2385
Sök

Installera motorvärmare - pris?

11 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
Hej!
Jag har en liten Folkvagn Lupo, köpt i Kungsbacka men jag bor ju nu i Luleå. Jag har funderat på om jag ska installera en motorvärmare på bilen eftersom det inte finns.
Min fråga är hur mycket sånt kan kosta?

Jag har också funderat på att ställa av bilen under vintern då den egentligen är en ren nöjesbil, jag har den liksom inte att pendla med dagligen och så.
Men då vet jag inte om jag kan fixa tak över huven på den, utan undrar om man kan försöka köpa något slags överdrag om det finns? Eller måste den vara instängd i ett garage för att inte typ rosta sönder under en kall Norrlandsvinter?

5 119 Inlägg
16 augusti 2013
Ska du koppla in motorvärmaren själv?

Angående rost så rostar inte bilar av kyla. Tvärt om. Torr kall luft är nästan det bästa att förvara bilen i om man inte vill att den ska rosta. Sen är det mycket lite vägar i norrland som saltas smile nästan alla rostfria bilar finns i norrland. Tror inget rostar en bil som söderklimat. Någon plusgrad, salt i massor och dessutom en fuktig saltad havsvind.

Så med andra ord så är de något ställe man kan köra en bil på vintern med gått samvete så är det i norr smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

11 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
Nej jag ska inte installera den själv. Jag skulle inte ha en aning om var den skulle sitta tyvärr. =/
Senast redigerat av miris (16 augusti 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
16 augusti 2013
miris skrev:
Hej!
Jag har en liten Folkvagn Lupo, köpt i Kungsbacka men jag bor ju nu i Luleå. Jag har funderat på om jag ska installera en motorvärmare på bilen eftersom det inte finns.
Min fråga är hur mycket sånt kan kosta?

Jag har också funderat på att ställa av bilen under vintern då den egentligen är en ren nöjesbil, jag har den liksom inte att pendla med dagligen och så.
Men då vet jag inte om jag kan fixa tak över huven på den, utan undrar om man kan försöka köpa något slags överdrag om det finns? Eller måste den vara instängd i ett garage för att inte typ rosta sönder under en kall Norrlandsvinter?

Åk till en VW-verkstad eller nån som håller på med sånt här så får du rätt pris. Jag tror det mesta här i tråden blir gissningar om det inte är nån som vet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 401 Inlägg
16 augusti 2013
En liten fundering bara.....   Varför behöver du motorvärmare om du ändå ska ställa undan den över vintern? smile

11 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
Hahaha very true! Men vi kan säga att jag väljer mellan dem. Antingen sätter jag i en motorvärmare och använder bilen även i vinter. Eller så ställer jag av den. Mest troligen kommer jag installera en motorvärmare. Men jag har inte ens en parkeringsplats för motorvärmare. Så vi får se hur det går...
Nu står jag ju liksom på gratisparkeringar hela tiden.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
17 augusti 2013
miris skrev:
Hahaha very true! Men vi kan säga att jag väljer mellan dem. Antingen sätter jag i en motorvärmare och använder bilen även i vinter. Eller så ställer jag av den. Mest troligen kommer jag installera en motorvärmare. Men jag har inte ens en parkeringsplats för motorvärmare. Så vi får se hur det går...
Nu står jag ju liksom på gratisparkeringar hela tiden.

Bensinvärmare eller dieselvärmare då beroende på bränslet i din bil.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

117 Inlägg
17 augusti 2013
Du köper en passande sats till din bil. Lika bra att köpa med uttag till kupén (skönt med en varm insida också)
Du måste sedan tömma allt kylarvatten och ta bort en frostplugg. Montera värmaren där frostpluggen du tog bort satt och dra sladdarna så bra som möjligt. Fyll på systemet och tuta och kör!

865 Inlägg
17 augusti 2013
kan starkt rekomendera

Storhedens Bilservice AB

Adress Handelsvägen 9 C
973 45 LULEÅ
Telefonnummer: 0920-25 10 45

Trafikledare
563 Inlägg
17 augusti 2013
k-tuning skrev:
Du köper en passande sats till din bil. Lika bra att köpa med uttag till kupén (skönt med en varm insida också)
Du måste sedan tömma allt kylarvatten och ta bort en frostplugg. Montera värmaren där frostpluggen du tog bort satt och dra sladdarna så bra som möjligt. Fyll på systemet och tuta och kör!

Nja, inte riktigt. Är ganska säker på att man monterar kontaktvärmare på dessa, om man inte köper universal slangvärmare.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

11 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
Det lär bli storhedens bilservice enligt tipset ovan. Ska försöka ta reda på vad en bensinvärmare kan kosta dårå...
Och en kupevärmare är väl kanske lägligt det med....

7 394 Inlägg
17 augusti 2013
miris skrev:
Det lär bli storhedens bilservice enligt tipset ovan. Ska försöka ta reda på vad en bensinvärmare kan kosta dårå...
Och en kupevärmare är väl kanske lägligt det med....

bensinvärmare är DYYYRT,, så jag råder dig till att montera en vanlig slangvärmare,, skitenkelt att montera smile man kapar bara en kylarslang,, den som INTE sitter på termostatsidan, sen så skarvar man bara med värmaren å kopplar in kablarna,, klart smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 augusti 2013
10-15000 kr kostar en bensinvärmare i sverige. ca 5000 går det att hitta för på ebay i tyskland. (sök på eberspächer eller webasto).

Visst är dom dyra men inte alls jämförbara med en elektrisk motorvärmare, dels värmer dom mycket mer än dom elektriska men dom värmer även upp kupén genom bilens ordinarie värmesystem. Därav fortsätter det blåsa varmt även när man dragit ur värmaren o åker iväg. Plus att man framför allt är helt oberoende av vägguttag.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
18 augusti 2013
henke_99 skrev:
10-15000 kr kostar en bensinvärmare i sverige. ca 5000 går det att hitta för på ebay i tyskland. (sök på eberspächer eller webasto).

Visst är dom dyra men inte alls jämförbara med en elektrisk motorvärmare, dels värmer dom mycket mer än dom elektriska men dom värmer även upp kupén genom bilens ordinarie värmesystem. Därav fortsätter det blåsa varmt även när man dragit ur värmaren o åker iväg. Plus att man framför allt är helt oberoende av vägguttag.

Jag har dieselvärmare i firmabilen så man kan starta den var man än är. Helt underbart. Vi har satsat på detta system och helt gått ifrån elektriska grejor.

/Benny

Min youtubekanal!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 augusti 2013
Vettemannen skrev:
henke_99 skrev:

Jag har dieselvärmare i firmabilen så man kan starta den var man än är. Helt underbart. Vi har satsat på detta system och helt gått ifrån elektriska grejor.

/Benny

Jag har med dieselvärmare i min suburban. Det enda jag har saknat på den är en gsm-start så jag kan aktivera värmaren även när jag har långt till bilen.

Tyvärr är min värmare dålig så den inte startar som den ska längre, och den är så gammal att den inte är värd att lägga pengar på att laga.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
18 augusti 2013
henke_99 skrev:
Vettemannen skrev:
henke_99 skrev:

/Benny

Jag har med dieselvärmare i min suburban. Det enda jag har saknat på den är en gsm-start så jag kan aktivera värmaren även när jag har långt till bilen.

Tyvärr är min värmare dålig så den inte startar som den ska längre, och den är så gammal att den inte är värd att lägga pengar på att laga.

Det var ju synd! Jo, gsm-start hade varit nåt det. Jag har bara att man kan starta den på plats direkt eller förinställning och det är väl basicfunktioner.

/Benny

Min youtubekanal!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 augusti 2013
Ja värmaren är från början på 90-talet och skulle kosta minst 1500 kr att laga, om man får isär den... Sen vet man inte hur länge dom andra grejerna håller i den. Och med tanke på att en helt ny kostar ca 5000 kr från tyskland så är den inte värd dom pengarna.

Det enda svåra för mig är att jag egentligen skulle behöva ha en lite större, den jag har nu är på 5 kw och på en timme har den inte klarat att värma min stora motor särskilt mycket. Har en 9 kw liggande men den är till 24v och saknar kablage, bränslepump och vattenpump.

Sök