2238
Sök

AKUT. BMW e39 523i motorfläkten helt åt helvete??

241 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#1
sad Hej. Tyckte det lät lite konstigt från motorn öppnade huven och såg att hela jävla motorfläkten har satt sig på sné och sitter fast... Stänger på en gång av motorn för det ser inte bra ut.. Nu behöver jag hjälp. Vad ska jag göra? Kan jag köra bilen till verkstad? Eller bör motorn inte startas? Kan jag "enkelt" få den på plats igen? Tacksam för snabba svar. sad sad
Senast redigerat av Ludd3s (14 augusti 2013)

241 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#2
Någon?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
14 augusti 2013
#3
Släng upp en bild på det. Antingen har du tur så bara fläkten har lossnat, eller så har vattenpumpen gått och sagt gonatt. Vanligt att det slarvas med byte av dessa. Vad hände när den gick av? Jag hade inte kört med den utan att ha konstaterat vad det är för fel.


1 122 Inlägg
14 augusti 2013
#4
http://www.realoem.com/bmw/diagrams/c/k/1.png

It nå som lossnat därikring? känn efter
Senast redigerat av ValP2k (14 augusti 2013)

gasa nu foer faen!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
14 augusti 2013
#5
Remhjulet som är på bilden ovanför är skruvat i vattenpumpen. Fläktens mutter (32mm) är vänstergängad och är också skruvad i vattenpumpen. Är dessa lösa så har pumpen gått sönder. Kör inte en meter för impellern som pumpar vattnet är i plast om det inte är bytt. Inte kul om det kommer in i kylsystemet.


http://realoem.com/bmw/diagrams/i/g/124.png

Nr3 är vattenpumpen
Senast redigerat av Marcus_89 (14 augusti 2013)


241 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#6
Så här: http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Kan man få fast plastfläkten på den där gråa (fläktkoppling(?) ??

1 122 Inlägg
14 augusti 2013
#7
d ser ju ut som fläkten hoppat över helt om ja inte ser fel. mest troligen kommer du få lossa nr 2 på min bild å montera om fläkten misstänker jag. Men är ingen bmw expert
Senast redigerat av ValP2k (14 augusti 2013)

gasa nu foer faen!

4 586 Inlägg
14 augusti 2013
#8
Gissar starkt på att vattenpumpen har gått sönder. Känn efter glapp


241 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#9
Varför skulle fläkten hoppa av om vattenpumpen gåttsönder?
Fläktkopplingen verkar sitta som den ska endast "plasten" som har lossnat..(?)
Tack för svar!

12 086 Inlägg
14 augusti 2013
#10
Dom där fläktbladen brukar va gjutna med en stålring i mitten, det där ska inte hända. Någon klant som inte dragit åt skruvarna tidigare. Fläkten går i vanliga fall att skruva på utan att ta bort viscokopplingen.

Har du tur har gängorna klarat sig, annars går det kanske att montera helicoil.

241 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#11
Fläkten är körd, bladen har skrapats ordentligt, behöver nog en ny sådan: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=25502806 har jag rätt?
Sedan undrar jag om jag kan ta bort den svarta plasten uvanför kylaren utan att ta bort kylaren, behöver få bort denna för att komma åt och ta bort fläkten. Tack för hjälpen hittils.
/Ludwig

1 122 Inlägg
15 augusti 2013
#12
Ludd3s skrev:
Fläkten är körd, bladen har skrapats ordentligt, behöver nog en ny sådan: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=25502806 har jag rätt?
Sedan undrar jag om jag kan ta bort den svarta plasten uvanför kylaren utan att ta bort kylaren, behöver få bort denna för att komma åt och ta bort fläkten. Tack för hjälpen hittils.
/Ludwig

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/p/q/80.png

nr 10 i båda övra hörnen!

sen äre bara ta lös

http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/ … 6.htm#1962

Så kan du köpa fläkten separat för ca 200-250 + frakt
Senast redigerat av ValP2k (15 augusti 2013)

gasa nu foer faen!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
15 augusti 2013
#13
Ludd3s skrev:
Varför skulle fläkten hoppa av om vattenpumpen gåttsönder?
Fläktkopplingen verkar sitta som den ska endast "plasten" som har lossnat..(?)
Tack för svar!

För om vattenpumpen är tokslut så är remhjul, fläkt och allt löst. Men nu var det ju tydligen bara fläkten smile


241 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
#14
Stort tack för hjälpen, nu ska jag skruva lite och se. Ev så måste jag köpa ny fläktkoppling + plastfläkten då några av "tänderna" "flänsarna" har gått sönder. Eller det kanske inte spelar något roll?

2 656 Inlägg
15 augusti 2013
#15
ValP2k skrev:
Ludd3s skrev:
Fläkten är körd, bladen har skrapats ordentligt, behöver nog en ny sådan: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=25502806 har jag rätt?
Sedan undrar jag om jag kan ta bort den svarta plasten uvanför kylaren utan att ta bort kylaren, behöver få bort denna för att komma åt och ta bort fläkten. Tack för hjälpen hittils.
/Ludwig

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/p/q/80.png

nr 10 i båda övra hörnen!

sen äre bara ta lös

http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/ … 6.htm#1962

Så kan du köpa fläkten separat för ca 200-250 + frakt

den sitter fast i fästerna till expansionskärlet med är riktigt mekigt att lossa viscon med kylaren kvar .. iaf om man har stora händer som jag

du bör ju byta remar och pump samtidigt e aldrig fel och kostar inte många kronor ! smile

http://www.blocket.se/halland/Bmw_och_g … 20&w=1

här på bild 2 har du fläktkåpan med !



Sök