4215
Sök

Golf 3 tdi luftmassemätare

36 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
Min golf 3 combi tdi -98 motorkod ahu, började plötsligt gå väldigt trött och svårt att bygga upp laddtryck en dag, precis så som när luftmassemätarn är kass och den går på några standardvärden och stryper ner diesel tillförseln så den blir trött och får inte tillräckligt med avgaser att bygga ladd, och på ett annat fel ja hade på bilen för ca ett år sedan så var den inlämnad på diesel el bosch sevice center och de hade kollat luftmassemätarn och påstod att den börjar bli kass, (hur de nu kan kolla de?) men först nu den beter sig dom den gett upp, och skillnaden blir noll om jag drar ur luftmassemätar kontakten, så allt tyder på att de är den som är kass.
Men nu så till problemet jag inte förstår! exakt samtidigt som luftmassemätarn gav upp, så varje gång jag startar bilen och den är varm, då varvar den upp som jag startar med gas i bött fast jag inte rör gasen, upp till 2-2500 rpm sen blir allt som vanligt igen. och det slår aldrig fel, den gör det ALLTID när den är varm, och Aldrig när den är kall.

Någon som vart med om nåt liknande? kan luftmassemätarn ställa till de såhär? eller är det nåt annat som busar?

Kan ju lämna in den på felsökning men när allt annat tyder på lmm så hade jag gärna sparat de slantarna för en felsökning!

Våld, vilja, rikligt med vaselin och bra med grundfart löser det mesta.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
16 augusti 2013
Felkoden är till 99,9% 00575, den är mer eller mindre standard. Googla på det så har du att göra ett tag...
Är LMM kass så skulle den gå bättre med den urkopplad, så det kan du bortse ifrån.

Det med varvandet låter ju absolut som tjuvluft nånstans tycker jag. Isf är det det som ställer till resten också...
Senast redigerat av Ulf_W (16 augusti 2013)

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Diagnostekniker
2 882 Inlägg
16 augusti 2013
Ulf_W skrev:
Felkoden är till 99,9% 00575, den är mer eller mindre standard. Googla på det så har du att göra ett tag...
Är LMM kass så skulle den gå bättre med den urkopplad, så det kan du bortse ifrån.

Det med varvandet låter ju absolut som tjuvluft nånstans tycker jag. Isf är det det som ställer till resten också...

Om LMM är sönder så går den ju inte bättre med den urkopplad?

Mvh

Up the RA

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
16 augusti 2013
Jesper328 skrev:

Mvh

Jo det gör den, för får den ingen signal alls från LMM så ges ett grundvärde som "funkar", till skillnad från ett värde som är tokfel.
Det är ett välkänt knep för att kolla om den är trasig eller inte.

36 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
00575 har ju med intake manifold pressure att göra, och om den skulle ladda för mkt så år den ju då in i limp mode, de gör den inte, de hade ja problem för nåt år sen, och de va magnetventilen som va kass men nu beter den precis på alla sätt som att de är lmm som är kass, den går ju på sitt slöa standard/grundvärde oavsett om lmm är i eller ur, alltså ingen signal från lmm eller hur? hade ja haft felkod 00575 så hade de blivit skillnad om ja ryckt lmm kontakten om den fungerat, då hade den gått sämre.

Nån tjuvluft drar den inte för varvandet har ju med nån Givare/kontakt eller va fan de nu är som när motorn är varm ger signal att ge full gas med diesel vid start, sotar till ordentligt gör den och varvar upp en snabbgång till 2-2500, precis som man skulle starta med gas i bött å sen släppa direkt, men som sagt, detta är bara när den är varm!  annars startar den precis som vanligt, så de ää ju nånting som säger till datorn att bara dränka han med diesel när han e varm, och detta började precis samtidigt som när lmm blev kass, så frågan lyder igen om lmm kan ställa det på detta viset? när den är kass att den kan ge sådana här tokiga signaler? eller om de är nånting helt annat som har gjort de såhär med nåt följdfel att den går på detta grundvärde som den skulle göra om lmm vart kass

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
16 augusti 2013
Det enklaste är ju att du läser ut felkoderna.
Kolla timingen också, är den helt åt skogen så kan du ha felkod 00550.
Senast redigerat av Ulf_W (16 augusti 2013)

Diagnostekniker
2 882 Inlägg
16 augusti 2013
Ulf_W skrev:
Jesper328 skrev:

Mvh

Jo det gör den, för får den ingen signal alls från LMM så ges ett grundvärde som "funkar", till skillnad från ett värde som är tokfel.
Det är ett välkänt knep för att kolla om den är trasig eller inte.

Allright!
Då har jag gått och blandat ihop det.

Mvh

Up the RA

36 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
Var iväg och kollade felkoder hos en kompis som hade en OBDII läsare och ja hade inga felkoder alls, så i godan tro på att de är luftmassemätarn som va kass(den brukar inte alltid ge felkod även om den är kass) så var ja iväg och köpte en ny men felen kvarstår..... dock har ja kommit fram till att de är över 70 grader enligt vattentempen som den börjar varva vid start, drog ur kontakten till tempen och då slutar den varva upp vid start men går fortfarande på sitt grund/standardvärde, men jag hade en tempgivare hemma så bytte den men problemen kvarstår, men den varvar inte upp när kontakten till tempen är ur.

1 122 Inlägg
17 augusti 2013
Har varit med om samma problem fast en passat TDI -00 då var d motortempgivarn som var dålig. Precis när man starta var d som att hålla gasen i botten. Bara starta om så var d som vanligt igen

gasa nu foer faen!

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
17 augusti 2013
emilkjellberg skrev:
Var iväg och kollade felkoder hos en kompis som hade en OBDII läsare.

Låter som att den inte var till VAG...

36 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
den var avsedd för VAG bilar med OBDII uttag från -96 och framåt.

Jag lurade också på motortempen men har ju bytt den givaren och problemen kvarstår...

36 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
Nu fungerar bilen igen, fick tips av en gammal kollega som kört många gamla vw dieslar och han hade nåt minne av en oring som hamnar snett på en solenoid i pumpen, lät skumt tyckte jag men sökte lite på de och hittade ett engelskt forum (http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=129328) och en kille där hade EXAKT samma symptom, och han hade en felkod, 01237 Fuel cut off valve N109, och de är de som gör att den går in i de grundvärdet och går gåligt, och varvar upp vid start eftersom den inte stänger helt, så ja måste antagligen också ha den felkoden, men den felkodsäsarn ja använde hittade väl inte den, så jag köpte mig faktiskt en felkodsläsare för OBDII på biltema för 400 spänn nyss, och visst hade ja hade ja den felkoden, tog loss ventilen och fann att fjädern hade hamnat lite på tvären så den kunde inte stänga, satte ihop den och radera felkoden - bilen gick klockrent igen!

detta var inte direkt nåt vanligt fel men ett typiskt fel som kan uppkomma på dessa pumparna på AHU motorn.
Så då har vi lärt oss något nytt idag!

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
18 augusti 2013
emilkjellberg skrev:
Nu fungerar bilen igen, fick tips av en gammal kollega som kört många gamla vw dieslar och han hade nåt minne av en oring som hamnar snett på en solenoid i pumpen, lät skumt tyckte jag men sökte lite på de och hittade ett engelskt forum (http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=129328) och en kille där hade EXAKT samma symptom, och han hade en felkod, 01237 Fuel cut off valve N109, och de är de som gör att den går in i de grundvärdet och går gåligt, och varvar upp vid start eftersom den inte stänger helt, så ja måste antagligen också ha den felkoden, men den felkodsäsarn ja använde hittade väl inte den, så jag köpte mig faktiskt en felkodsläsare för OBDII på biltema för 400 spänn nyss, och visst hade ja hade ja den felkoden, tog loss ventilen och fann att fjädern hade hamnat lite på tvären så den kunde inte stänga, satte ihop den och radera felkoden - bilen gick klockrent igen!

detta var inte direkt nåt vanligt fel men ett typiskt fel som kan uppkomma på dessa pumparna på AHU motorn.
Så då har vi lärt oss något nytt idag!

Det var väl det jag tyckte att det måste finnas nån felkod.
Nu när jag läser det så har jag nåt svagt minne att jag sett nåt med just AHU för länge sen...
Va skönt att det löste sig! smile

Sök