3100
Sök

Vad är skillnaden på olika Volvo b230 motorer?

645 Inlägg
4 november 2006
#21
Drönirettab skrev:
zajja skrev:
240 B23E, 136 hk, 1979-84
240 B230E, 129 hk, 1985-88
b23e motorn har 405 topp och k-kam.

Javisst, klantigt av mig. Har ju själv en 240-86 med B230E.

Ville bara vara petig;)

//Marcus Saari

151 Inlägg
4 november 2006
#22
zajja skrev:
Drönirettab skrev:
Nja, det var väl -88 som F-motorn kom fast dessa årsmodeller kunde ha båda varianterna eftersom det var ett övergångsår. Var det inte så? LH 2.2 fanns väl 88-89 och sedan kom LH 2.4 med diagnosuttag för att kunna felsöka.

B230E hade ca 136 HK i 240 iaf.

Aningen sen, typiskt.

240 B23E, 136 hk, 1979-84
240 B230E, 129 hk, 1985-88
b23e motorn har 405 topp och k-kam.

Om man nu vill vara petig så var det t.o.m. så att 240 med B23E hade 140 hk -79 och -80 (242 GT -79/80 och 244 GLT -80). 1981 fick den 136 hk. Men det var ju inte det grundfrågan handlade om, ursäkta mig, men det är ju kul att prata hk.... wink

Avstängd
70 Inlägg
5 november 2006
#23
k motorn har en 631 topp med stående solex förgasare men el tändning sitter y eller t kanm i dom.....

gör som ford köp volvo

7 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
#24
Är ni fulla viisa av er.. b230K har inte förgasare... och b230e har visst katt.. det blev standard (lag) 1988..

Volvotok
38 Inlägg
8 november 2006
#25
jonny_740 skrev:
Är ni fulla viisa av er.. b230K har inte förgasare... och b230e har visst katt.. det blev standard (lag) 1988..

de e du som e full
B230E = K-jet sprut 530 topp V-kam (ej kat) fanns t.om 88
B230K = Elektronisk förgasare 631 topp T.kam (inga förbränningsrum) 87
B230F = Lh2.2 - 2.4 530 topp M kam katalysator 87-94 (b230fd)

745 Turbo -88

645 Inlägg
8 november 2006
#26
Somsagt, b230E kom -85 och då hade den ej katalysator.

//Marcus Saari

264 Inlägg
8 november 2006
#27
jonny e dyngraak!! ha


Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 november 2006
#28
jonny_740 skrev:
Är ni fulla viisa av er.. b230K har inte förgasare... och b230e har visst katt.. det blev standard (lag) 1988..

man måste ha katt på 89 och frammåt, och slipper på 88 och bakåt

Jonas

257 Inlägg
18 september 2007
#29
ang det där med kat på 88ans b230e motor.
jag har en 740 gle med b230e motor. det är årsmodell 88 uttagen sen höst 87. det sitter kat på den men jag hörde något om att den måste sitta där men behöver inte vara i funktion. kan det stämma? har både egr och kat på min och allt är original. hoppas jag inte rör till det för mycket tongue

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

261 Inlägg
18 september 2007
#30
Hittade följande på en hemsida...  Kanske kan vara lite hjälp för nån!
Av texten kan man dessutom utläsa att "405" toppen INTE sitter på B23E -84(som någon påstod)



Topplock

1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.
2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskannaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.
BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or
SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.
Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler
Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor


Kamaxlar
Originalmonterade från fabrik.
Kam Motor Lyft
T B19ET 0.390" (9.9 mm)
T B21ET 0.390" (9.9 mm)
T B21FT 0.390" (9.9 mm)
B B23ET 0.417" (10.6 mm)
T B23FT 0.390" (9.9 mm)
T B200FT 0.390" (9.993 mm)
A B230ET 0.413" (9.93 mm)
T B230FT 0.390" (9.93 mm)
T B230GT 0.390" (9.93 mm)
FI B204FT 0.173" (6.81 mm)

812 Inlägg
18 september 2007
#31
varför är de ingen som tar upp gammla hedliga b21E??  kom i 240 GL (75 till 78) inte så vanliga men iaf ;D

man lever bara en gång..

Mr White
1 072 Inlägg
18 september 2007
#32
Babbel skrev:
jonny_740 skrev:
Är ni fulla viisa av er.. b230K har inte förgasare... och b230e har visst katt.. det blev standard (lag) 1988..

De är nog dags att du läser på lite innan du yttrar dej om att vissa är fulla

B230K är har en solex förgasare.

Jajjemen helt rätt...Fanns vissa B230F me 531 topp mer som ett tillval å vx-kam oxå dessa låg på 136hk de med


The one and only
1 091 Inlägg
19 september 2007
#33
Robban 245 skrev:
Babbel skrev:
jonny_740 skrev:
Är ni fulla viisa av er.. b230K har inte förgasare... och b230e har visst katt.. det blev standard (lag) 1988..

De är nog dags att du läser på lite innan du yttrar dej om att vissa är fulla

B230K är har en solex förgasare.

Jajjemen helt rätt...Fanns vissa B230F me 531 topp mer som ett tillval å vx-kam oxå dessa låg på 136hk de med

är inte det B230FB? neutral

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Mr White
1 072 Inlägg
19 september 2007
#34
Volvo Knugen skrev:
Robban 245 skrev:
Babbel skrev:

De är nog dags att du läser på lite innan du yttrar dej om att vissa är fulla

B230K är har en solex förgasare.

Jajjemen helt rätt...Fanns vissa B230F me 531 topp mer som ett tillval å vx-kam oxå dessa låg på 136hk de med

är inte det B230FB? neutral

Stämmer dom har oxå smile


Smålänning
7 883 Inlägg
19 september 2007
#35
Att b230E Har 136 hästar medans F eller vilken somm var efterträdaren bara har 116 beror på att E har K-Jetronic som är ett aggresivt mek. sprut med minst 4 bars tryck.

Visst, går att hålla dom på låga effekter med, men dom är så lätta att skruva upp.
F har LH-Jetronic, och drar därför mindre soppa.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

11 Inlägg
19 september 2007
#36
Sen kan man ju var ännu mer petig än vad vissa har varit och nämna att B230F 88(vissa)-90 och 93-95 har LH-jetronic 2.4 och B230F 91-92 har Bendix Regina, dock så har B230FB 91-92 LH-jetronic 2.4, vilket även B230FT och FK har. B230K har en otroligt känslig vakuumstyrd förgasare och har förbränningsrummen i kolvtoppen istället för i topplocket som den andra har

Etanol - Gör både bilen och miljön gott!!

10 287 Inlägg
19 september 2007
#37
Soppatrycket har i det här fallet inget med effekten att göra.

Och att det skulle vara så att en bil går snålare bara för att man har LH Jetronic är en sanning med modifikation. Ja visst, det är lättare att få en LH att gå snålare. Men det finns orginalprogram till Volvo LH 2.4 som är onödigt feta i sina bränslemappar

/Göran

twin_cam skrev:
Att b230E Har 136 hästar medans F eller vilken somm var efterträdaren bara har 116 beror på att E har K-Jetronic som är ett aggresivt mek. sprut med minst 4 bars tryck.

Visst, går att hålla dom på låga effekter med, men dom är så lätta att skruva upp.
F har LH-Jetronic, och drar därför mindre soppa.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

The one and only
1 091 Inlägg
19 september 2007
#38
twin_cam skrev:
Att b230E Har 136 hästar medans F eller vilken somm var efterträdaren bara har 116 beror på att E har K-Jetronic som är ett aggresivt mek. sprut med minst 4 bars tryck.

Visst, går att hålla dom på låga effekter med, men dom är så lätta att skruva upp.
F har LH-Jetronic, och drar därför mindre soppa.

vilken B230E har 136hk? vad jag vet så har 240 GLE/GLT 85-88 B230E med 129hk, o 740 GLE 85-88 131hk (är inte 100% på årtalen men vad jag vet har B230E aldrig funnits med 136hk, vänligen rätta mig om jag har fel)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 september 2007
#39
twin_cam skrev:
Att b230E Har 136 hästar medans F eller vilken somm var efterträdaren bara har 116 beror på att E har K-Jetronic som är ett aggresivt mek. sprut med minst 4 bars tryck.

Visst, går att hålla dom på låga effekter med, men dom är så lätta att skruva upp.
F har LH-Jetronic, och drar därför mindre soppa.

beror nog mer på att b230f har kat och b230e inte har kat

Jonas

261 Inlägg
20 september 2007
#40
Skiljer på kamaxlar också.....


Sök