3775
Sök

Kylarvattnet försvinner volvo 945 ltt.98

OUTLAW1
9 augusti 2013
Trådstartare
kärringens 945:a dricker kylarvätska.
termostathuset läckte lite så jag bytte termostat o packning där vilket var behövligt.
hittar inga andra läckor.
inga pölar under bilen.
inga rinningar på kylet heller.
allt ser fint ut.
ingen vit/blå el svart rök.
nya stift o tänddelar.
bytt slangarna vid oljefiltret.

MEN om jag kör bilen genomvarm  och sedan ställer den över natten så går den på 3 cylindrar på morgonen i ca 1 minut inann den går som den skall igen.

Om man kör den genomvarm och sedan släpper ut trycket i expansionskärlet så startar den kanonbra på morgonen.

Kan det vara så att topplockspackningen är kass och att det läcker in vatten i en cylinder när systemet är trycksatt?
Den dricker kanske 1 liter på ca 30 mil..

Vill inte riva toppen i onödan om man säger som så..
Senast redigerat av OUTLAW1 (9 augusti 2013)

498 Inlägg
9 augusti 2013
Inte fuktigt på mattorna framför förar och passagerarsätet?
Testa annars trycksätt kylsystemet för att hitta läckage.
Kan vara topplockspackningen eller en spricka i toppen.
Sprickorna i toppen kan vara svåra att upptäcka bara så du vet.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

OUTLAW1
9 augusti 2013
Trådstartare
Nej torra golvmattor glömde jag lägga till..
Blir tokig på detta.

89 Inlägg
9 augusti 2013
Kolla upp slagarna från motorn som går via torpedvägen in mot värme elementet. ett av dessa 2 hade en spricka i veket så varje gång jag gasade så öppnades sprickan och vattnet rann ur..

70 Inlägg
10 augusti 2013
Har haft en 940 med exakt liknande felbeskrivning, visade sig tillslut att orsaken var topplockspackningen.
Jag körde runt med detta under flera veckor tillslut så gick topplockspackningen och jag fick självklara bevis att det var packningen.
Börja med ett komp test.

Golle
448 Inlägg
10 augusti 2013
Toppackning eller spricka i toppen till 100%. Rinner in vatten i en cylinder när den står och därför går den illa innan vattnet åkt ut i avgassystemet.

Har själv varit med om detta på en Opel Vectra. Exakt samma symptom som du beskriver.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Påstängd
1 197 Inlägg
10 augusti 2013
Min 245a har varit så i många många år, har man locket stängt på expansionskärlet så har den tagit in vatten dagen efter.
Nu verkar den dock ha gått sönder, men det har varit så i minst 5 år.

Sök