Hamilton skrev:
Hur jävligt det än måvara så är det förtal du gör med att starta den här tråden.Du registrerar ett konto bara för att göra det här inlägget som förövrigt ligger helt fel......
Trovärdigheten i tråden är således 0
Mnjaäe. Så enkelt är det tyvärr inte.
Lagtexten (gällande förtal) säger;
"
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."
Det räcker alltså inte med att en uppgift/ett uttalande är sant, utan det måste också finnas anledning att "dela med sig" av det. Det måste alltså finnas ett högt, vad ska vi kalla det, allmänintresse.
Om man ur laglig vinkel skulle anse att det finns det här, låter jag vara osagt. På ett forum som detta, som handlar just om det uppgifterna berör, kan man dock se att det inte alls skulle vara omöjligt att varesig se det så, eller tolka det så.
Så;
OM det är sant, så kan man se att det finns en försvarbar anledning att lämna uppgifterna, då handlar det heller inte om förtal.
MEN, det i sin tur bygger på att man också i laglig mening kan se att det just går att försvara uppgiftslämnandet,
om inte, så är det förtal, även om det är sant.(Förtal är ett lite knepigt område helt enkelt)
Personligen anser jag dock att man ska ta det lugnt med vilka uppgifter man sprider runt
Man SKULLE kunna se det som förtal i raden;
"
Killen kommer från Karlstad och har nyss köpt ny kärra och nya fälgar för andras pengar."
Detta då det saknas bevis i frågan, och finns noll och inget allmänintresse i saken (och i övrigt, i min mening, uppfyller kraven för förtal)