3130
Sök

Oljekylning b230f?

402 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#1
Som rubriken, gjordes F motorn någonsin med kolvkylning? Har en 945a från 95 som ska skrotas men tänkte spara blocket o använda men är nyfiken nu innan man öppnar det om det är kolvkylning.
MVH//Arn

Avstängd
1 418 Inlägg
21 augusti 2013
#2
Hedlisch skrev:
Som rubriken, gjordes F motorn någonsin med kolvkylning? Har en 945a från 95 som ska skrotas men tänkte spara blocket o använda men är nyfiken nu innan man öppnar det om det är kolvkylning.
MVH//Arn

det är b230fb motor i 940gl och nej dom gjordes aldrig med kolvkylning. verkar skumt att det sitter b230fb i en 95a då gl ersattes av S med lättrycksturbo och snik utrustning 95 om inte redan 94a

pim_pim
21 augusti 2013
#3
Johan85 skrev:
Hedlisch skrev:
Som rubriken, gjordes F motorn någonsin med kolvkylning? Har en 945a från 95 som ska skrotas men tänkte spara blocket o använda men är nyfiken nu innan man öppnar det om det är kolvkylning.
MVH//Arn

det är b230fb motor i 940gl och nej dom gjordes aldrig med kolvkylning. verkar skumt att det sitter b230fb i en 95a då gl ersattes av S med lättrycksturbo och snik utrustning 95 om inte redan 94a

Ojojoj...

402 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#4
Jo jag vet att det satt fb i dom men är inte det bara på dom tidigare 940, 92-93? Dom motorerna ska ha 131hk om jag inte minns fel. Enligt transportstyrelsen har min 85Kw=115,5hk vilket är som dom äldre F motorerna. Den heter även 940 SE men ingen turbo där inte.

5 687 Inlägg
21 augusti 2013
#5
Det är det en B230FD, samma som B230F förutom att den har både puls-air och EGR. (Hade vanliga B230F EGR?, om så är fallet så är enda skillnaden att FD har puls-air.)

Jag vet däremot inte om det är kolvkylning i den, men vad jag har hört så ska det vara kolvkylning på alla B230 från och med årsmodell -94, men om det stämmer eller inte vet jag ej.


402 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#6
simlar skrev:
Det är det en B230FD, samma som B230F förutom att den har både puls-air och EGR. (Hade vanliga B230F EGR?, om så är fallet så är enda skillnaden att FD har puls-air.)

Jag vet däremot inte om det är kolvkylning i den, men vad jag har hört så ska det vara kolvkylning på alla B230 från och med årsmodell -94, men om det stämmer eller inte vet jag ej.

Ja just fan FD finns ju med tongue  Får väl hoppas att det finns kolvkylning.

486 Inlägg
21 augusti 2013
#7
Det går att se på blocket från utsidan.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

402 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#8
Tomas_H skrev:
Det går att se på blocket från utsidan.

Jo jag hittade någon bild på det. Ska kolla nästa gång jag åker till garaget. Men det skulle ju kunna vara så att gjutningen finns där på ett så "nytt" block (94-95) men att det kanske inte är uppborrat bara. Ah vi får se.

664 Inlägg
22 augusti 2013
#9
Kolvkylning är väl endast sena FK/FT motorerna som har??
Senast redigerat av Toddemannen (22 augusti 2013)

402 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#10
Toddemannen skrev:
Kolvkylning är väl endast sena FK/FT motorerna som har??

Ja det kan vara så. Men hittar ingen information om det så det visar sig när jag tur ur allt.

pim_pim
22 augusti 2013
#11
Inte behöver du ta ut allt, en titt på utsidan på blocket avslöjar. smile

402 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
#12
Motorn är urtagen ur bilen och det sitter faktiskt kolvkylning på den. Bilen är en 95a men blocket tror jag är från 94. Motorn heter b230FD. Denna motor kommer nu att användas till mitt projekt för 500 bakhjulshästar smile Smidd marinvev med 86mm slaglängd är påväg från USA också.

Avstängd
1 418 Inlägg
7 september 2013
#13
Hedlisch skrev:
Motorn är urtagen ur bilen och det sitter faktiskt kolvkylning på den. Bilen är en 95a men blocket tror jag är från 94. Motorn heter b230FD. Denna motor kommer nu att användas till mitt projekt för 500 bakhjulshästar smile Smidd marinvev med 86mm slaglängd är påväg från USA också.

porrigt:) blir det 16v eller 8v topp?

675 Inlägg
7 september 2013
#14
För övrigt fick turbomaskinerna oljesprut under kolvarna -93 smile


Avstängd
1 418 Inlägg
7 september 2013
#15
Linkan_740 skrev:
För övrigt fick turbomaskinerna oljesprut under kolvarna -93 smile

vart det nåt byte av kvalitet på kolvar i samma veva? kolvkylningen har ju inte behövts innan:)

675 Inlägg
7 september 2013
#16
Johan85 skrev:
Linkan_740 skrev:
För övrigt fick turbomaskinerna oljesprut under kolvarna -93 smile

vart det nåt byte av kvalitet på kolvar i samma veva? kolvkylningen har ju inte behövts innan:)

Det har jag ingen aning om faktiskt.


Avstängd
1 418 Inlägg
7 september 2013
#17
Linkan_740 skrev:
Johan85 skrev:
Linkan_740 skrev:
För övrigt fick turbomaskinerna oljesprut under kolvarna -93 smile

vart det nåt byte av kvalitet på kolvar i samma veva? kolvkylningen har ju inte behövts innan:)

Det har jag ingen aning om faktiskt.

om jag inte minns fel så bromsa peter björck 522hk i motorn på en original b23et botten men dom hade ju smidda kolvar och m stakar:) nån som vet vad nån bromsat som mest på en original b230 botten med oljekylda kolvar?

486 Inlägg
8 september 2013
#18
Johan85 skrev:
Linkan_740 skrev:
För övrigt fick turbomaskinerna oljesprut under kolvarna -93 smile

vart det nåt byte av kvalitet på kolvar i samma veva? kolvkylningen har ju inte behövts innan:)

Volvo kom väl på att oljesprut är bra.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

1 772 Inlägg
8 september 2013
#19
Hedlisch skrev:
Motorn är urtagen ur bilen och det sitter faktiskt kolvkylning på den. Bilen är en 95a men blocket tror jag är från 94. Motorn heter b230FD. Denna motor kommer nu att användas till mitt projekt för 500 bakhjulshästar smile Smidd marinvev med 86mm slaglängd är påväg från USA också.

Vart ifrån handla du och vad fick du betala?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

402 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
#20
Johan85 skrev:
Hedlisch skrev:
Motorn är urtagen ur bilen och det sitter faktiskt kolvkylning på den. Bilen är en 95a men blocket tror jag är från 94. Motorn heter b230FD. Denna motor kommer nu att användas till mitt projekt för 500 bakhjulshästar smile Smidd marinvev med 86mm slaglängd är påväg från USA också.

porrigt:) blir det 16v eller 8v topp?

Blir 8v till att börja med då jag redan har en färdig 531 med större ventiler "racekam" portad mm. Sen har jag riktigt plenuminsug och extraktorgrenrör färdigt till samma topp.

Funderar dock på att göra ventiluttag i kolvarna på en gång för 16v smile

Har ett b23 som är helt klart med h-profilare smidda kolvar mm som jag igentligen skulle köra på men vill ha 2.5 liter så då blir det ett b230 ist med marinveven.

Så blir att sälja b23 blocket.


Sök