Crunked skrev:
steifan skrev:
Crunked skrev:
1, varför är bilen så trött?
2. vad kan man göra för att inte få den att kränga så mycket? räcker det med raggar-sänkning och kapa 2 varv på fjädrarna?
3vad har ni gjort med era 740-fräsare inför vintern?
1. Bilen är "trött" för att motorn har maxvridet väldigt högt upp till skillnad från vanliga turboladdade traktormotorer.
Dvs måste köras stenhårt för att utnyttjas, inte alls som uppskattar det.
2. Man monterar större krängningshämmare som på alla andra bilar.
3. På vintern åker man BMW

så större krängningshämmare, sakningsats och andra dämpare så är man redo?
haha! funderade på att köpa BMW istället, men volvo är billigare att köpa än BMW, iaf när jag va på jakt efter en bakhjulsdriven bil
Ptja, det blir dyrt dyrt dyrt och kanske inte värt det på en vinterbil

Verkar ju vara många som är toknöjda med kapade fjädrar och nya stötdämpare (gasutförande).
Själv är jag inte riktigt nöjd med sänkfjädrar och nya stötdämpare (dom har 5 år på nacken nu).
Det är nog snarare sänkfjädrar och sportstötdämpare som är nyckeln

Finns ju nån sportstötdämparvariant av fabrikatet "G&M" som säljs lite här och var, vet inte riktigt
hur "bra" dessa är men lär ju vara vettigare än originalliknande kan jag tänka mig.
Edit: Själv tänker jag kirra Bilstein B8 Sprint eller B6 Sport vid tillfälle.
Har uppgraderat krängningshämmarna på min 740 i 3 omgångar; 19/16 (originalmonterade) - 23/19 (största original) - 25/25 (IPD, made in the USA

) och det har väl tagit ned krängning väldigt mycket, men fortfarande inte kanon.
Finns lite annat som styvar upp framvagnen lite också:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/557220_dc51r0.jpg]()
"Ambulansstag" / "undre chassistag", sitter i princip originalmonterat på Volvo 960s framvagn from 1995
så det var nog ingen dålig idé från början. Sitter mellan bakre infästningarna till framvagnen.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/414762_cyf8nq.jpg]()
Dom mindre plåtarna i mitten där kan man montera på framvagnsbalken vilket ger lite
bättre känsla i styrningen. Kan ju hända att bilen blir mer understyrd dock.
Vet inte om grejerna går att få tag på längre, men det var Volvo original iaf. Finns en del info om man googlar runt lite. Kolla denna tråden om inte annat:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p … mp;t=61735 