Hallå, jag har en Volvo 940 -91 som drar tjuvström. Den funkade bra i ca 1,5 veckor, sen var batteriet dött. Laddade batteriet och körde. Sen efter cirkus 3 timmar var det dött igen. Det var ett s.k underhållsfritt batteri så den lilla pricken som ska va grön va svart, så jag köpte nytt batteri. Körde cirkus 1 vecka sen var det dött. Kopplade ur allt som jag har kopplat in efter jag köpt bilen (slutsteg, bromslyset i hatthyllan) Trodde att det hade hjälpt när jag kopplade ur bromslampan, men tro på fan att den var död nu igen. Det tar ca 6-7 timmar för det att laddas ur just nu. Nån som varit med om liknande och har några tips?
Koppla in en multimeter mellan pluspolen och batteripluskabeln för att se hur mycket tjuvström det är, ta sedan ur en säkring i taget och se om tjuvströmmen minskar tydligt.
Koppla in en multimeter mellan pluspolen och batteripluskabeln för att se hur mycket tjuvström det är, ta sedan ur en säkring i taget och se om tjuvströmmen minskar tydligt.
Hittade dock en kabel som drog ström fast när jag kopplade ur den så funkade fortfarande alla lysen och lampor, får väl se om det var den kabeln som drog ström.
Håll oss uppdaterade har också en 940 -91 som drar ström, kanske ett standardfel?
För Volvo i tiden Trafikförordning (1998:1276) kap. 3 71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Håll oss uppdaterade har också en 940 -91 som drar ström, kanske ett standardfel?
Vet inte hur det är med din, men min drar bara ström när jag kör korta sträckor. Om jag kör till min tjej t.ex (ca 4 mil) så kan den stå i flera dagar men starta ändå. Men om jag har den här hemma och köra till affärn eller till nån kompis så är den slut på ström på morgonen. Så jag undrar om det är nån som vet vad som kan vara felet, kan det vara kolen som är dåliga?
Om jag kör till min tjej t.ex (ca 4 mil) så kan den stå i flera dagar men starta ändå. Men om jag har den här hemma och köra till affärn eller till nån kompis så är den slut på ström på morgonen. Så jag undrar om det är nån som vet vad som kan vara felet, kan det vara kolen som är dåliga?
Om kolen är dåliga så laddar inte generatorn som den ska, men det är inte säkert att batterilampan ger någon varning ändå. Nu skrev du tidigare att generatorn laddar som den ska, men du skulle egentligen behöva mäta laddspänningen under körning för att veta helt säkert hur det står till med laddningen.
En sak som möjligen kan orsaka ett sånt där problem är att exempelvis kolen är dåliga så att generatorn inte laddar (batterilampan lyser heller inte med tändningen påslagen) och att du vid kortkörningarna inte varvar motorn över typ 2500-3000 varv, då får inte batteriet någon laddning och ifall batteriet är ganska slitet så tar det slut ganska snabbt utan laddning.
Om det sedan är landsvägskörning när du kör till din tjej så kan däremot generatorn "tvingas" igång ifall motorn varvas upp till 3000 varv eller högre, då får batteriet laddning och allt verkar okej.
Men det där är bara en långsökt förklaring, spänningsmätning under färd ger bra svar som sagt.
Va nyss ute och kollade spänningen (tror jag, värdelös på sånt) på batteriet och det gick upp till runt 12,78. Sen startade jag bilen och kollade igen och såg då att spänningen sjönk hela tiden, och när jag stängde av så stog det 12,63. Men hur kollar man spänningen under färd då? Ska man stanna då och då och kolla spänningen?
Va nyss ute och kollade spänningen (tror jag, värdelös på sånt) på batteriet och det gick upp till runt 12,78. Sen startade jag bilen och kollade igen och såg då att spänningen sjönk hela tiden, och när jag stängde av så stog det 12,63. Men hur kollar man spänningen under färd då? Ska man stanna då och då och kolla spänningen?
Generatorn ger ingen laddning verkar det som. Kolla om batterilampan lyser när du vrider nyckeln i läge 2, det ska den göra.
När du startar motorn och spänningen ligger så där lågt, testa då att varva upp motorn till minst 3000 varv och se om spänningen stiger till typ 14 V eller liknande.
Att kolla spänningen under färd kan vara lite knepigt om du ska dra mätkablar från batteriet in till en multimeter i kupen, men det funkar någorlunda bra att istället montera minusmätkabeln på ett jordställe i kupen och plusmätkabeln i säkringsdosan på en säkring som har konstant spänning. Visserligen får du knappast exakt mätvärde från batteriet, men ändå tillräckligt för att se om generatorn laddar eller inte.
Lampan tänds när man startar och släcks när bilen startat. Och på tomgång sjunker spänningen, men när man varvar så stiger den till runt 13. Och sen när man stängt av bilen så ökar spänningen den ökade från 12,94 till 13,06 sen gick jag in. Men den måste ju ladda om det stiger när jag varvar?
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)