Kolla slangen vid gasspjället, det går ju en slang ifrån den slangen till tomgångsmotorn, där brukar dom alltid spricka i under kant, ta bort den och kolla, skit svårt att se på plats
Plockade bort den igår och såg fan inget men ska kolla igen!
Gavlarna på intercoolern? det är också en känslig punkt
Där tryckrören går in eller är jag helt ute och cyklar? Ska kolla det!
Ja, du har ju en plastgavel i över och nederkant på intercoolern, dessa är bara klämda på plats med små aluminiumläppar, och tiden/luftföroreninger/salt mm gör att aluminium kan ärga/bli mjukt och då ger de efter och gavlen släpper från själva kylen, samma sak händer med bilens vanliga kylare ibland...
btw, har du kollat så att dumpventilen är hel? annars kan samma sak hända där, men det borde inte påverka tomgång mm.
Gavlarna på intercoolern? det är också en känslig punkt
Där tryckrören går in eller är jag helt ute och cyklar? Ska kolla det!
Ja, du har ju en plastgavel i över och nederkant på intercoolern, dessa är bara klämda på plats med små aluminiumläppar, och tiden/luftföroreninger/salt mm gör att aluminium kan ärga/bli mjukt och då ger de efter och gavlen släpper från själva kylen, samma sak händer med bilens vanliga kylare ibland...
btw, har du kollat så att dumpventilen är hel? annars kan samma sak hända där, men det borde inte påverka tomgång mm.
btw2: att gasen "fastnar" efter att man släpper den är normalt, man får vänja sig vid det, finns några trådar om det här på gorg om jag inte minns fel (har själv stört mig på det en gång i tiden)
Där tryckrören går in eller är jag helt ute och cyklar? Ska kolla det!
Ja, du har ju en plastgavel i över och nederkant på intercoolern, dessa är bara klämda på plats med små aluminiumläppar, och tiden/luftföroreninger/salt mm gör att aluminium kan ärga/bli mjukt och då ger de efter och gavlen släpper från själva kylen, samma sak händer med bilens vanliga kylare ibland...
btw, har du kollat så att dumpventilen är hel? annars kan samma sak hända där, men det borde inte påverka tomgång mm.
btw2: att gasen "fastnar" efter att man släpper den är normalt, man får vänja sig vid det, finns några trådar om det här på gorg om jag inte minns fel (har själv stört mig på det en gång i tiden)
men det kan givetvis också vara ett resultat av tjuvluft ifall det läcker någonstans...
Gavlarna på intercoolern? det är också en känslig punkt
Där tryckrören går in eller är jag helt ute och cyklar? Ska kolla det!
Ja, du har ju en plastgavel i över och nederkant på intercoolern, dessa är bara klämda på plats med små aluminiumläppar, och tiden/luftföroreninger/salt mm gör att aluminium kan ärga/bli mjukt och då ger de efter och gavlen släpper från själva kylen, samma sak händer med bilens vanliga kylare ibland...
btw, har du kollat så att dumpventilen är hel? annars kan samma sak hända där, men det borde inte påverka tomgång mm.
Okej bra tips! Det ska jag ta och kolla, men det skulle alltså kunna påverka mitt usla laddtryck? Dumpen har jag inte kollat men man hör att den pyser till när man växlar och lyssnar man så hör man ett sugande/pysande ljud när man varvar men så kanske det ska vara? Ärligt talat så vet jag fan inte vart dumpen sitter men är det den som sitter på turbon med 3 bult i en triangel med en slanganslutning? Hur kontrollerar man den? Du vet inte möjligtvis vad som händer om man kopplar MV fel? Har inte samma färgkod som de jag hittat hur de ska kopplas.. Tror jag hade en vit,röd och en blå! Tack för alla tips!
ifall dumpventilen inte håller stängt så åker ju bara laddluften runt runt, mycket riktigt är det den med 3bult i triangel, skruva bort skruvarna och ta bort den, i den sitter ett gummi membran, kolla så det är helt (det ligger löst när du demonterat dumpen, och går att utan allt för mkt våld dra ut ur "huset"
bild på delad dump:
har är bild på slangarna vid turbon:
slang 17 till kompressorhuset, slang 18 till stora insugsslangen innan turbon och slang 19 till WG klockan.
ifall dumpventilen inte håller stängt så åker ju bara laddluften runt runt, mycket riktigt är det den med 3bult i triangel, skruva bort skruvarna och ta bort den, i den sitter ett gummi membran, kolla så det är helt (det ligger löst när du demonterat dumpen, och går att utan allt för mkt våld dra ut ur "huset"
har är bild på slangarna vid turbon: http://xoffart.se/bilder/turbo.jpg slang 17 till kompressorhuset, slang 18 till stora insugsslangen innan turbon och slang 19 till WG klockan.
Härligt med folk som förklarar så till och med jag fattar ! Men om nu dumpen inte håller stängt, hur kan jag se det på den när jag har den lös? Min magnetventil ser inte likadan ut som på bilden heller men det finns ju färgkoder på den. Jag har Gul, Blå och röd.. Vilken ska vart :p för om jag kollar enligt en annan bild som jag har så är min felkopplad men då laddar den 0,15 och kopplar jag enligt bild så laddar den inte alls.. Så tänkte om du eller någon kanske vet vilken som ska vart av färgerna ? Har mycket att gå igenom nu haha, börjar ikväll med en annan MV för att utesluta det och sen dumpventilen och ICn
men oavsett hur du kopplar MVn skall du aldrig komma under GLT (grundladdtryck) vilket borde vara iaf 0.3-0.4bar så det är inte den som är felet...
Okej ska försöka kolla dumpen och wg i helgen om det finns tid! Men jag börjar nästan tro att det är turbon som är kass ändå.. eller vad tror du? Heter orginalturbon i t5 15g? Har nämligen hittat en som heter 16t för ett bra pris och har sökt lite på om den passar rakt av utan att behöva göra något annat med bilen och det sägs att den ska göra det. Vet du nåt om det?
är inte 100 på ifall 15g och 16t är bolt on sinsemellan, det kan du nog enkelt hitta här på gorf eller google...
hoppas det löser sig.
Det jag kan hitta på nätet är att den ska passa men det man måste kolla är om den är vinklad eller inte, antar att det är delen ner mot DPn? Men 16T är den vassare än 15G eller? Ingen lycka än så länge med bilen men har fortfarande inte kollat dumpen så det är det första jag ska kolla! Tack för hjälpen! Är fortfarande tacksam för alla typer av tips !
Tjena! Har kollat lite på bilen nu och har hittat en läcka! Det läcker runt fästet till dumpventilen (orginaldump)! Vad jag förstått det som så sitter det 2 o-ringar där som skall hålla tätt så det är väll dom som gått hoppas jag ! Och hoppas att det är det som är felet men det borde det vara för det läcker mycke! Lossade man slangen från dumpen som går upp mot grenröret och körde med lufttryck ca 1bar så läckte det som fan! Funderar nu på att sätta dit ett dumplock istället och en extern dump när man ändå håller på, återkommer när jag kollat så att det verkligen var det felet!
tyvär, inga oringar i dumpen, det är själva membranet som tätar, så då är nog membranet kasst!
Märkte det när jag monterade bort den idag, jag hade inga hål i membranet utan de va typ torrt och verkade lite slappt, vet inte om de kan göra något? Men som sagt så läckte det därifrån. Prövade att montera en extern dump idag också med ett dumplock(dock hemmagjort) men det vart ingen skillnad alls.. Om möjligt snäppet lite sämre så jag förstår fan ingenting.. Är det turbon som är tvär slut kanske? Eller IC? Börjar bli less på bilen hur som helst ! Vet ej om jag har nämnt det förut men när jag försöker varva ur bilen så sjunker laddtrycket har jag märkt efter 4500 rpm! Och jag har skitsvårt att komma upp i hastighet över 120 typ.. Åker man på 3,4 och 5ans växel så får man nog åka till Haparanda innan man kommer upp till 5000 rpm..
Tjena! Har nu hittat felet på bilen!! Det var katalysatorn som var boven! Den är paj och sätter därför stopp! Så nu är det bara att leta efter en katalysator till ett bra pris några tips på vart man kan hitta det? För att se om det var det som var felet så gjorde jag så att jag lossade skruvarna till downpipen och särade där, med andra ord kopplade bort avgassystemet och drog ut o körde, lät som fan men laddtryck fick jag nu! tänkte att jag delar med mig ifall någon får liknande problem!