Tanken är att detta ska bli en Volvo 242 GruppA, exakt som dom var när Volvo vann DTM/ETC på 80-talet. My intention is that this shouldbe an 242 GroupA, exactly as they whas when Volvo won DTM/ETC back in the 80s.
BTW är det någon som vet var man kan köpa "tidsenliga" skruvar? Söker gulförzinkad skruv, brickor och mutter. Volvo har gått över till svarta...Usch! Och gulzink är nästan förbjudet att använda numera. Här behöver jag tex M3x10mm med osthuvud och Philips fattning. Men alla dimensioner är av intresse, bara dom är metriska och gulförzinkade.
Vad ska hända med detta insprutet? Ska du bygga om det? Har hört att det mekaniskainsprutet bara klarar 190hk Berätta gärna
orginal 240turbo klarar som sagt ungefär 190hk sen är det stopp ett gnistat dito klarar runt 235hk. har själv haft sånt på min gamla 245turbo detta sprutet är väll från början ett v8 bränslehuvud fast gissar att trådägaren har 100% koll.
själv vill jag bara ta livet av mig för att det inte är min bil tråden handlar om sjukt trevlig tråd!
Vad ska hända med detta insprutet? Ska du bygga om det? Har hört att det mekaniskainsprutet bara klarar 190hk Berätta gärna
Helt riktigt! Även om Volvo våldförde sig på systemet så till den milda grad att man fick ut 225Hk (!) i det homologerade GrpA kittet man sålde på 80-talet (jag ställer mig tvivlande till effektuppgiften). Detta är dock det legendariska GruppA K-Jetronic som klarar effekter upp till Ca500Hk. Boschnr börjar med bokstaven "B" istället för en nolla som annars är brukligt för Boschs tiosiffriga Artnr, vilket indikerar att det är prototypserie eller som i detta fallet motorsportdelar. Själva gjutningarna är tagna från Mercedes och Porsches V8or. Porsches luftvåg och Mercedes bränslehuvud. Systemet använder sig inte av en varmkörningsregulator (WUR, Styrtrycksventil etc etc) utan styrtrycket (trögheten i vågen) styrs av WTT (utvecklad av Nira) med hjälp av en magnetventil. Belastningssignal får den från en MAPsensor och motortempen från en tempsensor. Detta sköts annars av stytrycksventilen på en vanlig B21ET.
Någon har kommenterat de "lila pimpade" AN-anslutningarna på bränslehuvudet och jag håller med...Dom ser förfärliga ut!!! Dock har jag verifierat att dessa tillhandahölls av VMS och monterades 1986 på Dumortiers bil, teamet kallades JED2. Så...ja...Vad gör man?