att behöva riva hela bilen för att sedan klia sig i huvudet efter problemet,
tackar tackar!

Mvh

109 Inlägg
17 augusti 2013
Jag har samma problem fast det funkar bra när jag kopplar lågnivån direkt på mobilen.

165 Inlägg
17 augusti 2013
Samma med, den följer ganska exakt varvtalet på motorn, den dunkar i takt med alla reläer, ac och allting annat som har någonting med ström att göra, och hastighetsmätaren ligger alltid på 40 Km/h.

Jag har bytt allting förutom baslåda...

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!

15 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
hmm, fett konstigt...

Mitt löste sig när jag bytte steg, nu har jag ett DLS Xm10 som funkar hur bra som helst utan några störningar :9

Men har ni testat signaljorden i stereon? Ofta förekommande fel som känns igen med de olika felen ny skriver ovan smile

Hoppas det löser sig för er!

Mvh

109 Inlägg
19 augusti 2013
Vad är signaljorden i stereon då? Funkar iallafall när man använder en annan stereo.

15 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
Flangstrom skrev:
Vad är signaljorden i stereon då? Funkar iallafall när man använder en annan stereo.

Då är det signal jorden som är paj förmodligen,

signaljorden är den delen i rca(lågnivåkabeln) som är minus(jord) och ibland kan själva jordningen i stereon pajja och jordar då inte korrekt i lågnivåkabeln, alltså uppstår ett konstigt ljud sad

Man kan testa detta genom att ta en slumpmässig kabel och ta ena änden mot ytterhöljet på lågnivå kabeln och den andra änden i stereo höljet, om det brummande ljudet upphör då så är tyvärr signaljorden i stereon sönder.

Hoppas förklaringen var förståelig!

Lycka till!

Mvh

403 Inlägg
19 augusti 2013
podliver skrev:
Flangstrom skrev:

Då är det signal jorden som är paj förmodligen,

signaljorden är den delen i rca(lågnivåkabeln) som är minus(jord) och ibland kan själva jordningen i stereon pajja och jordar då inte korrekt i lågnivåkabeln, alltså uppstår ett konstigt ljud sad

Man kan testa detta genom att ta en slumpmässig kabel och ta ena änden mot ytterhöljet på lågnivå kabeln och den andra änden i stereo höljet, om det brummande ljudet upphör då så är tyvärr signaljorden i stereon sönder.

Hoppas förklaringen var förståelig!

Lycka till!

Mvh

Man kan ful laga detta som podliver säger, löda kabel på valfri rca-utgång och skruva fast kabeln i chassi på stereon med hjälp av en kabelsko.

Men hitta felet till varför signaljorden brändes. Vanligast är väl dålig jord till steget eller kortslutning.

72 Inlägg
2 september 2013
hur löser man detta problemet smidigast (ordentligt) har nämligen samma problem. men eran lösning med kabelstumen gick bra.

165 Inlägg
2 september 2013
Tagebro skrev:
hur löser man detta problemet smidigast (ordentligt) har nämligen samma problem. men eran lösning med kabelstumen gick bra.

Byta stereo, annars så får du nog öppna upp och löda, men det vet jag ingenting om.

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!

72 Inlägg
3 september 2013
ok har öppnat den och det ser bra ut och det sitter fast hmm

En såndär Multitasker
152 Inlägg
3 september 2013
kontrollmät bara från RCA jorden till jorden i sterion ?

delar båda RCA samma jord på tal  om det ?

det går la leta fram löd posioterna i sterion

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

Sök