2841
Sök

Laddtrycket faller..............

93 Inlägg
5 november 2006
Trådstartare
#1
Nu har jag chippat bilen med bränsle & tändnings chip, från hi-tuning och även monterat pysventil. Men promlemet nu är att när jag ger full gas så laddar den 0,9 men sen går den ner till 0,5 även om jag håller full gas? bästa vridet kommer vid 2800 varv då börjar turbon ladda men sen vid 3500-4000 varv så sjunker laddtrycket även om jag håller gasen i botten. Vad är felet?? turbon ska ju ladda så länge man ger full gas eller??

Hur gör jag för att mäta till rätt laddtryck?

Chippningen ger ca: 220hk.
Senast redigerat av TurboParet (16 december 2006)

Volvo: Vi orkar lite vi occkså!!!!!!!

173 Inlägg
5 november 2006
#2
Pystrim kan skada motorn, ja. Du ökar laddtrycket utan att motorn fattar det, vilket gör att bilen kommer få för mycket luft. Ej bra, men visst, det kanske håller. Varför chansa? Köp ett chip i stället, det lär knappast vara alltför dyrt till en 945. Då borde du dessutom få lägre bränsleförbrukning om allt är i sin ordning.

En god vän till mig har faktisk en 940 som han chippade och han är nöjd. Bilen blev lite piggare och drar mindre.

mvh

SSS -12
3 217 Inlägg
5 november 2006
#3
Och lugna dig med frågetecken och punkter!

Chip eller mappning är nog mer gynsamt för motorn... Bevara bilen då den faktiskt inte är så gammal!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 567 Inlägg
5 november 2006
#4
Chipa och pystrimma!!Jag har kör så i 2 år nu inga problem alls....

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

132 Inlägg
5 november 2006
#5
Chippa på BSR, kostar dig ca 3500kr.
Enn fulltryckare får ut 55hk på ett steg 1 kit, vet inte vad du får ut!

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

892 Inlägg
5 november 2006
#6
Ursäkta att jag snor threaden lite och ställer en fråga; vad i hela friden är "pystrimma"? Blev mycket nyfiken nu. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

5 710 Inlägg
6 november 2006
#7
Är minnet med mig (Volvo är inte riktigt min påse chips) laddar din bil 0,35bar.
Fulltryckarna laddar 0.55bar och de enda som skiljer de åt är just WG-klockan.
Så en vettig/säker uppgradering är ju just att hänga dit en sådan klocka.

MVH Jonas
..............

Väghyvel
252 Inlägg
6 november 2006
#8
har både chippat o satt på pysventil på min bil efter jag satte på pysventilen får den mycket jämnare laddtryck o håller inte på o peakar....

498 Inlägg
6 november 2006
#9
jonTe skrev:
Är minnet med mig (Volvo är inte riktigt min påse chips) laddar din bil 0,35bar.
Fulltryckarna laddar 0.55bar och de enda som skiljer de åt är just WG-klockan.
Så en vettig/säker uppgradering är ju just att hänga dit en sådan klocka.

jo de stämmer rätt bra!

Chef
379 Inlägg
6 november 2006
#10
Har själv pystrimmat min bil smile

höjt laddtrycket från 0.4 - 0.6 bar smile

men som sagt, din bil klarar en "hel" del i laddtryckshöjning, du kan säkert höja laddtrycket till 0.7 bar utan att behöva byta nånting, kanske till och med mer. Men att höja från 0.35 till 0.7 ger inte en våldsam ökning. utan ett chip så kan du inte höja så mycket till. men med chip kan du säkert ladda 1-1.1 bar.

då börjar det händra grejer iaf smile

940 LTT och 940 T är samma grejer, fast LTT har lägre laddtryck, annars är det samma grejer...... därav kan du byta WG klocka till en turbo och bara fortsätta köra. (eller pystrimma till 0.7) smile

Men det är då viktigt att se att den verkligen inte laddar mer än 0.7 som max.....
en laddtrycksmätare är ett måste......

Sen bör du köra på 98 oktan, inte 95..... då risken för spikningar är större på 95, än 98

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
6 november 2006
#11
JAg vet att den laddar 0.3 original.. jadu det som tar stryk är växel låda koppling och några packningar i motorn.. men roligt har du påvägen också..wink jag hade så på min 940 ltt

10 287 Inlägg
6 november 2006
#12
Ett grundläggande problem med Volvo 940 är att luftmassemätaren bottnar sin signal vid runt 180/200Hkr. Över detta har sprutet (LH2.4) bara varvtalssignalen att gå på som styrkriteria för  bränsleanrikning och tändretardering.

Att utan korrekt programvara och en förstorad luftmassemätare hålla på att lalla med effekter över måhända 200Hkr är rätt korkat.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök