3661
Sök

Mitsubishi GTO TT (3KGT VR4) Preppas för bana

Tja! Tanken är att få till en bil som klarar att piska banan hårt men ändå hållas gatreggad. Bilen i sig är en Japan importerad Mitsubishi GTO Twinturbo -92´a. Allt "onödigt" kommer rensas bort, dvs lättas så... Visa mer

35 793 Visningar
Uppdaterades senast 22 november 2015
240 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#21
Bultjäveln som håller remskivan vill inte lossa ens med mutterknack vilket är precis min vanliga "tur"... Så det får bli till att försöka tillverka ett eget verktyg att hålla emot med och hoppas det funkar. Verkar som den är dragen rätt duktigt, känns jävligt surt då detta är det enda som hindrar mig just nu  mad
Allt annat är förberett för att ta loss kamrem o sen lyfta topparna för att byta packningen till MLS. Nåja, fick iaf tagit lös fästet till tändmodulen o ett par vaccum rör som slipades ner o lackades blanksvart.. Alltid något

Även fått bett en polare nu att kolla upp pris på flockning av instrument bräda, mitt konsoll och dörrsidor nu utav samma kille som han lämnade in sitt till så snart är förhoppningsvis den biten klar och kan sättas tillbaka igen smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#22
Blev några dystra minuter när man kom ut i garaget idag och såg att ventilerna på insugs sidan på cylinder 2 och 4 var helt igenklabbade med en blöt rostig sörja... neutral Så går nu i funderingar på att preppa motorn ordentligt direkt istället för att ta det i etapper som var tänkt från början. Ända kruxet är att jag har ont om plats att lyfta motorn, så överväger försöka sänka den neråt istället..

Det lutar åt det iaf så nu är vattenhuset med slangar o rubbet väck samt motorpiska o växelvajrar vikt åt sidan för att ge lite mera plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-697aa2e6eff67f6ea2c17ed1051be284_large.jpg

Insugsventilerna cyliner 4 hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-737100df376707a9ae6da0aa4de19a19_large.jpg

Insugsventilerna cylinder 2 hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-7f31c49117ba49877b2bd041358a9181_large.jpg

Vattenhus med tillhörande slangar o rör samt motorpiska o växelvajrar borta

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#23
Litet tag sen man uppdaterade nu, nyss hemkommen från två veckor jobb så nu har man två veckor ledighet att slänga ner i bilen! big_smile Eller aa nästan iaf...

Hunnit tänka o planera lite under tiden, och har nu bestämt mig för att bygga smidd maskin från början med ett i dagsläget tänkt effektmål på 550-600hk istället för att ta det i etapper som först var tänkt.

Liten del utav receptet kommer bestå utav följande:
- Wiseco kolvar
- Brian Crower stakar
- ACL lr Clevite lager
- MLS packning

- Planade o portade toppar
- Supertech lr Brian Crower ventiler med tillhörande attiraljer
- Ev värre kammar...
- ARP

- AEM EMS
- Förstärkt utgående axel o hylsa
- Cusco bur, dock inte bestämt om det blir 6, 7 eller 8 punkts

Har fler grejjer som mer lr mindre redan är bestämt men detta får räcka som ett smakprov för tillfället

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#24
För att hålla lite liv i tråden och kanske göra den lite mer intressant, samt då jag nu ändå bestämt mig för att bygga smidd motor. Så får ni här ett litet smakprov på slutresultatet...  wink
3000GT mappas och bänkas till ca 640 AWHP

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#25
Inte gör mycket till uppdatering kanske, men nu så har man iaf fått införskaffat sig motorlyft o stativ som nyss monterats ihop så i veckan är det tänkt att motorn ska ur! smile Så förhoppningsvis blir nästa uppdatering med bilder på detta big_smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#26
Då blev det en liten stund avverkad även ikväll smile  Första toppen loss samt det mesta som har med farthållaren att göra togs bort. Var egentligen tänkt att fått ner fördelningslådan men då den satt som hellvette så får den sitta kvar ett litet tag till..

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-ca5c90be3e914a163e8510bc4229daf6_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-a82f8f6a4aa9e200e9fbb9400b898f48_large.jpg

Slänger även med en bild på stativet o lyften som blev inhandlat i veckan, känns gött att kunna fälla ihop den då en har lite ont om plats innan man får fatt i större garage... Om någon vet var det kan finnas inte allt för långt ifrån Gbg trakten så säg gärna till! smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

128 Inlägg
29 januari 2014
#27
Roligt projekt som kommer följas!smile

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV

240 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#28
Weber122 skrev:
Roligt projekt som kommer följas!smile

Tack för det smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

9 Inlägg
16 juni 2014
#29
Har projekten stannat Sutinen?  Hade varit kul att komma förbi och tjötat lite!

//Henke

240 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
#30
lordhelmet skrev:
Har projekten stannat Sutinen?  Hade varit kul att komma förbi och tjötat lite!

De har tyvärr stannat upp helt o hållet sen i vintras pga diverse problem och projekt med andra bilar, men tar förhoppningsvis upp detta igen i slutet utav sommarn smile Det är bara att svänga förbi! Vart ett jävla tag sen nu haha tongue

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

9 Inlägg
8 augusti 2014
#31
Okej, bilar tar tid men är fan så skoj. Ser ut som du bor på samma ställe, kanske kommer förbi o tjötar gamla minnen o annat smile

//Henke

183 Inlägg
29 september 2014
#32
det här måste ju följas! kommer bli riktigt grymt detta! 3000gt/gto är underbara bilar! Lycka till! MVH smile


240 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#33
Dowzy92 skrev:
det här måste ju följas! kommer bli riktigt grymt detta! 3000gt/gto är underbara bilar! Lycka till! MVH smile

Tackar! big_smile Roligt med fler följare. Jo dom är grymma! Har äntligen fått gjort lite med den så det kommer en uppdatering senare under kvällen med lite bilder cool

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#34
Så efter en längre tids uppehåll så har det Äntligen blivit lite gjort nu i helgen! smile

Remskivan har länge ställt till med ett rent helvette för mig rent ut sagt, lyckades förra ledigheten att iaf få loss bulten som håller den. Denna helgen så har det rullat på lite bättre, fått av remskivan som satt bra hårt även utan bulten, tagit väck så gott som hela styrservo systemet, fått ner fördelningslådan och slutligen så fick jag idag lyft ur blocket o satt det i stativet big_smile

Så nu känns det änna att det är på väg igen! Dessutom så låg det och väntade ett Fuelab filter på mig när jag kom hem i mitten av veckan med AN6 anslutning cool

Börjar med att slänga med tre bilder på vad som hände strax efter min senaste uppdatering:

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-6f61a5b5d895e59c8fa2ba364eaa2c39.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-87d87fc0fe3c59f98d37f485c38b09dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-214dfe2b9e3c3cc428daf8ec5e2fcae2.jpg


Så lite bilder på vad som blitt gjort nu i helgen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-1137d1165fed43e597a9baf0cf44738d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-604a4e9442bd071a68f93bb3040f38d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-0a53d4a15f4a89fa4eb5b2e86ad36948.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-4308cb687c200b565de93d17af8de551.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-6764ec61bd9464fd881c95930a8e6bc2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-491982585bc334d95474c88c08207224.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-d967cbafdf40cd226d912081cdd129eb.jpg

Blev lite mer plats att röra sig på nu vilket känns gött smile Fördelningslådan vilken som synes är rejält sketen ska få sig en ordentlig rengöring, lite lack samt förstärkas

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

183 Inlägg
30 september 2014
#35
fan du är flitig du! smile bra bit påväg nu när du fick loss bulten och ur med motorn! Den är snart färdig ser jag framför mig!! big_smile


240 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#36
Nea snart o snart haha, blocket ska ju borras om och och hela motorrummet plockas ner för att lackas om så det lär nog ta lite tid smile Jobbar till sjöss med så kan bara skruva varannan vecka, men nu när motivationen hittat tillbaka så ska la de förhoppningsvis rulla på någorlunda iaf big_smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

183 Inlägg
30 september 2014
#37
jovars det tar väll sin tid, men blir grymt när det blir klart!! big_smile underbart när motivationen kommer tillbaka! bara o köra på o slösa vartenda öre du har på bilen wink

Sutalainen skrev:
Nea snart o snart haha, blocket ska ju borras om och och hela motorrummet plockas ner för att lackas om så det lär nog ta lite tid smile Jobbar till sjöss med så kan bara skruva varannan vecka, men nu när motivationen hittat tillbaka så ska la de förhoppningsvis rulla på någorlunda iaf big_smile


240 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
#38
Håller på att jämföra och överväga lite olika vägar att gå vad gäller preppandet utav bottendelen...

Alternativ 1:
- 3SX färdiga stroker kit med 92,5 i borr (3,4l) = ca 37-38 tusen beroende på dollar kurs

Alternativ 2:
- Ny smidd gen 2 vev (ska passa gen 1 blocket om jag fattar 3sx rätt?)
- Brian Crower stakar med ARP2000
- Ross kolvar 8.5:1 med 93mm borr (ger 3,1l)
- Uppgraderade kolvbultar
- Cleavite coatade lager eller King lager kompletta set

= ca 19 tusen beroende på dollar kurs och vilka lager man väljer

Detta är då räknat utan frakt, tull och moms. Får ju änna säga att jag själv mest överväger alt. 2 dels pga prisskillnaden samt att den setupen utav botten ändå ger möjligheten till bra hög effekt (200hk/cyl). Stakarna går att välja till ARP custom age 625+ bultar vilka då ska klara av 300hk/cyl.

Skulle nu gen 2 veven inte passa gen 1 blocket så har jag hittat ett tomt block från en -99:a för 5 tusen så det blir ändå en bra skillnad i pris.

Någon som har någon synpunkt eller tanke som jag kanske inte tänker på?

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
11 oktober 2014
Trådstartare
#39
Medans jag fortfarande överväger olika alternativ att gå vad gäller motorn så har det blivit några få, men hyfsat effektiva timmar lagda i garaget smile

Lite blandat med tips, idéer och förslag från forumet gör änna att tankeverksamheten snurrar lite extra hehe, som det ser ut nu, OM jag nu skulle välja att överge alternativ 2 i mitt föregående inlägg med ett bygge baserat på original 2-bultade blocket, så ser istället alternativen ut såhär:

1: Bygga på en gen 2 motor vilket har ett 4 bultat block, med i övrigt samma koncept som alt. 2 i tidigare inlägg

2: Basera allt på en 3,5 liters motor, vilket med smitt koncept ger ca 3,6 liter, men kräver en del modifiering utav vissa delar...

Lyckats hitta några kompletta motorer av bägge sorterna men får se hur jag gör smile Att bygga på det jag har nu är än så länge det som är mest aktuellt iaf..

Men åter till skälet för uppdatering! Blocket är nu helt rivet och klart för att tvättas ur innan det stuvas undan till dess att det är dags för borrning big_smile (eventuellt då..)

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-731adbf7ce33a245781c5281688a9bfc.jpg
Lådan är liksom TC´n i behov utav grundlig rengöring


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-542cace9d8d1d2741a1a869c8885d11e.jpg
Blocket i färd med att tömmas på det sista smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-18532bfe41aebf05e4d9fd3660f81b20.jpg
En lagom go´ sörja upptäcktes i botten utav tråget, liknas la änna bäst med typ, ah... sjögräs eller nått


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-89197c5e8e3d80cd04c166804c4f15fb.jpg
Sista kolven på väg ur


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-23b2d93073d82e15b6f95b0c3454066f.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-5fd29844180919afada94b28c1c46489.jpg
Bortsett från lite avlagringar så såg gamla kolvarna rätt okej ut smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-711ecefbc4b22836c8da4cfa4a01039a.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-6b97a359c39efc5dee9fbbe91ec6b010.jpg
Rubbet ute! big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-613c637de4c493b6d05a345026a82a42.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-740a1ff1e72cb3da00fdf478b48e637c.jpg



Där står jag just nu smile Nästa steg efter att ha stuvat undan allt är att fortsätta montera ner resten utav motorrummet, stay tuned wink

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

907 Inlägg
11 oktober 2014
#40
Hur många hästar pallar 6:an för?



Sök