3996
Sök

Hur kopplar man en amperemätare?

291 Inlägg
7 juni 2005
Trådstartare
#1
Är det någon som kan förklara hur man skall koppla en ampere mätare??

tacksam för svar..



(topic redigerad, se till att skriva lite vettigare topic nästa gång. Trådar kommer låsas utan varning om ni inte ser till att skriva informativa rubriker.)
Senast redigerat av chrizz (10 juni 2005)

10 287 Inlägg
7 juni 2005
#2
I serie med den last du tänker mäta.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

draminbil.nu
1 382 Inlägg
7 juni 2005
#3
alltså klippav pluskabeln från batteriet och sättdit amperemetern och sätt andra änden av plus till andra änden av metern.. (om du vill ha all ström)


677 Inlägg
7 juni 2005
#4
Hur mycket ström kan man räkna med att det passerar vid normal belastning, om man mäter över batteriet?

Tänkte på det att de flesta mätinstrument tål max 10A

12 086 Inlägg
8 juni 2005
#5
En ampere mätare ska väl kopplas över generatorn?

draminbil.nu
1 382 Inlägg
8 juni 2005
#6
nee inte "över" generatorn! möjligtvis seriellt med generatorn, beror på om du vill mäta strömen som passerar generatorn eller något annat.. du kan koppla in den på varvmätaren också men då mäter den bara hur mycket ström som passerar varvmätaren! vill du mäta hur mycket ström som passerar i hela systemet ska du koppla inte den direkt efter batteriet!


291 Inlägg
8 juni 2005
Trådstartare
#7
men om man klipper av pluskabeln från batteriet o kopplar in amperemätaren, då måste man väl använda ganska grova kablar till o från ampere mätaren..??? tackar för svaren...

10 287 Inlägg
8 juni 2005
#8
Helt korrekt. Men du skall väl inte ändå mäta startströmmen till startmotorn, så den kabeln skall sitta kvar på batteriet.

/Göran


Aatos skrev:
men om man klipper av pluskabeln från batteriet o kopplar in amperemätaren, då måste man väl använda ganska grova kablar till o från ampere mätaren..??? tackar för svaren...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

291 Inlägg
8 juni 2005
Trådstartare
#9
okej... skall försöka koppla den imorgon, får se om jag lyckas...

4 554 Inlägg
9 juni 2005
#10
hmm vad du än gör så mät inte all strömmen som går ut från batteriet.. i startögomblicket passerar så mycke ström igenom mätobjektet att du kan glömma att mäta ampere med den...

draminbil.nu
1 382 Inlägg
10 juni 2005
#11
varför går inte det att mäta allt? om man har en kraftig amperemeter så borde det funka?


4 554 Inlägg
10 juni 2005
#12
jadu de blir inte billigt å hitta en ampere meter som pallar de.. en startmotor drar runt 180ampere i startögonblicket..

99 Inlägg
23 juni 2005
#13
Du kan ju alltid koppla in en toroid runt pluskabeln där du vill mäta och på så sätt få en mindre amperestyrka som dock är linjär med det du vill mäta. T.ex. en med "utväxling" 500:1 så får du milliampere att leka med istället, vilket du kan t.ex. dra direkt till vissa mätinstrument.

Tillägg: Med en sådan så slipper du helt enkelt att ens koppla in något mellan kabeln. Dessa kan t.ex. beställas från Nordtrafo. Om du vill ha mer info så gör du bäst i att ringa dem och förklara din situation och vilket ändanmål du vill använda det till så kan dom säkert rekomendera något.
Senast redigerat av novaland (23 juni 2005)

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?

37 Inlägg
24 juni 2005
#14
insstämmer med föregående talare smile
nä, men d är så man gör när man kopplar in effektvakter till värmepumpar i hus, funkar precis lika bra i bilen. Man har alltså en liten grej som man trär över kabeln man vill mäta, väldigt smidigt. du kan ju fundera på om du vill mäta startströmmen oxå för ju högre ström desto sämre upplösning får du, alltså kan du få ganska "grova" värden överlag.


49 Inlägg
25 juni 2005
#15
Jag kopplade in min ampmätare förra veckan, jag kopplade den på generatorn. då märks direkt om generatoirn börjar bli kass ibilen också ju. (:



Sök